سلامت نیوز: سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با تاكید بر لزوم ترویج فرهنگ مصرف شیر در كشور و با اشاره به ارتباط مصرف ناكافی منابع غذایی كلسیم با بیماری پوكی استخوان، گفت: لازم است كه حمایت‌هایی از سوی دولت برای دسترسی مردم و به ویژه اقشار كم درآمد به شیر و مواد لبنی با قیمت مناسب فراهم شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر زهرا عبداللهی در نشست خبری هفته ملی سلامت بانوی ایرانی گفت: زنان به عنوان مدیر تغذیه‌ای خانواده، مسولیت تغذیه‌ای همه افراد خانواده را برعهده دارند.

ارتباط مستقیم مصرف نمك با سكته‌های قلبی و مغزی و بروز سرطان معده

وی مصرف زیاد نمك را به عنوان یكی از مشكلات بهداشتی در بحث تغذیه عنوان كرد و گفت: برای كاهش مصرف نمك در جامعه لازم است بر روی عادات غذایی و ذائقه كودكان كار شود. مصرف نمك در كشور به عنوان یك مشكل تغذیه‌ای مطرح است. استانداردهای بین‌المللی مصرف كمتر از 5 گرم نمك روزانه را عنوان كرده‌اند؛ این در حالیست كه مصرف روزانه نمك در ایران حدود 10 تا 15 گرم است.

وی ادامه داد: تمام مطالعات دنیا ارتباط مستقیم نمك با فشارخون و بیماری‌های قلبی - عروقی را ثابت كرده‌اند. سكته‌های قلبی و مغزی نیز با مصرف نمك در ارتباطند. همچنین مطالعات جدیدی بروز سرطان معده را در ارتباط مستقیم با مصرف زیاد نمك عنوان كرده‌اند.

عبداللهی با اشاره به بیماری پوكی استخوان به عنوان یك مشكل عمده در كشور، گفت: مهم‌ترین علت پوكی استخوان دریافت ناكافی كلسیم است. از طرف دیگر عادات و رفتارهای غلط غذایی به پوكی استخوان دامن می‌زنند. ازآنجا كه مصرف زیاد نمك دفع ادراری كلسیم را تشدید می‌كند، مصرف نمك با بروز پوكی استخوان نیز در ارتباط است. بیماری پوكی استخوان هزینه‌های زیادی را به لحاظ درمان و مراقبت‌های پزشكی به كشور تحمیل می‌كند.

وی اصلاح الگوی غذایی جامعه را یكی از برنامه‌های دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت عنوان كرد و افزود: علاوه بر مصرف زیاد نمك، مصرف مواد قندی و چربی در كشور نیز زیاد است و مشكلاتی را سبب شده‌اند. به این منظور لازم است اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در تمام زمینه‌ها صورت گیرد.

 كاهش سن بروز پوكی استخوان به زیر 30 سال

 لزوم حمایت دولت برای دسترسی مردم به شیر و مواد لبنی با قیمت مناسب

عبداللهی در ادامه با تاكید بر لزوم ترویج فرهنگ مصرف شیر در كشور ادامه داد: مصرف ناكافی منابع غذایی كلسیم در ارتباط مستقیم با بیماری پوكی استخوان است. لازم است كه حمایت‌هایی از سوی دولت برای دسترسی مردم و به ویژه اقشار كم درآمد به شیر و مواد لبنی با قیمت مناسب فراهم شود. پوكی استخوان در كشور اكنون در سنین زیر30 سال اتفاق می‌افتد. لازم است با انجام این حمایت‌ها و همچنین ترویج فرهنگ مصرف شیر موارد بروز و همچنین سن ابتلا به پوكی استخوان را كاهش داد.

 حدود 90 درصد مردم با كمبود دریافت كلسیم در غذای روزانه مواجهند

وی ادامه داد: حدود 90 درصد مردم كشور با كمبود دریافت كلسیم در غذای روزانه مواجه هستند. كمبود كلسیم و ویتامین D به ویژه در شهرهای بزرگ مطرح است. كمبود ویتامین D به ویژه در زنان از شیوع بیشتری برخوردار است. آلودگی هوا یكی از عوامل موثر در این زمینه است. یكی از پیشنهادهای مطرح درباره ویتامین D، غنی سازی شیر با ویتامین D است. تاكید می‌شود كه به ویژه در شیر مدارس، شیر غنی شده با ویتامین D ارائه شود.

 با آزاد شدن قیمت آرد و نان، برنامه غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیك متوقف شد

سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به اهمیت مصرف ریزمغذی‌ها گفت: دریافت كافی اسیدفولیك در زنان بسیار مهم است. به این منظور بحث غنی سازی آرد با آهن و اسیدفولیك مطرح شد. این موضوع یك راهكار مهم و به صرفه است. دریافت كافی آهن و اسید فولیك در كاهش نقایص مادرزادی لوله عصبی بسیار موثر است. امیدواریم با حمایت دولت برنامه غنی سازی آرد با آهن و اسیدفولیك در سطح كشور اجرایی و پایدار بماند تا به این ترتیب بتوانیم سلامت زنان و نوزادان را تضمین كنیم.

وی با اشاره به برنامه ملی غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیك از سال 86 در كشور ادامه داد: به دنبال آزادسازی قیمت آرد و نان در كشور، امسال برنامه غنی سازی آرد تقریبا متوقف شده است؛ چرا كه هزینه‌های لازم به این منظور تامین نشد. لازم است هزینه‌های غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیك به گونه‌ای تامین شود. پیشنهاد ما آن است كه در هزینه‌های تبعی آرد و نان هزینه‌های غنی سازی نیز در نظر گرفته شود تا كارخانه‌ها این برنامه را انجام دهند.

 افزودن جوش شیرین به نان غیرقانونی است

عبداللهی در پایان با اشاره به برنامه حذف جوش شیرین از نان ادامه داد: سالهاست این موضوع را دنبال می‌كنیم. حذف جوش شیرین از نان یك قانون است. در این زمینه اقدامات زیادی انجام شده و به میزان قابل ملاحظه‌ای نانوایی‌ها جوش شیرین را از نان حذف كردند. اما هنوز در برخی استان‌ها از جوش شیرین استفاده می‌شود كه این كار قانونی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha