سلامت نیوز:  یك فلوشیپ روده و مقعد گفت: افراد در صورت مشاهده خونریزی دستگاه گوارش هنگام دفع مدفوع آن را جدی بگیرند و در قالب بیماری شقاق یا بواسیر به آسانی از كنار آن نگذرند.

فخرالسادات اناركی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: علیرغم اینكه شایعترین علت خونریزی دستگاه گوارش بیماری های خوش خیم از جمله شقاق و یا بواسیر است اما آنچه حائز اهمیت است سرطان هایی است كه منجر به خونریزی می شود و متاسفانه بسیاری از مردم آن را جدی نمی گیرند.

وی یادآور شد: شاید این مساله تا حدودی به فرهنگ و حیای ایرانی بودن مربوط باشد كه این مساله برای زنان بسیار پررنگ تر است در حالی كه افراد باید هر گونه خونریزی در دستگاه گوارش را جدی بگیرند و به پزشك متخصص مراجعه كنند.

وی ادامه داد: دراین زمینه یك كلینیك تخصصی مخصوص بانوان در بیمارستان مهدیه واقع در میدان شوش فعالیت می كند كه زنان به راحتی می توانند برای معاینه به انجا مراجعه كنند.

اناركی گفت: در واقع شایعترین علتی كه منجر به استومی میشود سرطان های روده ، مثانه ، پروستات و كولیت های روده ای هستند ، بر اساس آمار مركز تحقیقات گوارش میران سیوع سرطان ها افزایش و میزان سن ابتلا كاهش یافته است.

افرادی كه به دلیل بیماری هایی مانند سرطان روده ، معده مثاوه ، پروستات و یا كولیت ها مجبور به جراحی می شوند ، سر روده بزرگ از شكم آنها خارج می شود بنابراین برای دفع ادرار و مدفوع كیسه ای خارج از بدن آنها نصب می شود كه به آن سوراخ و نصب كیسه استومی گفته می شود.

وی درباره انواع كولیت ها افزود: دو نوع كولیت وجود دارد كه بیشتر كشورهای غربی به آن مبتلا می شوند كه متاسفانه امروزه با توجه به نزدیك شدن نحوه زندگی و تغذیه ما به كشورهای غربی ، این نوع كولیت ها در كشور ما نیز در حال افزایش است.

این فلوشیپ روده و مقعد با بیان اینكه میزان بیماران استومی در كشور روبه افزایش است گفت: به طور طبیعی سن بالای 50 سال درمعرض ابتلا هستند اما متاسفانه سن ابتلا در حال پایین آمدن است كه آلودگی های محیطی ، نوع تغذیه ، استرس ، ژنتیك علل بیماری هایی هستند كه منجر به استومی می شود و البته علت اصلی سرطان ها و كولیت ها هنوز مشخص نیست.

وی اظهارداشت: از نظر علمی سرطان هایی كه منجر به استومی می شود قابل درمان هستند اما اگر بموقع تشخیص داده شوند نقش غربالگری بسیار پررنگ دیده می شود كه در دو مركز شیراز و تهران این كار انجام می شود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha