دوشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۷
سلامت نیوز: یک فوق تخصص جراحی پلاستیک گفت: به علت فعالیت و پخت غذا در آشپزخانه و بی احتیاطی ۶۵ درصد آمار سوختگی‌های سالانه مربوط به زنان است.

حمید کریمی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: اصولاً علت اصلی سوختگی در زنان بی‌احتیاطی است و خانم‌ها به علت فعالیت و پخت غذا در آشپزخانه این بی‌احتیاطی را بیشتر دارند.

وی با ذکر مثالی عنوان کرد: مثلاً خانم‌ها با لباسی که به نفت آغشته می‌شود نزدیک گاز می ایستند که با همان شعله گاز، لباس آتش می‌گیرد. در مواردی هم می‌خواهند لباس آغشته به روغن همسرشان را با بنزین در فضای بسته حمام بشویند که سوختگی اتفاق می‌افتد.

کریمی درصد سوختگی ناشی از آب جوش را جزو مواردی عنوان کرد که کمتر زنان با آن دچار سوختگی می‌شوند و افزود: سالانه حدود ۸ تا ۹ هزار نفر در کشور دچار سوختگی می‌شوند که ۶۵ درصد آن را زنان حدود 10 درصد را کودکان و بقیه شامل مردان می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: مشکل اصلی سوختگی بخش صورت و سینه است زیرا خانم‌ها از نظر روانی روی این دو مسئله حساس هستند. به خصوص قبل از ازدواج مرتباً برای جراحی زیبایی یا اصلاحی مراجعه می‌کنند یا کرم‌هایی می‌خواهند که اثر سوختگی محو شود که قابل انجام نیست.

وی اضافه کرد: اکثر خانم‌هایی که دچار سوختگی می‌شوند معمولاً افسرده یا سرخورده می‌شوند و در اجتماع ظاهر نمی‌شوند و با همنوعان رابطه برقرار نمی‌کنند.

کریمی اظهار داشت: همیشه به خانم‌ها توصیه می‌کنیم بهترین درمان پیشگیری است ما نمی‌توانیم همه موارد سوختگی را درمان کنیم. برخی بیماران از شهرستان و راه دور مراجعت می کنند که رفت و آمد مستمر برایشان ممکن نیست یا هزینه‌ها بالاست. گاهی بیماران ۳، ۴ سال مکرراً مراجعه می‌کنند و طولانی شدن درمان نیز خسته کننده است.

وی افزود: 50 درصد عارضه‌های ناشی از سوختگی باقی می‌ماند. در صورت اکثر نواحی قابل درمان است به شرط اینکه پوست سالم در بدن موجود باشد. نواحی اطراف بینی جزو بخش هایی است که معمولاً سخت درمان می‌شود یا اصلاً درمان نمی‌شود.

کریمی در مورد درمان و بازسازی بخش‌های سوختگی گفت: برای درمان معمولاً از پوست قسمتی از بدن که رنگ قوام و ضخامت آن با قسمت آسیب دیده شباهت دارد، استفاده می کنیم. پلک، اطراف دهان و گوش به این نوع درمان خوب جواب می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha