سلامت نیوز: مدیر کل دفتر سلامت روانی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: متأسفانه آگاهی مسئولان کشور از موضوع سلامت روان کم است از طرفی مردم به دلیل برچسب‌های اجتماعی معمولاً نزد روانپزشک نمی‌روند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس عباسعلی ناصحی در نشست خبری هفته سلامت روان با بیان اینکه شعار امسال پیش به سوی سرمایه‌گذاری در بهداشت روان است اظهار داشت: متأسفانه این سرمایه‌گذاری بسیار کم است که البته در طولانی مدت مثمر ثمر خواهد بود.

وی افزود: هفته سلامت روان 7 روز با عناوین مختلف دارد که امروز سلامت روان و مدارس بود و از مهمترین مسائل در ایجاد سلامت روان این است که پیشگیری از اختلالات روانی از سنین پایین آغاز شود.

ناصحی تصریح کرد: 25 مهر روز سلامت روان و آسیب‌های اجتماعی، 26 مهر روز سلامت روان و شیوه زندگی سالم، 27 مهر روز سلامت روان و حمایت مسئولان، 28 مهر روز سلامت روان و انگ‌زدایی و 29 مهر روز سلامت روان و معنویت و 30 مهر روز سلامت روان و مشارکت‌های مردمی است.

وی ادامه داد: متأسفانه آگاهی مسئولان کشور از سلامت روان کم است از طرفی مردم به دلیل برچسب‌های اجتماعی معمولاً نزد روانپزشک نمی‌روند.

ناصحی تصریح کرد: از اولویت‌های اصلی وزارت بهداشت تقویت ارتباط با اساتید و مراکز علمی و تحقیقاتی است که برای هرگونه مداخله از اساتید متناسب با آن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: آمار فعلی ما از اختلالات روان مربوط به 10 سال گذشته می‌شود که بر اساس آن 16 درصد مردان و 26 درصد زنان به یکی از اختلالات روانی گرفتار هستند.

ناصحی تصریح کرد: کمبود تخت‌های روانپزشکی که در حال حاضر فقط 7 هزار تخت وجود دارد احساس می‌شود.

مدیرکل دفتر سلامت روان اجتماعی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: قرار است تمام بیمارستان‌های عمومی کشور 10 درصد تحت‌های خود را به خدمات روانپزشکی اختصاص دهند.

وی گفت: بر اساس برنامه‌های انگ‌زدایی از صدور مجوز برای بیمارستان‌های تک‌ تخصصی جلوگیری خواهد شد و هیچ بیمارستان تک‌تخصصی روانپزشکی از این به بعد نخواهیم داشت.

ناصحی یادآور شد: تأسیس بخش‌های روان تنی در بیمارستان‌های عمومی و مراکز سلامت روان جامعه‌نگر از دیگر اقدمات وزارت بهداشت است و تا پایان سال قرار است 3 مرکز تأسیس شود و تاکنون 30 مرکز در کشور راه‌اندازی شده است.

ناصحی ادامه داد: اجرای طرح تدوین و اعتبارسنجی مقیاس سلامت اجتماعی ایران و تشکیل کمیته‌های مختلف برای طراحی مداخلات سلامت روان از جمله سلامت معنوی و در نهایت توانبخشی و بازتوانی بیماران مزمن روانی از دیگر برنامه‌های وزارت بهداشت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha