سلامت نیوز: معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: با اجرای سند آمایش سرزمینی آموزش پزشکی مأموریت دانشگاه های علوم پزشکی به ۴ سطح بین‌المللی، ملی، منطقه‌ای و محلی تقسیم می‌شود.

محمدعلی محققی در گفت‌وگو با فارس در مورد محتوای طرح آمایش سرزمینی آموزش پزشکی اظهار داشت: یکی از الزامات برنامه پنجساله پنجم توسعه بحث هدفمند کردن آموزش عالی مخصوصاً آموزش پزشکی است که مورد تاکید مقام معظم رهبری هم قرار دارد.

وی افزود: توسعه بی‌هدف و مطالعه نشده و بدون اعتنا به نیاز مناطق مختلف کشور و به نیروی انسانی، هم موجب اتلاف منابع کشور می‌شود و هم موجب ائتلاف نیروی انسانی.

محققی تصریح کرد: از طرفی ضرورت هماهنگ شدن سیاست تربیت ملی در جهت کمی و کیفی منطبق با نیازهای مناطق مختلف کشور و از طرف دیگر استفاده از ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و استعدادهای بومی و منطقه‌ای امکان رشد و توسعه مناطق مختلف کشور مخصوصاً مناطق محروم را با رویکرد آموزش عالی فراهم می‌کند به همین علت سند آمایش سرزمینی آموزش پزشکی در این راستا تدوین شد.

محققی افزود: در این سند ماموریت‌های آموزش پزشکی بر حسب قابلیت‌ها و ظرفیت دانشگاهی، توزیع جمعیت کشور، نیروی انسانی موجود در گروه پزشکی در مناطق محروم و پیش‌بینی نیاز به خدمات سلامتی در آینده بر حسب نیازهای بخش سلامت و رشد جمعیت منطبق با سایر مولفه‌های مناطق جغرافیایی مختلف کشور است.

وی پیش‌بینی‌های انجام شده در راستای دسته‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی را از دستاوردهای این سند عنوان کرد و گفت: بر اساس این پیش‌بینی‌ها یک گروه از دانشگاه‌ها دارای ماموریت‌های بین‌المللی و رقابتی خواهند داشت که به طور خاص همان دانشگاه‌هایی هستند که در برنامه پنجم توسعه دانشگاه‌های برتر و مادر را شامل می‌شوند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ماموریت این دانشگاه‌ها را رقابت علمی، دسترسی به توسعه علمی در تراز بین‌المللی، دسترسی به مرجعیت علمی و سیاست‌ها و اهداف عالی نظام آموزش عالی و نقشه جامع علمی کشور عنوان کرد.

وی گفت: این گروه از دانشگاه‌ها 5 گروه دانشگاه علوم پزشکی هستند که در مرکز استان‌های بزرگ قرار دارند و منطقه جمعیتی تحت پوشش‌شان زیاد است که کمیت نیروی انسانی در تراز علمی هم برای استان تحت پوشش و هم برای کل کشور را انجام می‌دهند.

همچنین در سطوح مختلف آموزش اطلاعات تکمیلی و تخصصی مشغول خواهند بود، اما ماموریتشان تولید علم و رقابت در سطح ملی و تامین کمیت و کیفیت نیروی انسانی در سطح کشوری خواهد بود.

وی با اشاره به دسته دیگری از دانشگاه‌ها که در سند آمایش آموزش پزشکی دیده شده توضیح داد: گروه بعدی دانشگاه‌هایی هستند که در سطوح محلی و منطقه‌ای فعالیت خواهند داشت که ماموریتشان تربیت نیروی انسانی بر حسب نیازهای شناخته شده با اولویت‌های مناطق تحت پوشش جمعیتی خواهد بود.
 
محققی گفت: از آنجایی که گرایش به ایجاد موسسات آموزشی در شهرهای کوچکتر هم وجود دارد تقاضاهای بسیاری زیادی هم در این سطوح به وزارت بهداشت ارائه می‌شود.
 
محققی اضافه کرد: ایجاد موسسات آموزش عالی با هدف تربیت نیروی انسانی منطقه‌ای و محلی تا یک سطح معین است. در واقع ما در ۴ سطح آموزش عالی را طبقه‌بندی کردیم تا درخواست‌هایی که به شورای گسترش می‌رسد با مجموعه شاخص‌هایی که در این سطح مورد استفاده قرار گیرد هدایت شود و تقاضاهای مطالعه نشده و جدید را بتواند به سمت و سوی برنامه‌ریزی و نیاز کشور سوق دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha