یکشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۶
کد خبر: 35040
سلامت نیوز: سیستم توزیع نامناسب غذا و نوسانات وسیع در قیمت ها از چالش های اصلی بحران غذایی در جهان است.

دکتر کلانتری متخصص تغذیه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: یکی از سازمان های بسیار مهم و البته وابسته به سازمان ملل سازمان غذا است و این سازمان هر سال برای اینکه توجه جهانیان را به امر خطر تغذیه به عنوان مهمترین زیربنای ادامه حیات و سلامت مردم جلب کند روزی را به عنوان روز جهانی غذا مطرح کرده است به خصوص زمانی که قحطی مربوط به غذا رخ داد، نگاه جهان به سمت غذا کشیده شد و برای اهمیت بخشیدن به آن روزی مطرح شده است.

وی گفت: شعار این روز که قیمت غذا از بحران تا ثبات است نشان می دهد که از سال گذشته تاکنون یک نکته مهم در جهان رخ داده و آن هم تغییرات و نوسانات وسیع در قیمت کالای خوراکی بوده که یکی از این عوامل کاهش در تولیدات است و دیگری توزیع نامناسب و تجارت سود آور در غذا توسط کشورهای تولید کننده است.

دکتر کلانتری تصریح کرد: توصیه می شود کشورهای مختلف چند قلم کالا را به عنوان کالای استراتژیک بشناسند و در تولید آن نهایت تلاش را به کار گیرند تا گرفتار این معادلات نابرابر تجاری نشوند تا از این طریق خودکفتیی در تولید نیز داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: سیستم توزیع در جهان دچار اختلال است تولیدان غذایی کاهش آنچنانی نداشته اما قیمت غذا نوسانات بالایی داشته و این حالت در کشور ما شدید تر از سطح بین المللی است.

* سیاست ذخیره سازی باید اجرا شود

دکتر نیاز محمدزاده متخصص تغذیه در ادامه افزود: با توجه به مشکلاتی که در کشورهای آفریقایی ایجاد شده سازمان جهانی بهداشت به فکر سیاست هایی برای ذخیره سازی غذا افتاده و با سیاست درست تغذیه ای، سبد غذایی مناسب، ایجاد عادات صحیح غذایی در افراد، افزایش آگاهی می توانیم تا اندازه ای این موضوع را عملی کنیم.

وی گفت: به نظر می رسد برخی شرایط خاص سبب می شود که نوسانات قیمت ایجاد شود که از جمله آن ها می توان به قحطی بزرگ و جنگ ها اشاره کرد اما با یک سیاست درست تا اندازه ای می توان تولیدها را می توان جهت نیازها گسترش بدهیم و از کمبودها جلوگیری کنیم.

* عادات تغذیه ای در دوران کودکی شکل می گیرد

دکتر درستی متخصص تغذیه در ادامه افزود: بسیاری از بیماری های دوران بزرگسالی مانند بیماری های قلبی و عروقی افزایش فشار خون و برخی از سرطان ها به نحوه تغذیه در دوران کودکی بر می گردد، امروزه این بیماری ها به دلیل مصرف غذاهای پرچرب و فوری به میزان زیادی حتی در کودکان زیر 10 سال هم دیده می شود.

وی گفت: از آنجا که عادات غذایی در دوران کودکی شکل می گیرند بنابراین اصلاح عادات غذایی این دوران می تواند از بروز بیماری ها در بزرگسالی پیشگیری کند.

درستی تصریح کرد: پیامدهای دریافت ناکافی غذا شامل کارایی جسم و ذهن پائین،کافی نبودن سلامت استخوان است که حتی سبب می شود فرد زودتر از بقیه افراد بیمار شود.

* مصرف مواد غذایی باید متعادل شود

دکتر کیمیاگر متخصص تغذیه در ادامه افزود: مصرف نامناسب برخی از مواد غذایی می تواند مشکلات قلبی عروقی و یا مشکلات جسمی دیگر را ایجاد کند.

وی گفت: مصرف نمک، مواد چربی و فست فودها به خصوص در کودکان مشکلات جسمی را در بزرگسالی برای آن ها ایجاد می کند که یکی از این عوامل می توان به تورم پشت ساق پا و یا سکته قلبی و افزایش فشار خون اشاره کرد بنابراین اصلاح عادات غذایی می توان نقش مهمی در پیشگیری از این بیماری ها داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha