سلامت نیوز: معاون غذا سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، گفت: برچسب گذاری با هدف اطلاع مصرف کننده، اعلام لیست افزودنی‌ها، آلاینده‌ها و میزان هریک در فرآورده‌ها از اولویت‌های اصلی سازمان غذا و دارو است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، بهروز جنت در همایش ملی ارتقا عمر ماندگاری مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد با تاکید برکاهش مصرف نگهدارنده‌ها، اظهار کرد: استفاده متعادل از مواد نگهدارنده در ارتقای سلامت جامعه بسیار حائزاهمیت است، فعالان صنعت غذاسازی باید میزان تاثیر استفاده از روش‌های نوین را محاسبه کنند چرا که مصرف مواد نگهدارنده از یک سو موجب ماندگاری مواد غذایی می‌شود و صرفه اقتصادی را به همرا دارد اما استفاده بی رویه از این مواد هزینه‌های درمانی را به کشور تحمیل می‌کند.

معاون غذا سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت با اشاره به نقش دوگانه مواد افزودنی و نگهدارنده بیان کرد: نگهدارنده‌ها در تامین غذای کشورهایی که درآمد ناخالص ملی پایین دارند و قادر به استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای نگهداری از مواد غذایی نیستند بسیار با اهمیت است.

جنت با بیان اینکه امنیت دسترسی به مواد غذایی مهمترین اولویت کشورها و پس از آن دسترسی سالم تعریف می‌شود، گفت: کشور ما در رتبه بندی‌های جهانی از لحاظ تامین میزان کالری مورد نیاز برای انجام حداقل فعالیت روزانه در جایگاه مطلوبی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه میزان کالری مصرفی مهمترین عامل تعیین جایگاه کشورها در رتبه بندی‌های جهانی امنیت دسترسی غذایی به شمار می‌آید، ادامه داد: میزان مصرف کالری در کشور از استانداردهای تعریف شده بیشتر است و به همین دلیل نوجوانان را به سمت افزایش وزن سوق می‌دهد.

معاون غذا سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی كشور با بیان اینکه میزان سرانه دریافت کالری در کشور باید مورد بازنگری قرار گیرد، اضافه کرد: پس از این بازنگری باید سبد غذایی که در اختیار مردم جامعه است با آموزش همراه شود.

جنت با اشاره به اینکه بزرگترین ناظر کیفیت مواد غذایی مصرف کننده‌ها هستند، تصریح کرد: با برچسب‌گذاری روشن و دقیق فرآورده‌های غذایی توسط صنایع باید از توان نظارتی مصرف کنندگان بیشتر بهره‌مند شد.

وی اضافه کرد: میزان کالری دریافتی از فرآورده غذایی، میزان کالری دریافتی از روغن‌های موجود در فرآورده و میزان سدیم دریافتی مواردی است که باید به دقت توسط تولیدکنندگان بر روی مواد غذایی فرآوری شده نگاشته شود.

معاون غذا سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی تصریح کرد: میزان دریافت سدیم یکی از مشکلات اصلی مصرف مواد غذایی فرآوری شده است و تولیدکنندگان نباید تنها میزان سدیم افزوده شده به مواد غذایی را محاسبه کنند بلکه باید تمام سدیم دریافتی از ماده غذایی را بسنجند و روی بسته بندی درج کنند.

جنت با اشاره به اهمیت آگاهی از سرانه میزان مصرف روزانه مواد نگهدارنده خاطرنشان کرد: آمایش سرزمین با هدف تعیین میزان مصرف سرانه مواد غذایی و فرآورده‌های آن بر عهده سازمان غذا و دارو است و این امر هم اکنون در این سازمان در حال اجراست.

وی با اشاره به اینکه به ازای هر کارخانه حداقل یک مسؤول فنی به عنوان نماینده وزارت بهداشت و بازرس وزارتخانه فعال است، اذعان کرد: از توان این نیروها به خوبی استفاده نشده است، این نیروها باید به علم روز تجهیز باشند و با تصمیم گیری‌های علمی نظارت دقیق‌تری بر تولید مواد غذایی داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha