سلامت نیوز: مدیركل دفتر مدیریت بیمارستانی و حاكمیت بالینی وزارت بهداشت از ابلاغ برنامه بیمارستان‌های دوستدار ایمنی خبر داد و گفت: به این منظور10 بیمارستان در نظر گرفته شده است كه در سلامت زنان نقش ویژه‌ای خواهند داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر رواقی با اشاره به عوامل خطر بیماری‌ها در زنان گفت: دیابت، فشارخون و چاقی به عنوان عوامل خطر مرتبط با بیماری‌های قلبی عروقی در سلامت زنان نقش مشخصی دارند. ناتوانایی‌های ناشی از بیماری‌های مزمن در زنان بیشتر از مردان است. به منظور سلامت زنان در كشور برنامه‌های ویژه‌ای از سوی وزارت بهداشت در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اقدامات معاونت درمان وزارت بهداشت برای كاهش مرگ ومیر مادران باردار، ادامه داد: به این منظور توزیع عادلانه نیروی متخصص را در دستور كار قرار داده‌ایم. به این ترتیب تمام بیمارستان‌ها حداقل یك متخصص زنان و زایمان خواهند داشت. همچنین دوره‌های توجیهی برای متخصصانی كه فارغ‌التحصیل می‌شوند در نظر گرفته شده كه نكات كلیدی در ارتباط با مدیریت مادران باردار و سلامت نوزادان را دریافت می‌كنند.

وی با اشاره به سطح بندی ارائه خدمات بیمارستانی از وزارت بهداشت گفت: سطح بندی خدمات بیمارستانی در جهت عادلانه كردن خدمات، صورت گرفت. نظام سطح بندی عادلانه در خدمات بیمارستانی به صورت جدی در دستور كار وزارت بهداشت قرار دارد.

رواقی با اشاره به ابلاغ منشور حقوق بیمار از سوی وزیر بهداشت، ادامه داد: در منشور حقوق بیمار برای زنان برنامه خاصی در نظر گرفته شده است. به این ترتیب شرایط خاص حقوقی و اخلاقی برای زنان در بیمارستان درنظر گرفته شده است.همچنین بیمارستان‌های دوستدار مادر و كودك جزو برنامه‌های عملیاتی وزارت بهداشت قرار دارد.

وی با اشاره به برنامه كشوری كاهش خطرات در بخش زایمان گفت: این برنامه در دستور كار وزارت بهداشت قرار دارد.

رواقی با اشاره به اقدامات انجام شده برای غربالگری دیابت با همكاری معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، گفت: به این منظور برنامه جامعی در 10 استان كشور طراحی شده است. در مجموع در معاونت درمان برای بیماری‌های مزمن برنامه مشخصی آغاز شده است.

وی به سرطان پستان در زنان و همچنین بحث تجویز داروی هرسپتین در درمان این بیماری اشاره كرد و گفت: با توجه به هزینه‌های بالای این دارو، پروتكل‌های استاندارد برای تجویز و استفاده از این دارو در نظر گرفته شده است تا هرسپتین تنها برای بیمارانی كه به این دارو پاسخ مثبت می‌دهند، تجویز شود. همچنین پوشش بیمه‌ای و تعرفه داروی هرسپتین را پیگیریم.

رواقی با اشاره به برنامه‌های در نظر گرفته شده برای گسترش بیمارستان‌های ویژه زنان در كشور، گفت: بیمارستان‌های ویژه زنان در دستور كار وزارت بهداشت قرار دارد. در این زمینه برنامه مشخصی طراحی شده است كه اثرات عملیاتی آن را در سال آینده خواهیم داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha