سلامت نیوز: رییس بیمارستان روزبه با اشاره به مشكلات بیمارستان‌های روانپزشكی با سازمان‌های بیمه‌گر درمان، گفت: بیمه‌ها بیماران روانپزشكی مبتلا به سوءمصرف مواد را تحت پوشش قرار نمی‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر مهدی تهراندوست در نشست خبری هفته سلامت روان با اشاره به اقدامات انجام شده در بیمارستان روزبه برای ارتقای خدمات درمانی آموزشی و پژوهشی گفت: گسترش اورژانس روانپزشكی در این بیمارستان را پیگیریم. قطعا اورژانس فعلی بیمارستان روزبه پاسخگوی شهر تهران و همچنین كشور نیست.

بیش از 80 درصد مراجعان اورژانسی بیمارستان روزبه را پاسخگو نیستیم

وی ادامه داد: به دلیل كمبود فضا بیش از 80 درصد بیماران روانپزشكی اورژانس كه به بیمارستان روزبه مراجعه می‌كنند را پاسخگو نیستیم كه این موضوع برای بیمارستان نگران كننده است. با بودجه‌ای كه از سوی وزارت بهداشت به بیمارستان روزبه كمك شده، فضایی برای احداث اورژانس روانپزشكی این بیمارستان در نظر گرفته شده كه تا یك سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته وی بیش از 40 تا 50 درصد مراجعان بیمارستان روزبه را مصرف كنندگان آمفتامین‌ها تشكیل می‌دهند.

 تعرفه‌های روانپزشكی پاسخگوی این خدمات نیست

تهراندوست با اشاره به مشكلات مربوط به بیمه‌ها گفت: تعرفه‌هایی كه برای بخش روانپزشكی در نظر گرفته می‌شود از شرایط واقعی برخوردار نیست. این در حالیست كه درمان و تشخیص بیماری‌های روانپزشكی به مراتب زمان بیشتری را نسبت به دیگر بیماری‌ها طلب می‌كند. در مجموع تعرفه‌های بخش روانپزشكی در بخش‌های دولتی و خصوصی پاسخگوی خدمات نیست.

 بیمه‌ها بیماران روانپزشكی مبتلا به سوءمصرف مواد را تحت پوشش قرار نمی‌دهند

وی افزود: همچنین برای برخی خدمات روانپزشكی مانند روان درمانی، گفتار درمانی و ... كه باید در بیمارستان‌های روانپزشكی ارائه شوند، تعرفه‌ای تعیین نشده است. برخی خدمت‌ها مانند اعتیاد نیز شامل بیمه نمی‌شود و بیمه‌ها بیماران روانپزشكی مبتلا به سوءمصرف مواد را تحت پوشش قرار نمی‌دهند. بیمارستان‌های روانپزشكی رقم قابل توجهی را در این زمینه متضرر می‌شوند. این در حالیست كه میزان قابل توجهی از بیماران روانپزشكی را سوءمصرف كنندگان مواد تشكیل می‌دهند.

 تاخیر بیمه‌ها در پرداخت مطالبات بیمارستان‌های روانپزشكی مشكل ساز است

تهراندوست ادامه داد: طبق بخشنامه بیمه‌ها، سازمان‌های بیمه‌گر بیش از دو ماه بستری در سال را به بیمارستان‌های روانپزشكی پرداخت نمی‌كنند. این در حالیست كه یك بیمار روانپزشكی ممكن است دو تا سه بار در سال بستری شود. تاخیرهای بیمه‌ها در پرداخت مطالبات بیمارستان‌های روانپزشكی نیز بسیار مشكل ساز شده است چرا كه 90 درصد بیماران ما را بیماران بیمه‌ای تشكیل می‌دهند و بیمارستان‌های دولتی به ویژه بیمارستان‌های روانپزشكی با پول بیمه‌ها اداره می‌شوند.

 بیش فعالی و اضطراب از اختلالات روانپزشكی شایع در كودكان

حدود 10 درصد كودكان دبستانی بیش فعالند

رییس انجمن روانپزشكی كودك و نوجوان كشور با بیان اینكه رشته روانپزشكی كودكان در ایران نوپاست و انجمن از حدود 10 سال گذشته فعالیت خود را آغاز كرده است به فعالیت‌های انجام شده از سوی این انجمن، گفت: پخش برنامه‌هایی از سوی صدا و سیما با هدف انگ‌زدایی از مشكلات روانپزشكی كودكان و نوجوانان را پیگیریم. انگ ناشی از مشكلات روانپزشكی در كودكان و نوجوانان بیشتر از بزرگسالان است. بر این اساس درصد قابل توجهی از این بیماران به پزشك مراجعه نمی‌كنند.

به گفته وی حدود 20 درصد كودكان و نوجوانان به اختلالات روانپزشكی مبتلا هستند. شایع‌ترین اختلال در میان كودكان اختلال بیش فعالی است كه حدود 7 تا 10 درصد كودكان دبستانی به این اختلال مبتلا هستند. اما متاسفانه همه آنها برای دریافت خدمات بهداشتی درمانی مراجعه نمی‌كنند.

وی ادامه داد: اضطراب در مقام دوم بیماری‌های مربوط به اختلالات روانپزشكی در گروه سنی كودكان است. افسردگی نیز در سنین بالاتر و در نوجوانی شایع است. اختلال خلق نیز در این گروه سنی مشاهده می‌شود كه به صورت پرخاشگری، تحریك پذیری، سوء مصرف مواد، فرار از منزل و ... دیده می‌شود. در بسیاری از موارد این چنین نوجوانان را به عنوان فردی بداخلاق و فاسد تلقی می‌كنند و فرد از خانواده، جامعه و مدرسه طرد می‌شود. این در حالیست كه اگر وی به سیستم بهداشت روان مراجعه كند درمان قابل توجهی برای وی انجام می‌شود و می‌تواند به خانواده بازگردد.

 نظام سلامت روان كودكان و نوجوانان در كشور راه‌اندازی شود

وزارت آموزش و پرورش بستر لازم برای ارایه خدمات بهداشت روان آماده كند

تهراندوست با اشاره به پیشنهادهای انجمن روانپزشكی كودك و نوجوان برای وزارت بهداشت، گفت: مهم‌ترین پیشنهاد انجمن راه‌اندازی نظام سلامت روان كودكان و نوجوانان در سطح كشور است چرا كه مراجعه برای سلامت روان به ویژه در سطح كودكان بسیار پایین است. از طرف دیگر تعداد روانپزشكان كودك در كشور حدود 90 تا 100 نفر است كه در سطح كشور پراكنده هستند و توزیع كاملی ندارند و براین اساس تمام كودكان بهره لازم را از این خدمات نمی‌برند. لازم است كه در درجه اول به بحث بیماریابی توجه شود. این موضوع نیازمند همكاری وزارت آموزش و پرورش است. امیدواریم وزارت آموزش و پرورش بستر لازم برای انجام این اقدامات را در اختیار ما قرار دهد.

رییس انجمن روانپزشكی كودكان و نوجوانان ادامه داد: بحث پیشگیری اولیه از اختلالات روان از سال‌ها قبل در كشور آغاز شده است. آموزش‌های مربوط به فرزند پروری از سال 82 در كشور آغاز شده است اما با توجه به كاستی‌های این خدمت در سطح ملی تصور آن است كه این خدمات به بازبینی و ارتقا نیاز دارند. پیشنهاد تدوین برنامه‌ای به صورت ملی باید در نظر گرفته شود و همچنین نظارت و پایش آن به صورت مستمر انجام شود. تقویت مهارت فرزند پروری در پیشگیری از اختلالات روان در كودكان و نوجوانان سهم بسزایی دارند. آموزش مهارت‌های زندگی و فرزندپروری در سطح مطلوبی قرار ندارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر سیاستگذاری در سلامت روان در كشور از مكان‌های مختلف تغذیه می‌شود و هنوز سیاست واحدی در این زمینه نداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha