سلامت نیوز: قائم مقام سازمان نظام پزشکی گفت: هیچ ساز و کاری برای کاهش آثار هدفمندی یارانه‌ها در عرصه داروسازی تعبیه نشده است و امسال داروخانه‌های کشور با یک نوع ناهنجاری اقتصادی مواجه شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس علیرضا زالی در همایش شانزدهمین سمینار دانشجویی داروسازی کشور اظهار داشت: داروسازان یکی از ارکان اصلی سازمان نظام پزشکی هستند که از زمان شکل‌گیری این سازمان نقش عمده‌ای در بحث‌های صنفی ایفا کردند.

وی افزود: موضوع حق فنی داروخانه‌ها از مهمترین مشکلات مطرح در حوزه داروسازی است که مورد کم لطفی مسئولان قرار گرفته است و این در حالی است که حق فنی یکی از حقوق اصلی داروسازان است و هر گونه خدشه به این حقوق صنفی با مخالفت نظام پزشکی همراه است.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر شاهد دست‌اندازی به این حق مسلم داروسازان بوده‌ ایم خاطرنشان کرد: متأسفانه با توجه به پرداخت‌های بیمه‌ای در 6 ماه اول امسال یک نوع ناهنجاری اقتصادی در داروخانه‌های کشور را شاهد بودیم.

زالی با بیان اینکه باید شرایط برای ارائه خدمات مشاوره‌‌ای داروسازان در کشور فراهم شود تا هویت حرفه‌ای آنها بازیابی شود گفت: 8 هزار و 500 داروخانه در کشور وجود دارد که اگر هر کدام به بنگاه خدمات مشاوره‌‌ای تبدیل شوند می‌‌توان آینده خوبی برای مصرف منطقی داروها دار کشور پیش‌بینی کرد.

وی گفت: حق فنی جزء موارد مغفول و اعلام نشده است که امسال پیشنهادی تحت عنوان ترمیم تعرفه خدمات تشخیصی توسط نظام پزشکی و وزارت بهداشت به معاونت اول ریاست جمهوری ابلاغ شده و در حال پیگیری است.

قائم مقام سازمان نظام پزشکی یادآور شد: نظام سلامت در حال حرکت به سوی داروسازی جامعه‌نگر است اما ظرفیت‌های شغلی در این حوزه هنوز تعریف نشده است.

وی با بیان اینکه توسعه رشته‌های جدید داروسازی و افزایش ظرفیت فعلی و ظرفیت شغلی از مهمترین مباحث دیگر در داروسازی است یادآور شد: در حال حاضر تأخیر در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها توسط بیمه‌ها از مهمترین چالش‌های حوزه داروسازی کشور است.

زالی گفت: امسال داروخانه‌های کشور در حالی شروع به فعالیت کردند که بخشی از مطالبات سال قبل تصفیه نشده و با افزایش 9.5 درصدی حقوق و مزایا و افزایش 15 درصدی تورم مواجه بودند.

زالی خاطرنشان کرد: هیچگونه مکانیزم ترمیمی در خصوص آثار هدفمندی یارانه‌ها در عرصه داروسازی تعبیه نشده است که با ادامه این روند آثار زیانبار اقتصادی گریبانگیر جامعه داروسازی خواهد شد.

زالی در پاسخ به این سؤال که چرا ماماها و پرستاران حق نوشتن ویزیت ندارند و داروسازان که متخصص این رشته هستند نمی‌توانند ویزیت داشته باشند یادآور شد: این موضوع به ساختار وزارت بهداشت برمی‌گردد که با پیگیری‌های انجام این تبصره از بند ساختار وزارت بهداشت حذف خواهد شد.

قائم مقام سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد: باید هر چه زودتر کمیته‌های دانشجویی در سازمان نظام پزشکی تشکیل شود و این سازمان آمادگی کامل را برای این موضوع دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha