سلامت نیوز: سر درد و تورم غدد لنفاوی گردن از علائم گلو درد چركی است كه از عوارض آن بروز تب روماتیسمی در عضلات قلب است.

به گزارش سلامت نیوز، دكتر قاسم كریمی متخصص گوش و حلق و بینی ضمن بیان این مطلب، اظهار كرد: گلو درد چركی ورم یا التهاب لوزه های كامی، پیلارهای قدامی، خلفی، مخاط حلق و گاهی لوزه سوم است.

وی در خصوص علت اصلی گلودرد ابراز داشت: در این بیماری علت همراه با قسمتی از علائم تنفسی فوقانی است و اتیولوژی ویرال كه شبیه آنفولانزا است و علاوه بر آن اتیولوژی باكتریال و قارچی نیز در بروز آن دخالت دارد. و همچنین علل ویروسی در ایجاد این بیماری دخیل است.

وی در ادامه گفت: شایع ترین عامل گلو درد ویروس‌ها هستند و مهمترین عامل باكتریال استرپتوكوك گروه A‌ است كه اگر درمان نشود مشكلاتی برای فردایجاد می‌كند.

وی همچنین عواملی از قبیل گنوره، دیفتری، فارنژیت استرپتوكوك را از دیگر علل بروز این بیماری عنوان كرد و افزود: فارنژیت استرپتوكوك با علائم ناگهانی آغاز و در سنین 5 تا 15 سالگی شایع تر است.

دكتر كریمی دل درد، سر درد، تهوع، تب بالا، تورم غدد لنفاوی گردن را از علائم غیر تیپیك بیماری گلو درد چركی ذكر كرد و گفت: از آنجا كه 30 درصد كودكان حامل این باكتری هستند و كودكانی كه در مهدكودك شركت می كنند و افرادی كه سابقه خانوادگی و بیماری‌های های‌ریسك یا مننژیت دارند می‌توانند با تجویز آنتی بیوتیك توسط پزشك تا حدی از بروز گلو درد چركی پیشگیری کنند.

دكتر كریمی با اشاره به این كه اگر گلودرد چركی درمان نشود عوارض چركی و غیر چركی بروز خواهد كرد، اظهار داشت: در عوارض چركی انواع آبسه‌ها در بیمار ایجاد می‌شود و در عوارض غیر چركی بروز تب روماتیسمی در فرد ایجاد شده كه 10 روز تا 2 هفته بعد از آنژین استرپتوكوكی ایجاد می شود و علاوه بر عوارض قلبی می‌تواند منجر به ناراحتی و نارسایی حاد كلیوی شود.

وی افزود: فشار خون، ادم، ادرار خونی شبیه چای خیلی پر رنگ و كوكاكولا، كم ادراری و به دنبال آن عفونت از عوارض نارسایی حاد كلیوی در اثر گلو درد چركی است.

این متخصص گوش و حلق و بینی در پایان در خصوص روش درمان گلودرد چركی خاطر نشان ساخت: به منظور درمان این بیماری می‌‌توان از پنی‌سیلین در افرادی كه حساسیت ندارند استفاده کرد و همچنین از دارو های اریترومایسین، سفكسین برای بهبودی بیمار بهره برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha