سلامت نیوز: مدیر گروه داروسازی بالینی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با بیان اینكه اختلالات تیروئید از جمله بیماری های غدد داخلی است، گفت: این بیماری معمولا در خانم ها شایع تر است.
   
به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، دكتر محمد عباسی نظری مدیر گروه داروسازی بالینی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی اظهار داشت: یكی از بیماری های شایع مربوط به غدد داخلی، اختلالات تیروئید است كه عموماً در خانم ها شایع تر است.

وی بیان داشت: اختلالات تیروئید شامل دو دسته مشكلات مربوط به كم كاری (هایپوتیروئیدیسم) و پركاری تیروئید (هایپرتیروئیدیسم) هستند كه اكثر مبتلایان به اختلالات تیروئید را افراد مبتلا به كم كاری تشكیل می دهند.

نظری تصریح كرد: داروی انتخابی درمان كم كاری تیروئید، لووتیروكسین است كه تداخلات دارویی نسبتاً زیادی با را به دنبال دارد و به دلیل دارا بودن تركیبات حاوی آلومینیوم كه جذب گوارشی را كاهش می دهد رعایت فاصله حداقل شش ساعته بین مصرف این دارو و تركیبات آلومینیوم توصیه می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی ادامه داد: در برخی دیگر از منابع، مصرف تركیبات حاوی آلومینیوم همزمان با مصرف لووتیروكسین ممنوع بوده و در مورد برخی از داروها مانند قرص آهن و املاح كلسیم رعایت حداقل چهار ساعت فاصله مصرف بین لووتیروكسین و این داروها ضروری می باشد.

* استفاده از سه رویكرد جراحی، دارو درمانی و رادیو اكتیو برای درمان پركاری تیروئید

وی تصریح كرد: پس از مصرف لووتیروكسین به علت نیمه عمر نسبتاً بالای دارو (حدود 7 روز) معمولاً مدت زمان زیادی به طول می انجامد تا سطح تیروكسین در خون به حد ثابتی برسد كه توصیه می شود پس از شروع لووتیروكسین یا هرگونه تغییر دوز حداقل 6 تا 8 هفته بعد، نمونه خونی جهت تعیین سطح تیروكسین اخذ شود.

دكتر محمد عباسی نظری با اشاره به این كه شایع ترین علت پركاری تیروئید در اكثر كشورهای جهان و از جمله ایران بیماری گریوز می باشد، گفت: علت آن نوعی اختلال خود ایمنی است.

وی تصریح كرد: جهت درمان این بیماری، سه رویكرد جراحی، استفاده از ید رادیواكتیو و دارو درمانی وجود دارد كه انتخاب هریك از این روش ها به شرایط بیمار و انتخاب پزشك بستگی دارد، به عنوان مثال در بیماری كه به علت حجیم شدن غده، فشار زیادی به نای یا مری ایجاد شده، معمولاً جراحی انتخابی است و استفاده از ید رادیواكتیو در بسیاری از شرایط معمول، انتخاب اول می باشد چرا كه عوارض جانبی ناشی از داروها را به همراه ندارد.

مدیر گروه داروسازی بالینی در پایان خاطرنشان كرد: مزیت استفاده از داروها نسبت به دو روش قبلی در عدم ایجاد كم كاری دائمی است ولی عوارضی مانند بثورات جلدی، سمیت كبدی و سمیت خونی، در مواردی مصرف آن ها را غیر ممكن می سازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha