سلامت نیوز: در گذشته متخصصان براین باور بودند که کوچک شدن مغز بر اثر بالا رفتن سن امری اجتناب ناپذیر است. به گفته محققان و به نوشته سایت «Prevention» این روند از دهه ۲۰ زندگی آغاز می شود و تا میانسالی ادامه دارد و سالی ۲ گرم از بافت مغز از دست می رود.

 این تحلیل در ۸۰ سالگی به سالی ۵ گرم افزایش می یابد. اما به تازگی نتایج تحقیقات گسترده نشان می دهد که شیوه صحیح زندگی در کند شدن روند تحلیل مغز موثر است.

 در این زمینه به نکات ذیل توجه کنید ویتامین B12 و B9 مصرف کنید: کمبود ویتامین B12 در به یاد آوردن بعضی کلمات اختلال ایجاد می کند و از طرفی کمبود B9 (فولات) مغز را ضعیف می کند.

 افرادی که گیاه خوار هستند باید روزی ۲۵ میکروگرم مکمل B12 مصرف کنند. فولات نیز در مواد غذایی از جمله غلات و نان وجود دارد.

* مراقب وزن خود باشید: نتیجه بررسی روی بیش از ۲ هزار بزرگسال نشان می دهد افرادی که با افزایش وزن زیاد مواجه هستند طی ۵ سال با بیشترین افت توانایی ذهنی روبه رو می شوند. برخی کارشناسان معتقدند «لستین» نوعی پروتئین که چربی ترشح می کند باعث کندی حافظه و یادگیری فرد می شود. نظریه دیگری نیز بیماری های قلبی عروقی را که اغلب با شاخص بالای توده بدن ارتباط دارد عامل آسیب های مغزی می داند.

 * روزی حدود 1.5 کیلومتر راه بروید: نتایج مطالعات ۹ ساله نشان داد مغز افرادی که هفته ای 14.5 کیلومتر پیاده روی می کنند، با بالا رفتن سن به طور چشمگیری ماده خاکستری بیشتری دارد.

*کتاب زیاد مطالعه کنید: نتایج بررسی ها نشان می دهد مغز افرادی که به طور منظم کتاب می خوانند، در برابر مواد سمی مانند آلودگی و سموم مصون است، در واقع به دلیل کارآیی سلول های مغزی، مواد سمی صدمه کمتری به فرد وارد می کند. طی مطالعاتی روی کارگران یک کارخانه مشخص شد مغز افرادی که به طور منظم مطالعه می کنند با وجود قرار گرفتن در معرض مواد سمی نسبت به دیگران عملکرد بهتری دارد و قادر به شناسایی مواد سمی و جذب نکردن آن هاست و از این رو فرد از آسیب مواد سمی در امان می ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha