دوشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۲
کد خبر: 35100
سلامت نیوز: متخصص پاتولوژی و آسیب شناسی تومورهای سرطانی گفت: افزایش آگاهی و اقدامات پیشگیرانه بهترین سلاح در برابر سرطان های زنان است.

به گزارش سلامت نیوز، دكتر مرتضی صدیقی در آستانه هفته سلامت بانوان ایران (سبا) افزود: سرطان ها به عنوان سومین عامل مهم مرگ و میر كشور بعد از بیماری های قلبی و عروقی و حوادث از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند و طیف وسیعی از این سرطان ها در حوزه زنان شیوع دارد.

وی توضیح داد: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی تا سال 2020 سرطان ها به عنوان سكاندار عوامل مرگ و میر مطرح خواهند بود و توصیه این سازمان بر شناخت و ترویج راه های موثر در برخورد و پیشگیری از ابتلای به این بیماری است.

وی افزود: سرطان های تخمدان،دهانه رحم و پستان از مهمترین سرطان های شایع زنان است كه تاكید ویژه ای بر غربالگری و تست منظم ماموگرافی از 40 سالگی و پاپ اسمیر از 30 سالگی می شود.

مسئول كمیته آموزش انجمن حمایت از بیماران سرطانی استان مركزی تاكید كرد: سرطان ها،بیماری های خاموش هستند كه نباید نسبت به آن ها بی تفاوت بود و سوابق غربالگری سرطان دهانه رحم در دنیا نشان داده كه با پیشگیری تعداد قربانیان این نوع سرطان كاهش محسوسی داشته است.

وی، عامل اصلی بروز سرطان دهانه رحم را ویروس زگیل تناسلی دانست و اظهار كرد: رعایت بهداشت جنسی،حساسیت به زخم های زنانگی و برهم خوردگی دوره های قاعدگی و تست های سالانه پاپ اسمیر در شناخت و درمان زودهنگام این نوع سرطان ضروری است.

وی بیان كرد: 37 درصد تومورهای تخمدان زنان خوش خیم است و حساسیت افراد نسبت به مراجعه به متخصص و انجام مراحل تشخیصی لازم برای مطمئن شدن در این خصوص الزامی است.

دكتر صدیقی با بیان این كه منشاء 50 درصد از سرطان های شایع زنان ارثی است، از افرادی كه سابقه این بیماری را در فامیل خود دارند درخواست كرد با حساسیت بیشتری برای غربالگری سالانه اقدام كنند.

وی، چاقی را یكی از علل ایجاد تومورهای سرطانی در زنان به ویژه تخمدان و دهانه رحم دانست و خاطرنشان كرد: درصد بالای زنان كشور در حالی كه چاق هستند از كم خونی و فقر ویتامین رنج می برند كه این نشان دهنده تغذیه ناسالم است.

وی تصریح كرد: ویتامین ها و آنتی اكسیدان ها عامل مهمی در جلوگیری از بروز سرطان ها هستند و زنان با تنظیم برنامه تغذیه سالم و سرشار از سبزی و میوه خام، می توانند گام مهمی در پیشگیری از سرطان ها بردارند.

مشاور برنامه ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشكی اراك گفت: مواد نگهدارنده غذاهای كنسرو شده،مصرف غذاهای فست فود و سرخ شده و روغن های حرارت دیده به شدت خطر ابتلا به سرطان ها را افزایش می دهند.

وی، بانوان را به انجام ورزش منظم روزانه توصیه كرد و گفت: آمارها بیانگر رابطه معكوس ورزش و بروز سرطان پستان در زنان است و در این راستا نیز باید برنامه های فرهنگی و تقویت زیرساخت های ورزشی از سوی مسئولان برای زنان مورد توجه خاص باشد.

وی افزود: سرطان های تخمدان به دلیل این كه فضای مناسب و وسیع برای رشد در محوطه شكمی دارند متاسفانه دیرهنگام تشخیص داده می شوند و حساسیت و انجام اقدامات پیشگیرانه در این خصوص از اهمیت زیادی برخوردار است.

دكتر صدیقی اثر مصرف مواد دخانی را در بروز سرطان و سایر بیماری ها در زنان ده برابر بیشتر از مردان دانست و تاكید كرد: زنان به هیچ وجه از مواد دخانی استفاده نكنند./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha