سلامت نیوز: یک کارشناس گفتار درمانی گفت: خانواده ها باید تا 18 ماهگی تنها زبان مادری را به کودکانشان آموزش دهند.

به گزارش سلامت نیوز، فائزه حمدی کارشناس گفتار درمانی بیمارستان آیت الله موسوی زنجان ضمن بیان این مطلب افزود: کودک دارای رشد طبیعی گفتار و زبان، در12 ماهگی باید توانایی گفتن 2 یا 3 کلمه را داشته باشد.

وی گفت: کودک باید در 18 ماهگی 30 تا 50  کلمه و در 24 ماهگی 200 تا 300 کلمه را قادر به بازگو کردن باشد. کودکانی که این توانایی ها را درزمان های معین ندارند باید توسط یک آسیب شناس گفتار و زبان مورد ارزیابی و در صورت نیاز مورد درمان قرار گیرند.

حمدی افزود: تأخیردر رشد گفتار و زبان از شایع ترین اختلالات به شمار می رود. این اختلال شایع،ناشی از عقب ماندگی ذهنی ،بیش فعالی ،درخودماندگی ،فلج مغزی و یا علل محیطی است.

وی گفت: با توجه به این که چندزبانگی(بیشتر دوزبانگی) در کشور یکی از ریزفاکتورها در تأخیررشد گفتار و زبان است، بنابراین توصیه می شود تا 18 ماهگی با کودک تنها به زبان مادری صحبت شود زیرا پس از این زمان، با ایجاد مسیر هایی در  مغز واعصاب، امکان آموزش زبان دوم فراهم می شود.

این کارشناس گفتار درمان گفت: 36 ماهگی بهترین زمان یادگیری زبان دوم و سوم است و مغز کودکان دوزبانه کارآزموده تر از مغز کودکان تک زبانه است. در واقع کودکی که قبل از رسیدن به سن بلوغ، دو زبان را یاد می گیرد، همیشه راحت تر می تواند یک زبان دیگر را هم بیاموزد زیرا مغز کودکان بسیار انعطاف پذیر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha