سلامت نیوز: کارشناس امداد و نجات حوادث و سوانح کشور گفت: روش‌های مقابله با مشکلات روحی و روانی ناشی از وقوع حوادث باید به همه مردم آموزش داده شود.

فرهاد شرف پور در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: با توجه به اهمیت بهداشت روانی و تأمین سلامت روحی و روانی تمام افراد جامعه به خصوص در زمان وقوع حوادث لازم است در شرایط عادی زندگی، از سلامت روانی برخوردار باشند.

وی افزود: روش‌های مقابله با مشکلات روحی و روانی ناشی از وقوع حوادث باید به همه مردم جامعه و در همه سطوح آموزش داده شود و
دوره‌های آموزش بهداشت روانی سوانح برای افراد خاص مثل مسئولان و مدیران اجرایی، پزشکان و تیم بهداشتی- درمانی، امدادگران و روحانیون برگزار شود.

شرف پور تصریح کرد: به امدادگران برای مقابله با عوامل استرس زا باید آموزش‌های لازم داده شود و مدیران و مسئولان ذیربط نیز باید در این زمینه به امدادگران کمک کنند.

وی ادامه داد: تیم‌های حمایت روانی و اجتماعی تشکیل می‌شوند تا برنامه‌های بهداشت روانی، حوادث (قبل، حین و پس از وقوع) را تنظیم کنند و به اجرای صحیح آن نظارت داشته باشند.

شرف پور به اجرای هماهنگی‌های لازم قبل از وقوع سوانح و بلایا اشاره کرد و گفت: در چنین شرایطی اعمال مدیریت صحیح و منطقی توسط سازمان‌ها و مسئولان و امدادگران و نحوه عملکرد آنان در بازگرداندن شرایط مناسب روحی و روانی و اجتماعی و نیز جلوگیری از پیامدهای منفی و دیرپای روان شناختی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
 
وی با بیان اینکه بررسی و مطالعه بهداشت روانی آسیب دیدگان و امدادگران در جریان وقوع سوانح، حوادث، بلایا و نیز ارائه راهکارهای مناسب برای تأمین سلامت روانی آنان است، افزود: مطالعه واکنش‌های روان شناختی و نیازهای روحی و روانی آسیب دیدگان و امدادگران می‌تواند بسیار موثر واقع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha