سلامت نیوز : بحث مجوز دادن برای استفاده از قلیان در رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها هیچ متولی ندارد و با قوانین مغایرت دارد و كسی نمی‌تواند برای سرو قلیان مجوز بدهد. سازمان گردشگری حق اعطای مجوز عرضه قلیان در اماكن بین‌راهی را ندارد و اگر كسی این كار را انجام دهد خلاف مقررات و قوانین كشور است و با آن برخورد می‌شود

اوایل خرداد ماه امسال بود كه رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از ابلاغ دستورالعمل جمع آوری قلیان‌ها از اماکن عمومی خبر داد. دكتر ندافی اعلام كرد که در آخرین جلسه مشترک وزارت بهداشت با مسئولان وزارت کشور بر سر این موضوع به نتیجه رسیده‌اند و دستورالعمل جمع آوری قلیان‌ها در اماکن عمومی بدون مجوز استفاده از قلیان ابلاغ شد. بعد از ابلاغ این دستورالعمل و عزم جدی برای جمع آوری قلیان‌ها، نیروی انتظامی هم وارد كار شد و رئیس پلیس تهران بزرگ از ممنوعیت ورود زنان به چایخانه‌ها و قهوه خانه‌های دارای قلیان از 20تیرماه خبر داد و اعلام كرد كه با متخلفان برابر قانون برخورد می‌شود.

 سردار حسین ساجدی‌نیا آن روزها در حاشیه یكی از دیدارهای مردمی‌اش گفت: « در پی درخواست شهروندان و گلایه خانواده‌ها با هماهنگی مراجع قضایی از 20 تیرماه در راستای طرح برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی، ورود خانم‌ها به چایخانه‌هایی که درآنها قلیان عرضه می‌شود برابر ماده 27 قانون صنفی ممنوع می‌شود.» البته سردار ساجدی‌نیا در ادامه به این نكته هم اشاره كرد كه « این طرح هم اکنون شامل سفره‌خانه‌های سنتی نمی‌شود اما نظارت ویژه‌ای بر سفره‌خانه‌ها اعمال خواهد شد. 40 درصد چایخانه‌های شمال تهران هم که با عنوان دیزی‌سرا فعالیت می‌کنند شامل طرح ممنوعیت استفاده خانم‌ها از قلیان می‌شوند.»



ورود خانم‌ها به قهوه‌خانه‌ها ممنوع شد

با اعلام این خبرها به نظر می‌رسید بعد از حرف و حدیث‌هایی كه در سال 86 درباره جمع آوری قلیان‌ها وجود داشت و حتی كار به اظهار نظر و دستور رئیس جمهور هم رسید، دوباره عزم مجددی برای جمع آوری قلیان‌ها از قهوه‌خانه‌ها و سفره‌خانه‌هایی كه مجوزی برای این كار نداشتند، به وجود آمده است. بیستم تیرماه از راه رسید و از این روز خانم‌ها حق نداشتند برای استفاده از قلیان وارد چایخانه‌ها و قهوه خانه‌ها و دیزی‌سراها شوند. رئیس پلیس تهران بزرگ در روز آغاز این طرح بر ضرورت رعایت و اجرای حرف‌های قبلی‌اش تاكید كرد؛« قهوه ‌خانه‌هایی كه با قلیان از بانوان پذیرایی می‌كنند، برابر اعلام قبلی پلمب می‌شوند. با توجه به درخواست‌های مكرر مردم بخصوص خانواده‌ها و دریافت گزارش‌های متعدد و در راستای طرح ارتقای امنیت اخلاقی و با هماهنگی مراجع قضایی مقرر شد كه ورود بانوان به چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌هایی كه با قلیان از مشتریان خود پذیرایی می‌كنند، ممنوع شود.»

سردار ساجدی‌نیا به چایخانه‌‌ها و قهوه‌خانه‌های متخلف هم هشدار داد؛ « ماموران اداره اماكن و پلیس امنیت تهران از روز دوشنبه ضمن اجرای طرح بازدید از قهوه‌خانه‌های پایتخت، با تخلفات آنها خصوصا ورود بانوان برابر ماده 27 قانون نظام صنفی و توافق صورت گرفته با صنف مربوطه، برخورد كرده و نسبت به پلمب این قهوه‌خانه‌ها و معرفی آنها به مراجع قضایی اقدام می‌كنند.»

فرمانده انتظامی تهران بزرگ در ادامه حرف‌هایش به اماكن دیگری هم كه مشمول این طرح می‌شوند اشاره كرد؛ «سفره‌خانه‌های سنتی هم تحت نظارت پلیس هستند كه درباره آنها به‌زودی اطلاع‌رسانی می‌شود. در مناطق بالای شهر تهران هم قهوه‌خانه‌ها و چایخانه‌ها با عنوان «دیزی‌سرا» فعال هستند. به این ترتیب حدود 40 درصد چایخانه‌های شمال تهران که با عنوان «دیزی سرا» فعالیت و با قلیان سرویس‌دهی می‌کنند شامل طرح ممنوعیت ورود بانوان می‌شوند.»



سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری حق صدور مجوز برای عرضه قلیان را دارد

این اظهار نظرها و اجرای قانون تاكنون ادامه داشته اما اخیرا شنیده شده است كه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مجوز عرضه قلیان در اماکن بین راهی صادر می‌كند. این صدور مجوز برای سرو قلیان صدای اعتراض وزارت بهداشت را درآورده است و دعوای قدیمی این دو سازمان بر سر قلیان كلید خورد. دكتر كاظم ندافی، رئیس اداره سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در این باره به خبرنگار تهران‌امروز می‌گوید: « بحث مجوز دادن برای استفاده از قلیان در رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها هیچ متولی ندارد و با قوانین مغایرت دارد و كسی نمی‌تواند برای سرو قلیان مجوز بدهد. سازمان گردشگری حق اعطای مجوز عرضه قلیان در اماكن بین راهی را ندارد و اگر كسی این كار را انجام دهد خلاف مقررات و قوانین كشور است و با آن برخورد می‌شود.»

دكتر ندافی می‌گوید وزارت بهداشت در حال پیگیری قانونی برای برخورد با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای صدور مجوز استفاده از قلیان است. همه این اظهارنظرها و واكنش‌ها در پی قانون جامع كنترل دخانیات و ماده 13 آیین‌نامه اجرایی قانون مواد خوردنی و آشامیدنی است كه عرضه و استعمال دخانیات در اماکن عمومی از جمله قهوه‌خانه‌ها را ممنوع كرده است. رئیس اداره سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به این قانون، می‌گوید فقط آنهایی كه قبل از تصویب قانون جامع كنترل دخانیات مجوز سرو قلیان گرفته‌اند می‌توانند از قلیان استفاده كنند؛ «براساس مصوبه ستاد کشوری دخانیات فقط قهوه‌خانه‌دارانی که قبل از تصویب قانون دخانیات مجوز گرفته‌اند تا پایان مجوز که 10 سال اعتبار دارد و الان پنج سال آن تمام شده است و فقط تا پایان زمان مجوز، مجازند به کارشان ادامه دهند که تعدادشان هم در کشور خیلی کم است و دیگر هیچ مكان و هیچ سازمانی حق اعطای مجوز عرضه قلیان ندارد و اگر این کار انجام بشود خلاف مقررات است و قطعا با سازمان‌ها و با اماکن از نظر قانونی برخورد می‌شود و به هیچ وجه این کار قانونی نیست.» به گفته ندافی با این حساب با گذشت پنج‌سال از تصویب این قانون تا پنج‌سال دیگر هیچ مكانی برای استفاده و عرضه قلیان مجوز قانونی ندارد؛ «کسانی که قبل از قانون مجوز گرفته‌اند را استثنا کردیم اما سایر مكان‌ها از جمله رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها باید آن را رعایت کنند. وزارت کشور موظف شده است در این زمینه جدیت بیشتری به خرج دهد. این مصوبه از طریق استانداری‌ها به تمام کشور ابلاغ کردیم و در واقع هیچ واحد صنفی نباید در سال 95 قلیان عرضه کند.»



دعوای قدیمی بر سر قلیان!

ماجرای اختلاف وزارت بهداشت و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بر سر قلیان‌ها حكایت تازه‌ای نیست. سال 87 هم وزارت بهداشت به مدد مصوبه‌ای، عرضه قلیان در اماکن عمومی مانند قهوه‌خانه‌ها و ‌خانه‌ها را غیرقانونی اعلام کرد اما صنف قهوه‌خانه‌داران تهران نیز با اعلام شکایت به دیوان عدالت اداری پناه برد. آخر سر هم نتیجه این شد كه با گذشت نزدیک به یک سال، این دیوان، رای به نفع سلامت جامعه و به نفع وزارت بهداشت داد که قلیان، باعث بیماری و مرگ شهروندان می شود، پس همان بهتر که جمع شود. با این حال، فرصت قانونی برای کسانی که پیش از مصوبه وزارت بهداشت، مجوز عرضه قلیان را از صنف قهوه‌خانه‌داران به دست آورده بودند، همچنان برقرار مانده است كه البته ندافی درباره آن به تهران امروز می‌گوید: « ما در حال هماهنگی در سطوح بالاتری هستیم تا با همكاری سایر وزارتخانه‌ها مثل وزارت كشور و سازمان‌هایی مانند میراث فرهنگی و گردشگری درباره قلیان‌ها به یك نظر جامع برسیم و قانون را با قوت اجرا كنیم. ما در داخل منازل مجاز نیستیم و در زندگی خصوصی مردم نمی توانیم دخالت کنیم ولی از نظر بهداشتی من به همه جوان‌ها و خانواده‌ها و همه مردم توصیه می‌کنم واقعا قلیان را یک خطر بزرگ برای سلامت خود بدانند چون که استفاده یک ساعت از قلیان معادل 100 نخ سیگار است. »

آخرین اختلاف نظر بین این دو سازمان اوایل امسال و مربوط به محصول جدیدی به نام قلیان اکسیژن بود كه در قسمت آتشدان بالای این قلیان، بالنی كه به كپسول اكسیژن وصل است، نصب شده كه موجب تنظیم میزان استفاده از اكسیژن می‌شود. آن زمان سعید صدری، دبیر كمیته گردشگری سلامت سازمان گردشگری و میراث فرهنگی با تایید خبر اخذ مجوز این قلیان از این سازمان گفت:« قلیان جزو میراث فرهنگی ما ایرانیان است كه متأسفانه، مضراتی به همراه دارد و بسیاری از ایرانیان از این وسیله استفاده می‌كنند و حتی اگر از مصرف آن جلوگیری شود، مردم به طور پنهانی از آن استفاده خواهند كرد. قلیان‌های اكسیژن نه‌تنها ضرر ندارد، بلكه برای بدن نیز مفید است و برای سلامت بدن توصیه می‌شود.» بعد از این صحبت‌ها وزارت بهداشت تاکنون مطالعات زیادی روی این نوع قلیان انجام داده و به این نتیجه رسیده که مصرف قلیان اکسیژن برای سلامت مضر است و آن را تایید نمی‌کند.



قلیان برابر با 100 نخ سیگار!

طبق نتایج آخرین مطالعات انجام شده در كشور درباره وضعیت استعمال دخانیات در بین جوانان 13 تا 15 ساله طی سال‌های 82 تا 86، ‌شیوع مصرف قلیان در بین پسران از 16 به 32 و در دختران از 9/ 8 به 19درصد افزایش پیدا کرده است. مصرف قلیان در همان سال‌ها از 1/ 12 به

1/ 26 درصد رسیده و در كنارش افزایش مصرف سیگار هم از 2 درصد به 3 درصد افزایش یافته است. بر اساس همین تحقیق ‌تجربه اولین مصرف سیگار در سن 10 سالگی متاسفانه طی سال‌های ذکر شده از 6/ 17 به 1 /36 درصد افزایش پیدا کرده که عمدتا در گروه سنی پسران و از

1/ 15 به 7/ 40 درصد بوده است. كارشناسان می‌گویند مصرف‌کنندگان قلیان در هر وعده مصرف 50 تا 200 پک می‌زنند که هر پک حاوی 15/ 0 تا یک لیتر دود است یا به عبارت دیگر هر فرد مصرف کننده قلیان در هر وعده معادل 100 نخ یا بیشتر سیگار مصرف می‌کند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha