سلامت نیوز: رئیس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت گفت: قلب زنان از مردان کوچکتر است، یک چهارم زنان ایرانی چاق هستند و هر زن ایرانی به طور متوسط کمتر از ۷۸ دقیقه در روز تحرک دارد که کمتر از نصف مردان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، طاهره سماوات در نشست خبری که به مناسبت هفته سلامت زنان در وزارت بهداشت برگزار شد اظهار داشت: بر خلاف تصوری که الان شایع است خانمها بیشتر از بیماری‌های قلبی فوت می کنند تا سرطان سینه.

وی گفت: اگر چه میزان شیوع بیماری‌های قلبی در زنان ۷، ۸ سال دیرتر از مردان رخ می‌دهد ولی میزان بروز آن بعد از ۶۵ سالگی با مردان برابری می کند.

سماوات با اشاره به اینکه زنان محور خانواده‌اند. محور توجهشان افراد خانواده هستند و خودشان را فراموش می کنند. علائم بروز بیماری های قلبی در آقایان متفاوت‌تر از مردان است به همین دلیل خانم‌ها دیر مراجعه می‌کنند.

*بیماری قلبی و عروق کرونری در زنان شایع‌تر است

وی اظهار داشت: یکی از شایع‌ترین بیماری‌های قلبی و عروقی در زنان بیماری عروق کرونر قلب است که علائم آن درد قفسه سینه صدری است که در زیر جناق سینه متمرکز می‌شود و درد آن به پشت می زند. اما در خانم‌ها ممکن است به گردن، فک،‌سبکی سر و فقط درد پشت منجر شود که به همین دلیل زنان خیلی دیر مراجعه می‌کنند.

رئیس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت تصریح کرد: اکثر خانم‌ها ورزش نمی‌کنند و وقتی یک روز کار سنگین می‌کنند، دست و پایشان درد می‌گیرد و فکر می‌کنند این مشکل به دلیل خستگی است در حالی‌که ممکن است علائم مشکل قلبی باشد.

* قلب زنان کوچکتر از مردان است

وی ادامه داد: همچنین به دلیل قلب کوچک تر و عروق کوچکتر و هندسه بدنشان زودتر از مردان فوت می کنند.

* یائسگی بیماری قلبی را افزایش می‌دهد

سماوات با اشاره به علائم دیگر خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی علاوه بر علائم عمومی گفت: یائسگی میزان شیوع بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد. مضاف بر اینکه زنانی که در دوران بارداری به دیابت حاملگی، مسمومیت ناشی از حاملگی دچار می‌شوند یا بچه‌های با وزن کم به دنیا می‌آورند در مقابل بیماری‌های قلبی- عروقی مستعدتر هستند.

*قرص ضد بارداری عامل افزایش بیماری‌های قلبی

وی تصریح کرد: خانم‌هایی که مجبورند از قرص‌های ضد بارداری استفاده کنند احتمال اینکه به بیماری قلبی - عروقی مبتلا شوند بیشتر از سایرین است و زنان سیگاری ۲ تا ۴ برابر خانم‌هایی که سیگاری نیستند در خطر ابتلا هستند.

* حدود یک چهارم زنان ایرانی چاق هستند

سماوات به آماری که از سوی وزارت بهداشت تهیه شده اشاره کرد و گفت: 2.4 درصد زنان و 24 درصد مردان ایرانی سیگار می‌کشند.میزان ابتلا به فشارخون در زنان ۱۷ درصد و مردان 16.55 درصد ، اضافه وزن در 17.5 درصد و در مردان ۱۴.۳۹ درصد است و میزان چاقی در زنان ایرانی 22.37 درصد و در مردان این میزان ۱۱.25 درصد است.

وی گفت: فعالیت بدنی در زنان کمتر است که ۷۸.8 دقیقه در روز است و در مردان ۱۸۹ دقیقه در روز است که این کم تحرکی در خانم ها خیلی چشمگیرتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha