سلامت نیوز: توجه به سلامت زنان، ۴درصد از بار بیماری ها را در کشور کاهش می دهد. دکتر محمداسماعیل مطلق مدیر کل دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری هفته ملی سلامت زنان با اشاره به این مطلب افزود: بسته سلامت زنان به زودی اجرایی می شود.

وی محدود کردن مصرف نمک و تشویق به انجام فعالیت های فیزیکی را از برنامه های مهم وزارت بهداشت برای حفظ سلامت زنان برشمرد و تصریح کرد: با محدود کردن نمک در سبد غذایی مردم می توان بار بیماری های مختلف را تا چهار درصد کاهش داد.

خاطرنشان می شود ۲۳مهرماه تا جمعه ۲۹مهرماه به عنوان هفته ملی سلامت بانوان ایرانی نام گذاری شده است.

سلامت روان با افزایش امید به زندگی زنان ارتباط تنگاتنگی دارد

تبعیض نگذاشتن میان فرزندان دختر و پسر به حفظ سلامت روانی دخترانی که مادران آینده هستند، کمک فراوانی می کند. مرضیه اعتمادنژاد روان شناس در گفت وگو با فارس با بیان این مطلب اظهار داشت: زنان و دختران برای تامین سلامت روان خود به خدمات مختلفی نیاز دارند که دولت باید برای تامین آن ها تلاش کند.

وی افزود: ارائه خدمات بهداشتی در دوران بلوغ، بارداری و کهولت، اشتغال مفید، حفظ امنیت و حمایت های قانونی لازم جزو مواردی است که برای حفظ سلامت روان زنان و دختران ضروری است. این روان شناس با بیان این که سلامت روان زنان امید به زندگی در میان آن ها را افزایش می دهد، گفت: در اصل۴۳ قانون اساسی ایران بر تامین حقوق زنان و ایجاد زمینه های لازم برای رشد شخصیتی آن ها تاکید شده است بنابراین دولت باید با وضع قوانین لازم و حمایتی به رشد جایگاه زنان در جامعه کمک کند.

بارداری های متعدد و تهدید سلامت جسمی و روانی زنان

اعتماد نژاد ادامه داد: سالانه حدود ۵۰۰هزار زن در جهان به دلیل عوارض ناشی از بارداری و زایمان جان خود را از دست می دهند بنابراین فراهم آوردن زمینه های حمایتی و مراقبتی از زنان باردار در حفظ سلامت جسمی و روانی آن ها تاثیر بسیاری دارد. وی با اشاره به این که مادر نخستین فرد تاثیرگذار بر سلامت کودک است، عنوان کرد: حمایت عاطفی از فرزندان دختر در خانواده ها و تبعیض نگذاشتن میان دختر و پسر به حفظ سلامت روان دختران از همان سنین کودکی کمک می کند و موجب آن می شود که جامعه در آینده مادران سالمی به لحاظ روحی و روانی داشته باشد.

این روان شناس ادامه داد: پس از شروع زندگی مشترک نقش همسر و حمایت های عاطفی او در تامین سلامت روانی زنان نقش بسیار مهمی دارد حمایت عاطفی مرد از زن در دوران بارداری و زایمان بر سلامت مادر و کودک تاثیر بسزایی دارد و موجب کاهش سختی ها در این دوران می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha