سلامت نیوز: معاون درمان وزارت بهداشت گفت: نبود ثبات مدیریت، آموزش ندیدن پرسنل و ضعف همکاری درون بخشی مهمترین چالش در مسیر اصلاح بیمارستانهاست اما با اجرای نظام حاکمیت بالینی بیمارستانهای کشور از سال آینده پاسخگو می شوند.

حسن امامی رضوی در گفت و گو با فارس با اعلام برگزاری جشنواره حاکمیت بالینی که ۲۲ آ‌ذر برگزار می شود افزود: در این جشنواره بیمارستانهایی را که در مسیر اجرای برنامه حاکمیت بالینی بیشتر فعالیت کردند را معرفی می کنیم و به آنها جایزه می دهیم تا بیمارستانها به تحرک بیشتر در مسیر اصلاح تشویق شوند.

وی ادامه داد: برنامه حاکمیت بالینی برنامه مفصلی است. ارزیابی ما در زمان حاضر این است که بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد بیمارستانهای کشور اقدامات اولیه را برای اجرای این برنامه شروع کرده اند، دبیرخانه اجرای برنامه حاکمیت بالینی را تشکیل داده اند اما تا زمانی که تمام بندهای این برنامه در تمام بیمارستانهای کشور و برای تمام پرسنل بیمارستان تسری یابد راه طولانی در پیش داریم و به تدریج باید این مسیر را طی کنیم.

معاون وزیر بهداشت گفت: خلاصه برنامه حاکمیت بالینی این است که بیمارستان پاسخگوی نیاز مردم می شود، اجزای مختلفی دارد مثلاً اینکه از بیماران رضایت سنجی می شود، یک مسئول بیمارستان نمی تواند همین طور و بدون مستندات بگوید مثلاً ۹۰ درصد مراجعان از خدمات بیمارستان راضی هستند.

وی گفت:‌ طی این برنامه برای تمام خدمات بیمارستانی به خصوص خدمات بالینی ابزارهای ممیزی و رضایت سنجی تعریف می شود که باید ثبت شود و بعد این خدمات با استانداردهای تعریف شده که به همه بیمارستانهای کشور طی امسال ابلاغ شده است تطیبق داده می شود و به این ترتیب بیمارستان می تواند ابتدا به یک خودارزیابی از فعالیتهایش برسد.

امامی رضوی افزود: بر اساس داده های این ارزیابی اولیه اعتبار سنجی وزارت بهداشت بر آن سوار می شود و به این ترتیب می توانیم بگوییم که بالاخره یک اصولی بر فعالیت بیمارستان حاکم است و بیمارستان همین طور رها نیست.

معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس که اکنون چند درصد بیمارستانها و خدمات آ‌نها استاندارد هستند،‌پاسخ داد: ‌ما استانداردهای بیمارستانی را به بیمارستانها ابلاغ کردیم و اکنون بیمارستانها را بر اساس آن می سنجیم و سال آینده بر اساس این استانداردها بیمارستانهای کشور را دوباره ارزشیابی و رتبه بندی می کنیم.بنابراین الان نمی توانم بگویم که چند درصد بیمارستانهای کشور استاندارد هستند.

وی گفت:‌ ستون دیگر برنامه حاکمیت بالینی ایمنی بیمار است و باید اقداماتی در بیمارستان انجام شود که بیمار ضرر نکند، اقدام دیگر این برنامه که بسیار هم مهم است آموزش پرسنل بیمارستانی است.

وی ادامه داد: متأسفانه ما در این بخش بسیار ضعف داریم و پرسنل را آموزش نمی دهیم، فکر می کنیم، هر کاری که پرسنل می کنند درست است اما این تصور کاملاً اشتباه است به همین علت آموزش مداوم و موثر ضمن خدمت لازم است تقویت شود.

امامی رضوی گفت: در مجموع برنامه حاکمیت بالینی شاقولی خواهد بود که بتوانیم با استفاده از آن بیمارستانها را با هم مقایسه کنیم و آن وقت بگوئیم فلان بیمارستان درجه یک، دو یا ۳ است.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: نکته اساسی این است که پرسنل باید در فرآیند آموزش مشارکت کنند تا بیمارستان ارتقا یابد.

وی در پاسخ به این پرسش که نقش مردم در این برنامه چیست گفت: نقش مردم در بحث رضایت سنجی دیده شده است، هیچ بیماری با اجرای این طرح بدون اظهار نظر در مورد خدمات بیمارستان مرخص نمی شود، فرمهای نظرسنجی بدون نام در اختیار همه بیماران قرار می گیرد و حتی برخی بیمارستانها برنامه ای را شروع کرده اند که دو هفته بعد از ترخیص با بیمار تماس می گیرند و نظر وی را درباره بیمارستان و خدمات آن جویا می شوند که آیا راضی بوده یا نه.

امامی رضوی درباره مهمترین چالش پیش رو برای اجرای این برنامه گفت: چالش مهم این برنامه ضعف همکاری درون بخشی در بیمارستانهاست، اجرای این برنامه خیلی وابسته به اعتبار نیست و در حد اجرای برنامه های آموزش بودجه داریم اما همت پرسنل داخل بیمارستان است که این برنامه را موفق می کند.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: مسئله بعد نبود ثبات مدیران بیمارستانهاست، متأسفانه مسئولان بیمارستانها ثبات ندارند، مسئله دیگر نیز نبود پرداختی مناسب به پرسنل است به همین علت انگیزه کافی برای مشارکت پرسنل در اصلاح وضع موجود وجود ندارد و رفع این مسئله البته به واقعی شدن تعرفه های پزشکی بستگی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha