سلامت نیوز: مجری طرح سند ملی سلامت روان گفت: بر اساس گزارش سال 89 اداره کل سلامت شهرداری تهران، 34.2 درصد تهرانی‌ها مشکوک به اختلالات روانی هستند یعنی از هر ۳ نفر یکی.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، بهزاد دماری در نشست خبری سلامت روان که صبح امروز در ساختمان شماره 2 وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: گزارشی در سال 89 توسط اداره کل سلامت شهرداری تهران منتشرشد که بر اساس آن 34.2 درصد تهرانی‌ها مشکوک به اختلالات روانی هستند.

وی افزود: متأسفانه با روند رو به افزایش اختلالات روانی مواجه هستیم و هر چقدر که وزارت بهداشت تخت‌های بیمارستان‌های روانی و روانپزشک اضافه کند باز هم جوابگو نخواهد بود.

وی افزود: سند سلامت روان کشور از 6 ماه پیش شروع به تدوین شده، در حال حاضر مراحل نهایی خود را طی می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: در این سند 30 درصد علت افزایش اختلالات روان مربوط به شیوه زندگی افراد، 20 درصد مربوط به مسائل ژنتیکی و جنسیتی و  50 درصد مربوط به عوامل محیطی تعیین شده است.

دماری تصریح کرد: بر اساس گزارش سال 2004 سازمان بهداشت جهانی بسیاری از عوامل خطر ایجاد کننده اختلالات روانی در جامعه مربوط به دوران حاملگی، تولد و 7 سال اول زندگی است لذا سیاست‌های تکامل دوران کودکی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی یادآور شد: سند سلامت روان یک سند بین بخشی است که تکالیف دستگاه‌ها در آن مشخص شده به طوری که وزارت بهداشت در حال حاضر فقط 20 تا 30 درصد در بهبود سلامت روان نقش دارد لذا در سند تهیه شده به تفکیک وزارتخانه تکالیفی برای بهبود سلامت روان پیش‌بینی شده است.

رئیس انجمن علمی پزشکی اجتماعی ایران ادامه داد: این سند به مؤلفه‌های پیشگیرانه نظر دارد و از طرفی توجه به کیفیت و دسترسی به خدمات را مورد توجه قرار داده است.

وی ادامه داد: تهیه منشور بهداشت روانی ایرانیان و بسته‌های خدمات روانی پزشک خانواده از دیگر ویژگی‌های این سند است.

دماری ادامه داد: جمعیت ابتدای انقلاب به گونه‌ای بود که 70 درصد مردم در روستاها و 30 درصد در شهرها زندگی می‌‌کردند که الان برعکس شده لذا نظام سلامت از نظر خدمات بهداشت روانی در شهرها دچار چالش است.

وی یادآور شد: یکی از مشکلات این است که ما، سند زیاد می‌نویسیم اما با تغییر مدیریت و دولت‌ها به فراموشی سپرده می‌شود که برای بهبود وضعیت فعلی همکاری بین دولت‌ها را خواستاریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha