شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۶
کد خبر: 34948
سلامت نیوز: مدیركل دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با اشاره به مسوولیت‌های متعدد زنان در خانواده و اجتماع بر لزوم انجام حمایت‌های همه جانبه از زنان تاكید كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر ناصحی در نشست خبری هفته ملی سلامت بانوی ایرانی، با اشاره به اهمیت سلامت روان در زنان بواسطه نقش محوری آنها در خانواده، گفت: زنان 50 درصد جمعیت جامعه را تشكیل می‌دهند و بی‌تردید هر مداخله‌ای در سلامت زنان در سلامت تمام جامعه موثر خواهد بود.

وی با اشاره به برخی اظهارات كه شیوع اختلالات روانی در زنان را بیشتر از مردان عنوان می‌كنند، گفت: این موضوع از یك طرف می‌تواند مربوط به خطاهای تشخیصی باشد. علل بیولوژیكی زیست شناختی نیز در این زمینه مطرحند. به این ترتیب برخی افسردگی‌ها در زنان به دلیل هورمون‌های استروژن و پروژسترون است. برخی از اختلالات روانی زنان نیز به دلیل بلوغ جنسی و جسمی است؛ چرا كه سن بلوغ در زنان پایین‌تر است. همچنین بارداری، زایمان و شیردهی نیز از جمله عواملی هستند كه سبب می‌شوند زنان تحت استرس بیشتری قرار گیرند.

دكتر ناصحی در این باره ادامه داد: مسئله یائسگی در زنان نیز با استرس همراه است. همچنین گفته می‌شود زنان در مقایسه با مردان نسبت به داروهای ضد افسردگی پاسخ دهی كمتری دارند و عوارض داروهای ضد افسردگی در زنان بیشتر از مردان است. سوء رفتارهای جسمی و جنسی در زنان بیشتر از مردان است. تفویض‌های اجتماعی نیز در تمام جوامع در زنان بیشتر از مردان است. مسایل ناشی از طلاق نیز در زنان بیشتر از مردان است.

وی با اشاره به مسوولیت‌های متعدد زنان در خانواده و همچنین در مسایل شغلی، ادامه داد: لازم است حمایت‌های اجتماعی و شغلی از زنان افزایش یابد. ساعت كار زنان در مقایسه با مردان باید كمتر باشد و در مقایسه با كاری كه انجام می‌دهند حقوق مناسبی دریافت كنند. باید برای زمان حمایت‌های دوران بارداری و شیردهی در نظر گرفته شود. در برخی كشورهای پیشرفته مرخصی پس از زایمان زنان حدود 2 سال است. مرخصی‌های پس از زایمان برای زنان در كشور باید مورد بررسی قرار گیرد.

مدیركل دفتر سلامت اجتماعی، روان و اعتیاد وزارت بهداشت ادامه داد: لازم است حمایت‌های اقتصادی، شغلی و روانی پس از طلاق برای زنان در نظر گرفته شود. جایگاه حقوقی و اجتماعی زنان در كشور نیز باید افزایش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha