سلامت نیوز: مسئله برگشت بسته های ایران به دلیل آلوده به آفلاتولین نبود، بلکه به خاطر مسائل سیاسی صادرات کالاهای ایران دچار مشکل شده بود.
     
دکتر شیبانی معاون غذا و داروی وزارت بهداشت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: در حال حاضر 80 هزار پروانه بر این محصولات غذایی در کشور صادر شده است که به طور تخصصی در زمینه تولید محصولات غذایی فعالیت می کنند باید توجه داشت که در سال های اولیه انقلاب حدود 700 پروانه تولید فرآورده های غذایی داشتیم که آمار امروز نشان دهنده پیشرفت خوب کشور در زمینه تولید غذا است.

وی گفت: در حال حاضر 10 هزار کارخانه مواد غذایی وجود دارند که وزارت بهداشت برای دادن پروانه شانس هایی از جمله سلامتی، بهداشت، فرمولاسیون را بررسی و در صورت تصویب پروانه صادر می کند.

شیبانی با تأکید بر این که ما در بحث صادرات دخیل نیستیم تصریح کرد: خوشبختانه ایران در زمینه صادرات محصولات غذایی همچون آب میوه، ماکارونی، شکلات و فرآورده های لبنی نقش بسزایی دارد و در زمینه صادرات گام های بلندی برداشته است.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت تصریح کرد: برای این که اطمینان را در بحث سالم بودن غذا در مردم ایجاد کنیم بعد از دادن پروانه ما وظیفه نظارتی را نیز بر عهده داریم یعنی ما محصولات را بعد از دادن پروانه در آزمایشگاه مورد آزمایش قرار می دهیم تا ببینیم براساس پروانه موارد را رعایت می کنند که در غیر این صورت اخطار و در صورت عدم رفع آن پروانه باطل می شود.

شیبانی در بخش دیگری از سخنان، خود با بیان اینکه آزمایشگاه سازمان غذا و دارو به عنوان یکی از مراجع مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا است اظهار داشت: این آزمایشگاه مورد تایید اتحادیه اروپا در زمینه بسته است که می تواند در این مورد اظهار نظر کند و مورد قبول دنیا باشد.

وی گفت: در بحث غذا بسیاری از وظایف ستادی خود واگذار به دانشگاههای علوم پزشکی کردیم تا با اختیارات کامل در بحث نظارت و رسیدگی به بحث غذا و دارو فعالیت کنند.

از کارهای دیگراین سازمان مقابله با قاچاق در بحث غذا و دارو است زیرا که اینها کالاهای مهمی بوده و در ارتباط مستقیم با سلامت مردم هستند.

در همین راستا برای جلوگیری از قاچاق و تقلب در سال 88 طرح بر چسب اصالت را آغاز کردیم.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت ادامه داد: کار نصب این بر چسب بر روی دارو تا 80 درصد پیش رفته است. در واقع این برچسب نشانه اصل بودن یک دارو است و بنابراین فرد می تواند اطلاعات روی برچسب را از طرف سامانه در عرض 15 ثانیه چک کند و به اصل یا تقلبی و یا قاچاق بودن آن پی ببرد.

*پیشرفت برچسب اصالت دارو تا 90 درصد

وی در ادامه گفت: بحث بر چسب اصالت برای محصولات غذایی و آرایش شروع شده و چون تعداد اقلام زیاد است زمان زیادی برای بر چسب گذاری می طلبد.

شیبانی در زمینه واردات مواد غذایی افزود: وزارت بهداشت تنها روی بهداشت و کیفیت یک ماده می تواند وارد عمل شود و آن را ارزیابی کند.

وی در پاسخ به این سؤال که تبدیل معاونت غذا و دارو به سازمان غذا و دارو چه سودی خواهد داشت عنوان کرد:‌ یکی از تفاوت ها این است که این سازمان فقط در بحث ستادی،
تشکیلات و مصوبات فعالیت می کند و بحث نظارت و بررسی ها را به طور کامل به معاونت های غذا و داروی دانشگاههای علوم پزشکی شهیدبهشتی از نظر مالی و بودجه ای مستقل شده است زیرا که قبلاً بودجه معاونت غذا و دارو در اخبار وزارت بهداشت بود که بخش از آن به معاونت تحویل و بخشی دیگر تحویل داده نمی شود،‌در حال حاضر با تشکیل این سازمان دیگر از لحاظ مالی مستقل شده است و معاونت پشتیبانی و مالی مستقل دارد.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت ادامه داد: با تبدیل معاونت غذا و دارو به سازمان غذا و دارو اداره کل تجهیزات پزشکی به این سازمان محصول شده است که می تواند نقش نظارت بیشتری در تجهیزات پزشکی داشته باشید.

*روغن نباتی به خاطر الگوی مصرف اشتباه است نه به خاطر نبود تجهیزات روغن سازی

شیبانی افزود: الگوی مصرف غذا در کشور اشتباه است زیرا که در هیچ جای دنیا در سبد خانوار روغن جامد استفاده نمی شود بلکه در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.

درصد اسید چرب ترانس هم فقط در تبدیل روغن مایع به جامد بالا می رود که می توان با فرهنگ سازی درست مردم را تشویق به مصرف روغن مایع کرد که اسید چرب ترانس ندارد و با این امر بار بیماری های قلبی و عروقی پایین می آید.

وی در ادامه با بیان اینکه برخی از افراد بدون این که تخصص لازم در روغن داشته باشند و نبود تجهیزات را علت بالابردن درصد ترانس روغن ها عنوان می کنند گفت: مردم باید آموزش ببینند تا روغن های مایع را جایگزین روغن جامد کنند در حال حاضر روغن های کاملاً جامد در بازار عرضه نمی شود و روغن های نیمه جامد باید براساس استاندارد زیر 10 درصد ترانس داشته باشند که این امر محقق شده ولی هدف ما کاهش آن به زیر 5 درصد است.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت در زمینه برگشت بسته های آلوده به آفلاتوکسین به کشور از خارج افزود: دوره این به خاطر مسائل سیاسی ایران در زمینه صادرات سبقت گرفته می شود که این برگشت پسته هم جزیی از همین مسائل سیاسی بوده است، اروپا تخلفات آفلاتوکسین را 5/2 ppb تعریف کرده است که چون غلظت آفلاتوکسین در این پسته ها در این حد نبود برگشت داده شدند بعد از برگشت آنها به ایران بازرسانی از اتحادیه اروپا روی آنها بازرسی های لازم را انجام دادند همین آزمایشگاه معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت که مورد تایید سازمان غذا و داروی اروپاست آن را مورد آزمایش قرار داد.

وی تصریح کرد: بعد از این آزمایشات قرار شد که میزان استاندارد غلظت آفلاتوکسین از 5/2 به 5/8 درصد برسد.

*آب های معدنی آلوده نیست

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از برنامه های دیگر سازمان غذا و دارو آموزش به مردم در زمینه جداول ترکیبات مواد غذایی است در واقع جدول ترکیبات مواد غذایی کالری دریافتی،  اسیدچرب اشباع، اسیدچرب غیر اشباع و مقدار اسید چرب ترانس را نشان می دهد.
شیبانی افزود: فقط با آموزش می توان در مردم فرهنگ سازی کرد که مراقب دریافت کالری خود باشند. زیرا که مردم ایران بیش از حد کالری دریافت می کنند و کالری اضافه عواقب سویی خواهد داشت.
وی در مورد بحث آلوده بودن آسیب های معدن تصریح کرد: دو نوع آب یکی آب آشامیدنی و دیگری معدنی وجود دارد آبهای معدنی دارای مواد تشکیل دهنده معدنی هستند که می توانند برای افراد بخصوص افراد مبتلا به برخی از بیماری ها مفید باشند وزارت بهداشت به آن چیزی که مجوز می دهد آب معدنی است و هیچ نوع آلودگی هم در زمینه این نوع آبها گزارش نشده است.
معاون غذا و داروی وزارت بهداشت ادامه داد: حتی کارشناسان ما به طور تصادفی از بازار چند نمونه خریداری می کنند و آنها را مورد ارزیابی قرار می دهند که براساس نتایج ما این آبها هیچ نوع مشکلی ندارند.

*آفات نباتی روی باروری اثر می گذارند

شیبانی عنوان کرد: از برنامه های دیگر این سازمان مبارزه با آفات نباتی و سموم است زیرا این آفات نباتی اثرات شبه هورمون دارند و این اثرات شبه هورمون روی رفتار و باروری افراد اثر می گذارند بر همین اساس برای جلوگیری از بیماری های ناشی از مصرف آلوده از این مواد غذایی سازمان غذا و دارو برنامه های را طرح ریزی کرده است تا بارسموم را پایین بیاورد.

وی تصریح کرد: امسال به نام مبارزه با مقاومت آنتی بیوتیکی نامگذاری شده است که مبارزه با باقی مانده آنتی بیوتیک ها در محصولات دامی از برنامه های این سازمان است.

برای مبارزه با مایکوتوکسین سند ملی ارتقای سلامت فرآورده های دامی از مزرعه تا سفره راتدوین کردیم که در این سند کمترین مقدار مانده آنتی بیوتیک ها مشخص شده است.

شیبانی خاطر نشان کرد: 15 آبان از سامانه نظارت و بازرسی متمرکز بر سازان غذا و دارونمایی می شود در واقع در این سامانه بازرسان پس از بازرسی اطلاعات مورد نظر را علاوه بر پرونده در این سامانه ثبت می کنند تا در صورت لزوم دسترسی سریع انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha