سلامت نیوز: رئیس پژوهشگاه ابن سینا گفت: دستورالعمل سقط درمانی به رغم تمام پیگیری‌های انجام شده برای اجرا تا امروز بر زمین مانده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه ابن سینا،  فیلم مستندی با عنوان «انتخاب بررسی جامع ابعاد سقط جنین در ایران» با همکاری مرکز گسترش سینمای مستند تجربی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در آن از نظرات متخصصان در حوزه‌های مختلف استفاده شده و در جشنواره‌‌های داخلی مورد تقدیر قرار گرفت از زمره فعالیت‌های این مرکز در مسیر رفع مشکلات این دستورالعمل بوده است.

در سال 84، تلاش‌ها و پیگیری‌های فراوان پژوهشگاه ابن سینا منجر به تدوین قانون سقط درمانی شد.
 
* تصویب قانون سقط درمانی معضل سقط را قانونمند کرد
 
رئیس پژوهشگاه ابن سینا گفت: بی‌شک تصویب قانون سقط درمانی اقدامی مؤثر در قانونمند کردن این معضل در چارچوب‌های پذیرفته شده بود. با این وجود، به علت خلاءهای موجود در قانون از جمله روشن نبودن مفاهیمی چون صعب‌العلاج، کودک ناقص‌الخلقه، عسر و حرج والدین و ... تدوین دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌ اجرایی برای آن ناگزیر بود به همین منظور به پیشنهاد پژوهشگاه ابن سینا و بنا به درخواست معاونت وقت درمان وزارت بهداشت، پژوهشگاه تهیه پیش نویس دستورالعمل اجرایی را به عهده گرفت.

* اجرای دستورالعمل سقط درمانی بر زمین مانده است
 
برگزاری جلساتی با حضور متخصصان و صاحبنظرانی از پژوهشگاه، وزارت بهداشت و سازمان پزشکی قانونی، این دستورالعمل تدوین و به منظور تصویب در تاریخ 84.6.27 به وزارت بهداشت و سازمان پزشکی قانونی ارسال شد. اما به رغم تمام پیگیری‌های انجام شده تصویب و اجرای این دستورالعمل تا امروز بر زمین مانده است.
 
* کلینیک‌های سقط درمانی موضوعی فراموش شده

آخوندی افزود: عمده‌ بیماری‌های مندرج در فهرست سازمان پزشکی قانونی در دو هفته پایانی 4 ماهگی (حداکثر زمان قانونی مقرر برای سقط درمانی) قابل تشخیص بوده، وجود چنین کلینیک‌هایی می‌تواند موجب تسهیل و تسریع اجرای شرایط مقرر در قانون شده و از هر گونه اقدام غیر تخصصی و غیر قانونی جلوگیری کند.

وی گفت: به علاوه لزوم بازنگری در فهرست پزشکی قانونی و تلاش برای تصویب دستورالعمل اجرایی سقط چنین نیز در همان زمان طی نامه‌ای از سوی پژوهشگاه به اطلاع وزیر وقت وزارت بهداشت رسانده شد.
 
رئیس پژوهشگاه ابن سینا آمادگی کامل خود را برای هر گونه همکاری در تدوین و تکمیل اندیکاسیون‌های سقط درمان زیر نظر مستقیم وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و نیز تکمیل و پیگیری تصویب دستورالعمل اجرایی اعلام داشت.

*۶ سال از تصویب قانون سقط درمانی می‌گذرد
 
بر اساس این گزارش قانون سقط درمانی جنین در سال 1384 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که محتوای آن به این شرح است: «سقط درمانی با تشخیص قطعی 3 پزشک متخصص و تایید پزشکی قانونی مبنی بر بیماری جنین که به علت عقب افتادگی یا ناقص‌الخلقه بودن موجب حرج مادر است یا بیماری مادر که با تهدید جانی مادر توام باشد قبل از ولوج روح (چهارماه) با رضایت زن مجاز است و مجازات و مسئولیتی متوجه پزشک مباشر نخواهد بود.
 
متخلفان از اجرای مفاد این قانون به مجازاتهای مقرر در قانون مجازات اسلامی محکوم می شوند قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ دهم خرداد 1384مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 1384.3.25 به تایید شورای نگهبان رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha