سلامت نیوز: مهمترین عامل در پیشگیری از افسردگی، آموزش فرهنگ ورزش است. هنگامیکه ترشح ماده اندروفین در مغز کاهش می‌یابد، باعث دلشوره فرد می‌شود.

موسی جاودان، روانشناس و مشاور خانواده درباره علل و واکاوی بروز افسردگی در جوانان به برنا، گفت: در هر دوره ای از زندگی انسان ها دچار یک سری شکست و ناکامی می‌شوند که بستگی دارد شخصی که دچار این بحران می‌‌شود پشتوانه ای دارد یا خیر، و طبیعتاً اگر پشتوانه ای وجود نداشته باشد فرد دچار افسردگی می‌شود.

وی در ادامه افزود: انسان باید قبل از اینکه دچار بحران افسردگی شود آموزش های لازم در زمینه کنار آمدن با مشکل را کسب کند و از شیوه های مناسب برای مقابله با این معضل استفاده کند. در صورتیکه با چنین مشکلی مواجه شد از اطرافیان کمک بگیرد. اگر فرد از شیوه های خودسرانه استفاده کند به اعتیاد رو می‌آورد و به جای رفع این مشکل بر مشکلات خود می‌‌افزاید.

جاودان با اشاره به این نکته که افسردگی پایه در کودکی فرد دارد اما در دوره نوجوانی بروز می‌کند، اظهار داشت: گاهی اوقات شاهد این مساله هستیم که شخص دارای والدین یا سرپرستی است که مستبدانه عمل می‌کنند و ارتباط با اطرافیان مستبد و دخالت آنها در زندگی وی، روان او را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث افسردگی شخص می‌شود. حال اگر آن فرد مستبد که گاهی در نقش مربی ظاهر می‌شود دائم بر معایب وی تاکید کند، باعث حقارت و سرخوردگی جوان می‌شود و عامل افسردگی را در وی تشدید کرده و همین تشویق نشدن باعث بروز افسردگی می‌شود.

عامل چهارم که این روانشناس از آن نام برد، تضعیف باورها و اعتقادات نوجوان و جوان است، وی در اینباره، بیان داشت: تقویت ریشه باورها و اعتقادات فرد می‌تواند توانایی اطمینان بخشی را در فرد بوجود آورد. طبیعی است که بی اعتقادی در باورهای مذهبی نوعی نگرانی و پوچی را در فرد به همراه خواهد داشت.

وی همچنین خاطرنشان کرد: پزشکان معتقدند یک سری افراد در معرض افسردگی هستند و هورمون نگرانی و افسردگی در خون این افراد بالاتر است و برای درمان باید متوسل به دارو شوند.

جاودان در خاتمه تاکید داشت: در بیشتر مواقع همه عوامل ذکر شده دست به دست هم می‌دهند و مستعد افسردگی می‌شوند، بنابراین آنچه که برای راهکارهای کاهش بروز افسردگی در جوانان پیشنهاد می‌شود، آموزش مربیان و سرپرستان نوجوان است که باید عوامل بروز افسردگی را بشناسند.

در صورتیکه شیوه های مقابله مثبت به فرد آموزش داده شود، در هنگام مواجه شدن با شکست به سراغ راه های منفی که ممکن است به اعتیاد ختم شود نمی‌رود و راحت تر با این مساله کنار می‌آید.

مهمترین عامل در پیشگیری از افسردگی، آموزش فرهنگ ورزش است. هنگامیکه ترشح ماده اندروفین در مغز کاهش می‌یابد، باعث دلشوره فرد می‌شود. بنابراین با ورزش می‌توان تا حد چشمگیری از کاهش ترشح این ماده در مغز جلوگیری کرد.

آخرین راهکار برای پیشگیری از افسردگی تقویت باورهای مذهبی فرزندان است که باید به صورت معنادار به فرد تغذیه شود تا بتواند تاثیر بسزایی در کاهش سطح افسردگی جوانان داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha