سلامت نیوز: رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: غربالگری سرطان سینه در خانم‌های ایرانی در هشت استان کشور آغاز شده که در صورت نتایج موفق به کل کشور تعمیم می‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، کوروش اعتماد در نشست خبری که صبح امروز به مناسبت هفته سلامت زنان در وزارت بهداشت برگزار شد اظهار داشت: نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند و متأسفانه مصرف غذاهای ناسالم و فعالیت فیزیکی کم موجب شده تا بروز سرطان زیاد شود.

وی افزود: مطالعات نشان می‌دهد عوامل خطر در حال افزایش است و این عوامل در زنان رشد فزاینده‌تری دارد. چاقی در کشور در حال افزایش بوده و مقدار و میزانش در خانم‌ها بیشتر است.

به گفته وی کم‌تحرکی در حال افزایش است که در خانم‌ها چشمگیر است.
علی‌رغم اینکه مصرف سیگار بسیار کمتر از آقایان است ولی با شیب بیشتری در حال افزایش است.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: ما در کشوری قرار داریم که بروز سرطان 70 هزار مورد جدید در سال است که 11هزار مورد آن سرطان پستان است. هم مقدار مطلق سرطان پستان زیاد است علاوه بر اینکه سن ابتلای زنان به این بیماری نیز در حال کاهش است.

اعتماد تصریح کرد: غربالگری سرطان سینه در خانم‌های ایرانی از 3 سال پیش کارش شروع شده و بر این اساس در 8 استان کشور شامل استان‌های گلستان مازندران،گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی، غربی، یزد و اصفهان آغاز شده است و در صورتی که نتایج غربالگری موفق باشد به کل کشور تعمیم داده می شود.

وی اظهار داشت: سرطان رحم در حال حاضر بروز بالایی ندارد و حدود 700 یا 800 مورد جدید در سال است. اما این بیماری از طریق تماس‌های جنسی غیر ایمن منتقل می شود.

اعتماد گفت: بر اساس شواهد مستندات علمی باید بدانیم که چگونه جلوی بروز سرطان رحم را بگیریم. که نتایج خوبی استخراج شده است.
همکاری‌هایی با فدراسیون‌های ورزش همگانی و آموزش و پرورش آغاز شده که در صددیم طی برنامه ۵ ساله علی‌رغم شکست‌های قبلی این برنامه  فعالیت های فیزیکی را بالا بگیریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha