سلامت نیوز: بر اساس نظرسنجی صورت گرفته توسط مركز افكارسنجی سلامت ایران (IHPA ) كه در آن میزان رضایت پزشكان از نحوه همكاری با سازمان‌های بیمه‌ درمانی مورد بررسی قرار گرفته است، درصد بالایی از اعضای جامعه پزشكی شركت كننده در نظرسنجی از همكاری با بیمه‌های درمانی موجود و خدماتی كه این سازمان‌ها به بیماران و جامعه پزشكی ارایه می‌دهند، انتقاد دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل  از ایسنا، در این نظرسنجی كه اخیرا تحت نظارت دكتر سید شهاب الدین صدر، رییس مركز افكارسنجی سلامت ایران انجام شده است، از 190 نفر از جامعه آماری، شامل تمام اعضای جامعه پزشکی از قبیل پزشکان عمومی و متخصص سراسر کشور سوالاتی درباره میزان رضایت پزشكان از نحوه همكاری با سازمان‌های بیمه‌های درمانی طرح شده است.

تجزیه و تحلیل پاسخ‌های بدست آمده حاكی از آن است كه در حال حاضر جمع كثیری از جامعه پزشكی به شدت به خدمات سازمان‌های بیمه‌گر انتقاد دارند.

بر اساس این نظرسنجی،7/67 درصد از جمعیت پاسخگویان به سوال «میزان رضایت شما از عملكرد بیمه‌های درمانی در خصوص پرداخت به موقع حق بیمه سهم پزشکان چگونه است؟» رضایت كم و خیلی كم را اعلام كرده‌اند، 3/16 درصد نیز رضایت متوسط و 3/16 درصد نیز رضایت زیاد را اعلام كرده‌اند.

در خصوص سوال «میزان رضایت شما از عملكرد بیمه‌های درمانی در خصوص مناسب بودن حق بیمه بیماران چه مقدار است ؟» 3/70 درصد رضایت خیلی كم و كم، 5/13 درصد در حد متوسط و 2/16 درصد نیز رضایت زیاد و خیلی زیاد را اعلام كرده‌اند.

میزان رضایت جمعیت پاسخگویان از عملكرد بیمه‌های درمانی در خصوص میزان سهولت در عقد قرارداد با پزشکان (مسائل مربوط به ساختار بوروكراتیک) نیز به این شرح است؛ 7/45 درصد رضایت كم و خیلی كم، 3/34 درصد رضایت متوسط و 29 درصد نیز رضایت زیاد را اعلام كرده‌اند.

نتایج مركز افكارسنجی درباره میزان رضایت از عملكرد بیمه‌های درمانی در خصوص عدم تبعیض در برخورد با پزشکان عمومی نسبت به پزشکان متخصص نیز نشان داد كه 50 درصد رضایت خیلی کم و کم، 2/22 درصد رضایت متوسط و 8/27 درصد نیز رضایت زیاد داشته‌اند.

در پاسخ به نظرسنجی انجام شده درباره میزان رضایت از عملكرد بیمه‌های درمانی در خصوص عدم تعیین سقف ریالی نسخه، 3/54 درصد پاسخگویان رضایت خیلی کم و کم، 4/31 درصد رضایت متوسط و 3/14 درصد نیز رضایت زیاد را عنوان كرده‌اند.

نتایج این نظرسنجی درباره میزان رضایت از عملكرد بیمه‌های درمانی در خصوص باز گذاشتن دست پزشکان در نوع داروهای تجویزی (تجویز انواع داروها) نیز حاكی از آن است كه 3/76 درصد رضایت خیلی کم و کم، 5/10 درصد رضایت متوسط و2/13 درصد نیز رضایت زیاد را اعلام كرده‌اند.

درباره میزان رضایت از عملكرد بیمه‌های درمانی در خصوص عدم تعیین سقف برای نوشتن آزمایشات پزشکی نتایج افكارسنجی نشان می‌دهد كه 7/66 درصد رضایت خیلی کم و کم، 25 درصد رضایت متوسط و 3/8 درصد رضایت زیاد داشته‌اند.

در پایان نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد كه 5/59 درصد از شركت كنندگان در این نظرسنجی درباره میزان رضایت از عملكرد بیمه‌های درمانی در خصوص عدم تعیین سقف ماهانه برای پذیرش تعداد برگه‌های دفترچه بیمه‌ها رضایت كم یا خیلی كمی داشتند، 3/24 درصد رضایت متوسط و 2/16 درصد نیز رضایت زیاد و خیلی زیاد را اعلام كرده‌اند.

گفتنی است، 5/10 درصد از شركت كنندگان در این نظرسنجی عضو هیات علمی، 8/36 درصد شاغل در مراكز خدمات درمانی آموزشی دولتی، 3/5 درصد شاغل در مراكز تامین اجتماعی و 4/47 درصد شاغل در مراكز خصوصی و مطب بوده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha