سلامت نیوز: وزیر بهداشت روز جمعه در متن و حاشیه مراسم افتتاح اورژانس تخصصی بیمارستان لقمان از طلب بزرگ بخش سلامت از هدفمندی یارانه ها خبر داد.

مرضیه وحید دستجردی در این مراسم گفت: هر چقدر سهم بودجه‌ها کمتر باشد مردم باید این هزینه‌ها را پرداخت کنند که این امر باعث فقر و کمر‌شکنی مردم و در نهایت نارضایتی آنان می‌شود، بعد از هدفمندسازی یارانه‌ها، مصوب شد که 3 هزار میلیارد دلار با تصویب مجلس از مازاد درآمدهای فروش نفت به حوزه بهداشت و درمان اختصاص یابد که امیدواریم هر چه سریعتر این اعتبار تأمین شود.

وزیر بهداشت گفت: پس از هدفمندی یارانه‌ها در بیمارستان لقمان سالیانه 800 میلیون تومان حامل‌‌های انرژی پرداخت می‌کنیم که این رقم برای کل بیمارستان‌های کشور در حوزه درمان برابر 760 میلیارد تومان در سال می‌شود که باید در قسمت‌های حامل‌های انرژی، تغذیه و حمل و نقل صرف شود.

به گفته او باید 40 میلیارد تومان از هزینه‌های حامل‌های انرژی نیز در بخش آموزش پرداخت شود: در مجموع در بخش بهداشت از جمله خانه‌های بهداشت نیز سالیانه رقمی معادل 2 هزار و 800 تا 3 هزار میلیارد هزینه از بابت هدفمند‌سازی یارانه‌ها متقبل می‌شویم که باید مسئولان برای آن چاره‌اندیشی کنند.

وحید دستجردی همچنین گفت: ما در حوزه بهداشت و درمان گرفتاری‌های عدیده‌ای داریم که با تصویب اختصاص 3 میلیارد دلار از مازاد درآمدهای نفت برای حل مشکلات، امیدواریم این مسائل را برطرف کنیم ولی هنوز بعد از گذشت 7 ماه در وضعیت سابق هستیم.

بیمارستان ها فرسوده، عامل نارضایتی مردم

آنطور که خانم وزیر می گوید،  یکی از مهمترین مشکلات مردم در بیمارستانها که منجر به نارضایتی آنها می‌شود، فرسودگی بیمارستانها است: "بیمارستانی که 60 تا 70 سال قدمت دارد مردم احساس می‌کنند از نظر بهداشتی رسیدگی خوبی در آن بخش‌ها نمی‌شود. اگر پرسنل ما کم باشد و بیمارستان‌های ما فرسوده باشند که دقیقأ این مشکلی است که ما الان در اکثر بیمارستان‌ها با آن دست به گریبان هستیم، این موجب نارضایتی مردم می‌شود و مردم هم حق دارند به هر حال یک رضایت جدی از ما طلب کنند. ما هم به عنوان یک دستگاه پاسخگو آن چه را که می‌خواهیم از نظر اعتبارات و بودجه به ما داده شود و هم با تمهیداتی که انجام می‌شود و با کمک‌هایی که انجام می شود بیمارستان‌ها را یا نوسازی کنیم یا بهتر از آن بیمارستان‌هایی را جایگزین داشته باشیم تا مشکلات فرسودگی بیمارستانها را در سطح شهر تهران برطرف کنیم."

 760 میلیارد تومان کسری بودجه انرژی

وحید دستجردی درباره کسری بودجه ناشی از افزایش قیمت حامل های انرژی هم گفت: ما برآوردمان برای اوایل امسال برای بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی از هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی حدود 760 میلیارد تومان کم و کسر برآورد کرده بودیم که این کسری‌ها باید جبران شود. این موارد را به مسئولان معاونت راهبردی ریاست جمهوری منتقل کردیم و خواستار شدیم که این کسری‌ها را جبران کنند. به هر حال این بخشی است که در خود قانون هدفمندی یارانه ها نیز دیده شده است که بایستی کسانی که ارائه خدمت می‌کنند، کسری آنان جبران شود. در عین حال همچنان بار ناشی از هدفمندی یارانه‌ها بر دوش بیمارستان‌ها سنگینی می‌کند.

او همچنین گفت: دولت باید مبالغی را که مصوب کرده است در بودجه‌ها و اعتباراتی که برای ما دیده‌اند تخصیص داده شود و مجلس هم این را در ماده 2 قانون بودجه به عنوان 3 میلیارد دلار ناشی از افزایش قیمت فروش نفت دیده است. ما شاهد هستیم که مجلس تلاش فراوانی در این زمینه کرده است و امیدوار هستیم تا ببینیم؛ چون ما در هفتمین ماه سال هستیم ولی هنوز از این مبلغ 3 میلیارد دلار تخصیصی برای وزارت بهداشت صورت نگرفته است اگر این تخصیص صورت بگیرد حتمأ ما این را در اختیار دانشگاه‌ها و بیمارستان‌هایمان قرار خواهیم داد تا بتوانند این مشکلات را برطرف کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha