سلامت نیوز: اگر سن ازدواج در جوانان افزایش یابد، طبیعتاً بروز افسردگی در جوانان یک امر اجتناب ناپذیر است.

حجت الاسلام والمسلمین سید علی بنی صدر، محقق و مدرس دانشگاه درباره دلایل افزایش افسردگی در نوجوانان و جوانان به برنا گفت: علل افسردگی به طور کلی در میان انسان ها به مواردی نظیر ناامیدی، عدم پشتوانه محکم و فقدان محبت ختم می‌شود. انسانی که از محبت محروم مانده، پشتوانه ای ندارد و ناامیدی در زندگی اش رنگ گرفته، دچار مشکل افسردگی می‌شود.

آنچه که در افسردگی جوانان بیشتر به چشم می‌خورد، محروم بودن از محبت است. هر چند که ناامیدی نیز در این مساله کمرنگ نیست. افسردگی در جوانان بازخورد برآورده نشدن نیازهای اصلی و فرعی است.

وی از ازدواج به عنوان نیاز اصلی یک انسان نام برد و ادامه داد: نیازهای اصلی فرد تشکیل خانواده است که در متون دینی هم شاهد تاکیدات فراوان اسلام به ازدواج هستیم. اگر این نیاز برآورده نشود افسردگی خود را نمایان می‌کند.

ازدواج بحث فقدان محبت را در جوان از بین می‌برد، حس ناامیدی را کاهش می‌دهد و پناه و پشتوانه ای محکم برای وی به وجود می‌آورد.

بنی صدر اشتغال را نیاز فرعی یک انسان دانست و خاطرنشان کرد: نیاز فرعی که باید به آن توجه کرد اشتغال است. کار به طور کلی در عدم افسردگی جوان موثر است. زیرا موجب روحیه دهی و امید به فرد شده و انسان خود را در پناه شغل و ارتباط جمعی می‌بیند و ورود انسان به اجتماع با اشتغال تقویت می‌شود.

این محقق و مدرس دانشگاه، به نحوه شناسایی نشانه های افسردگی در جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: در ابتدا باید اثبات شود که جوانانی که از ازدواج و اشتغال دوری می‌کنند و با فقدان این دو نیاز روبرو هستند دچار افسردگی شده اند یا خیر. اگر به این نتیجه رسیدیم که سن ازدواج در جوانان افزایش یافته طبیعتاً بروز افسردگی در جوانان یک امر اجتناب ناپذیر است.

از طرفی باید به بررسی وضعیت اشتغال جوانان بپردازیم. هر قدر مشاغل ثابت و با پشتوانه در جامعه زیاد شود، خود به خود روحیه و امید زیاد می‌شود و هرقدر مساله اشتغال سست می‌شود، عوامل روحیه دهی جوانان تضعیف می‌شود.

وی تصریح کرد: زمانیکه مشاغل کاذب در جامعه رواج پیدا می‌کند، جوانان نیز بنای زندگی‌شان را بر همین مشاغل بی ثبات و کاذب می‌گذارند و آن جامعه آمادگی آسیب پذیری و افسردگی را پیدا می‌کند.

بنی صدر در خاتمه اذعان داشت: ابتدا باید علل و عوامل افسردگی در جامعه بررسی شود و دو عامل اصلی و فرعی ازدواج و اشتغال باید از سوی نهادهای دولتی تسهیل شود. در صورتیکه دست یابی به این دو عامل امکانپذیر شود و تا حدی هم خود افراد در این زمینه کمک کنند، شاهد کاهش نرخ افسردگی در جامعه خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha