سلامت نیوز: سرپرست دفتر بهبود تغذیه جاكعه وزارت بهداشت گفت:‌ دسترسی ناعادلانه مردم به شیر هزینه زیادی را به بهداشتی كشور تحمیل می كند.

 به گزارش سلامت نیوز، دكتر زهرا عبداللهی در نشست خبری روز ملی سلامت بانوان ایرانی با اشاره به این كه حمایت های دولتی برای دسترسی اقشار آسیب پذیر به شیر ضروری است، اظهار داشت: بروز پوكی استخوان به دلیل مصرف ناكافی منابع كلسیم شامل شیر و مواد لبنی در كشور رو به افزایش است و در حال حاضر كاهش تراكم استخوانی، در سنین كمتر از 30 سالگی بروز می كند.

وی افزود: بیماری های ناشی از كمبود كلسیم، هزینه های زیادی را برسیستم بهداشتی و درمانی كشور تحمیل می كند كه با قیمت مناسب شیر و افزایش دسترسی به آن می توان اینگونه بیماری ها را كنترل كرد.

این متخصص تغذیه در ادامه با بیان این كه مصرف زیاد نمك مشكل تغذیه ای در كشور مطرح است، گفت:‌ متوسط استاندارد جهانی مصرف نمك، كمتر از 5 گرم در روز است كه این میزان در كشور ما به 10 تا 15 گرم می رسد اما در كشور های توسعه یافته كمتر از 2 گرم است.

عبداللهی افزود: برخی انواع سرطان ها مانند سرطان معده نیز ارتباط مستقیمی با مصرف نمك دارد و  تحقیقات، ارتباط مستقیم نمك با فشار خون و بیماری های قلبی و عروقی را ثابت كرده است.

به گفته رییس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت، مصرف نمك دفع ادراری كلسیم را افزایش داده و روند ابتلا به پوكی استخوان را تشدید می كند.

وی بیان كرد: 20 درصد زنان 45 تا 54 ساله كشور و 38 درصد زنان 55 تا 64 ساله كشور مبتلا به فشار خون بالا هستند كه یكی از دلایل موثر در بروز این بیماری، مصرف نمك است.

وی با اشاره به این كه غنی سازی آرد با اسیدفولیك و آهن متوقف شده است،‌ خاطر نشان ساخت: این امر

به دلیل اجرای قانون هدفمندی یارانه ها متوقف شده است. غنی سازی آرد با اسیدفولیك اثربخشی قابل توجهی در تامین منابع آهن زنان و كاهش نقایص مادرزادی لوله عصبی در كودكان شده است.

وی در پایان در خصوص كمبود ویتامین D در زنان ساكن شهرهای بزرگ گفت: ویتامین D به ویژه در زنان ساكن شهرهای بزرگ به دلیل آلودگی هوا و آپارتمان نشینی و محرومیت از نور مستقیم آفتاب بیشتر مشاهده می شود كه غنی سازی شیر با ویتامین دی  ‌یكی از راهكارهای برطرف كردن این كمبود است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha