دوشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 35120

میخك گیاهی بسیار كوچك اما با خواص درمانی فراوان است كه درعین حال به عنوان یك ادویه شفابخش و خوش عطر در تهیه غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میخك، چاشنی شگفت‌انگیز!
سلامت نیوز: میخك گیاهی بسیار كوچك اما با خواص درمانی فراوان است كه درعین حال به عنوان یك ادویه شفابخش و خوش عطر در تهیه غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، میخك معمولا به عنوان یك ادویه آشپزخانه و در تركیب با فلفل، دارچین و زردچوبه و سایر ادویه‌ها برای تهیه پودر ادویه كاری، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از روغن میخك نیز در تولید عطرها، صابون‌ها و یا بعنوان ماده طعم دهنده در لوازم پزشكی و دندانپزشكی استفاده می‌شود.

شبكه خبری تورنتو نیوز در مقاله جدیدی به بررسی خواص درمانی فوق‌العاده و شگفت‌انگیز این ادویه خوش عطر پرداخته است. برخی از این خواص مهم عبارتند از:

1-‌ تحریك دستگاه گوارش و كمك به هضم غذا و متابولیسم؛در طب سنتی چین از این چاشنی برای درمان حالت تهوع و مشكلات گوارشی استفاده می‌شود. میخك جریان آنزیمی را افزایش داده و در نتیجه فعالیت گوارشی را تقویت می‌كند. بعلاوه میخك تاثیر بی‌حسی موضعی دارد و به همین دلیل برای درمان معده درد و حالت تهوع مفید است.

2- كاهش درد دندان

استفاده از میخك برای كاهش دندان درد موثر است و همچنین به كاهش عفونت‌های دهانی كمك می‌كند. آغشته كردن محل پوسیدگی دندان به روغن میخك در تسكین درد دندان موثر است.

3- درمان سرفه

جویدن میخك به همراه یك تكه كوچك از نمك معمولی به تولید بیشتر آب دهان كمك كرده و در نتیجه تحریك پذیری در گلو را كاهش می‌دهد.

4- كاهش استرس و آرام كردن تنش‌های روانی

اگر احساس می‌كنید استرس دارید مقداری آب را به همراه كمی برگ ریحان، برگ نعناع و میخك بجوشانید سپس از این جوشانده برای تهیه‌ چای سیاه استفاده كنید. این نوشیدنی را همراه با كمی عسل مصرف كنید. معجون گیاهی بدست آمده تنش‌های شما را تسكین می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha