سلامت نیوز: یک کارشناس تغذیه گفت: در زنانی که به کودکان‌شان شیر می‌دهند، احتمال ابتلا به پوکی استخوان، سرطان رحم و سینه کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، از پوکی استخوان به عنوان قاتل خاموش یاد می‌شود که غالباً این بیماری در سنین بالا بروز پیدا می‌کند.

از دلایل ایجاد پوکی استخوان، عادات غذایی نامناسب و مصرف کم فرآورده‌های لبنی در دوران کودکی و نوجوانی است، همچنین سن ابتلا به پوکی استخوان در ایران حدود 35 تا 40 سال و در اروپا نیز حدود 70 سال است.

90 درصد از مردم ایران دچار کمبود دریافت کلسیم هستند؛ شیر منبع غنی از کلسیم و ویتامین ب2 در بدن بوده و دارای پروتئین‌های دارای ارزش غذایی بالا و قیمت مناسب است.

مصرف فرآورده‌های شیر موجب کاهش بیماری‌های قلبی، کاهش فشار خون، پیشگیری از بروز دیابت و کاهش ابتلا به سرطان همچنین کاهش وزن می‌‌شود.

سرانه مصرف فرآورده‌های لبنی در ایران 95 کیلوگرم است، در حالی که در کشورهای اروپایی بین 350 تا 500 کیلو‌گرم در سال است.

میترا زراتی کارشناس تغذیه در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: شیردهی در کاهش وزن مادر اثر دارد همچنین موجب می‌شود که روزانه 150 کالری از ذخایر چربی بدن مادر سوزانده شود.

وی گفت: همچنین شیردهی بر سلامت جسم مادر نیز اثر می‌گذارد و زنانی که مادران به کودکان‌شان شیر می‌دهند، احتمال ابتلا به پوکی استخوان، سرطان رحم و سینه کاهش پیدا می‌کند.

این کارشناس تغذیه اضافه کرد: فاصله‌گذاری مناسب بین بارداری‌ها در سلامت مادر اثر می‌گذارد چرا که اگر فاصله بین بارداری‌ها کمتر از 3 سال باشد، مادر در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار می‌گیرد.

زراتی افزود: متأسفانه سن بروز پوکی استخوان به کمتر از 30 سال رسیده است و پوکی استخوان همه ساله قربانیان زیادی دارد؛ در دوران شیردهی مادر باید از مواد مغذی بیشتری استفاده کند همچنین مادر باید در طول دوران شیردهی 4 تا 5 واحد لبنیات در طول روز مصرف کند.

وی بیان داشت: مصرف لبنیات باید در دوران بارداری افزایش پیدا کند همچنین در هر وعده شیردهی مقداری کلسیم از بدن مادر خارج می‌شود؛ اگر مادر سالم باشد کودکانی سالم را نیز پرورش خواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha