یکشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۹
کد خبر: 35008
سلامت نیوز :بیست و چهارم مهر هر سال (روز جهانی غذا) فرصتی است، برای ارتقای سطح سواد تغذیه‏ای جامعه، فراهم كردن همكاری‌هایی جهت مقابله با عوارض و پیامدهای سوءتغذیه و اصلاح عادات غذایی و تغییر الگوهای غذایی خانواده‌ها. اهمیت این موضوع از آنجایی است كه بررسی‌های صورت گرفته درخصوص الگوی مصرف غذایی در كشورمان حاكی از آن است كه باید به میزان، كیفیت، تنوع و نوع مواد مصرفی در سبد خانوار بیشتر توجه كرد.

روزنامه شرق در ابن شماره خود نوشت : امروزه همه می‌دانیم كه بی‏توجهی به تغذیه می‌تواند عوارض جبران‏ناپذیری برای جامعه به بار آورد. تغذیه بد، ناقص و نادرست با تاثیر مستقیم روی عملكرد اندام‏ها و دستگاه‌های مختلف بدن، سرمنشاء ایجاد بیشتر بیماری‏ها و اختلالات بدنی در انسان است.

بررسی‌های متعددی بیانگر تاثیر سوءتغذیه در بروز اختلالات قلبی-عروقی، مشكلات و بیماری‏های گوارشی، عوارض خونی، بروز انواع عفونت‏ها و حتی برخی سرطان‌هاست. همچنین ضعف و تحلیل سیستم ایمنی بدن، تاخیر در بهبود انواع عفونت‏ها، تحلیل قوای جسمانی و ضعف در انجام فعالیت‌های فیزیكی و نیز نقص در عملكرد سیستم گوارش از دیگر عوارض پیچیده سوءتغذیه در بدن است. شرط موفقیت در این تحول تغذیه‏ای آن است كه ارتقای تغذیه در جامعه، شكلی پایدار به خود بگیرد. جامعه ما نیازمند نگرشی نو به تغذیه به عنوان عامل اصلی پیشگیری از بیماری‏ها و رویارویی با عوارض ناخواسته زندگی مدرن است.


در حقیقت با پیشرفت علم و گسترش صنعت، تغییرات گسترده و عظیمی در شیوه زندگی و تغذیه افراد ایجاد شده است. نحوه تغذیه، الگوی غذای مصرفی و رفتارهای تغذیه‏ای، دستخوش دگرگونی‏های وسیعی قرار گرفته است كه به بروز تفاوت‌های فاحشی نسبت به گذشته منجر شده است و در این میان، ذایقه ایرانی نیز دچار تغییرات چشمگیری شده است. سنت‏های غذایی ما به كلی تغییر كرده و هم‏اكنون به هیچ‌وجه غذا با مفهوم سنتی‏اش مصرف نمی‌شود.

 تغییر سیستم زندگی موجب شده مردم فرصت كمی برای تهیه غذا داشته باشند و كمتر به ارزش تغذیه‏ای آن توجه كنند. گاهی اوقات ما دوست داریم آنچه می‏خوریم، خوشمزه‏تر باشد حتی اگر بدانیم به سلامت‏مان آسیب می‌زند. مسلما نتیجه طبیعی غذا خوردن به این سبك و سیاق، چیزی جز اضافه وزن، افزایش آمار بیماری‏هایی مانند سكته‌های قلبی و مغزی، دیابت، كلسترول بالا و... نخواهد بود.

خوشبختانه در این میان شاهد برخی تغییرات مثبت نیز در سفره‌های ایرانی بوده‏ایم. به عنوان نمونه می‌توان به حضور غذاهای خوشمزه و بسیار غنی كه در آنها به نحوی از قارچ، سویا، گوشت شترمرغ و میگو استفاده شده است، در سفره‌های ایرانی اشاره كرد.

(البته ناگفته پیداست كه هر یك از این موارد نیز دارای محدودیت‏های خاص خود هستند.) بدون شك یكی از راهكارهایی كه مسیر را برای این تحول عظیم هموار می‏كند، آشنا كردن افراد جامعه با محصولات جدید و ذایقه‏ سازی برای رویكرد جامعه به آنهاست. كارشناسان معتقدند، ایجاد آگاهی و تعریف ذایقه در پدید آوردن یك سنت غذایی (هرچند درست یا غلط) نقشی بسزا دارد و این‌گونه محصولات كه از لحاظ تغذیه‏ای ارزش بالایی دارند و می‌توانند در مسیر مقابله با عوارض سوءتغذیه راهگشای بسیاری از مشكلات موجود باشند، برای حضور در سبد خانوار، نیازمند معرفی، ترویج و ذایقه‏سازی هستند.

 یكی از محصولات فرآوری‏شده كه سال‌هاست در جهان به عنوان جانشین شایسته منابع دارو و غذا و به عنوان مكمل سلامتی مورد استفاده قرار می‏گیرد، عصاره نوعی از جلبك‏های دریایی به نام «كلرلا» است. «كلرلا» به دلیل آنكه حاوی مقادیر قابل‏ توجهی اسیدهای آمینه، ویتامین‏ها، مواد معدنی، آنتی‏اكسیدان‏ها و اسیدهای چرب است، مورد توجه پژوهشگران و محققان قرار گرفته است. دانشمندان از «كلرلا» برای درمان و كنترل بیماری‏های مختلفی نظیر كبد چرب، آلزایمر و تقویت رژیم غذایی استفاده می‌كنند.

حتی امروزه از «كلرلا» به عنوان یك مكمل سلامتی نه‏تنها به عنوان غذای فضانوردان و سربازان، بلكه در فرآیند ترك سیگار بیماران نیز مورد استفاده قرار می‏گیرد. سخن پایانی آنكه روز جهانی غذا را باید فرصت مناسبی برای تقویت ذایقه ایرانی بدانیم و تمام تلاش خود را در مسیر تحقق تحول عظیم تغذیه‏ای جامعه به كار‌گیریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha