راه های ساده و موثری برای درمان بیماری شایع سرماخوردگی وجود دارد. بیشتر مردم 2 تا 4 بار در سال به این بیماری مبتلا می شوند و این رقم در میان كودكان 6 تا 12 بار می باشد. معمولا سرماخوردگی به مدت یك هفته طول می كشد.

سلامت نیوز :راه های ساده و موثری برای درمان بیماری شایع سرماخوردگی وجود دارد. بیشتر مردم 2 تا 4 بار در سال به این بیماری مبتلا می شوند و این رقم در میان كودكان 6 تا 12 بار می باشد. معمولا سرماخوردگی به مدت یك هفته طول می كشد.

علائم

 بینی كیپ شده یا آبریزش از بینی، سرفه، عطسه، گلودرد، خستگی، تضعیف حس چشایی و بویایی ، تراكم خلط، آبریزش از چشم و تب پایین

پیشگیری

سرماخوردگی شایع ترین بیماری در بین مردم و علت اصلی غیبت دانش آموزان محسوب می شود. ویروس های مولد سرماخوردگی از یك شخص به اشخاص دیگر منتقل می گردد. از طرفی اگر پس از لمس اجسام آلوده به دهان، بینی یا چشمان خود دست بزنید دچار سرماخوردگی می شوید.

هر چند نمی توان كاملا مانع از سرایت بیماری سرماخوردگی شد ولی با به كار بستن توصیه های زیر می توانید خطر ابتلای خود و خانواده تان را به این بیماری كاهش دهید.
دست های خود را روزی چند بار بشوئید.

شاید بتوان گفت شستن دستها بهترین راه جلوگیری از سرایت سرماخوردگی است، به طور مستمر به خصوص پس از خرید، ورزش كردن و یا حضور در اماكن عمومی دست های خود را بشویید. این كار باعث نابودی ویروس ها می شود.

به فرزندان خود نیز اهمیت شستن دست ها را یادآور شوید.
از دست زدن به صورت تان خودداری كنید
اگر در اطراف شما كسی دچار سرماخوردگی شده و یا سطوح مختلف را لمس كرده اید از دست زدن به صورت خود به خصوص بینی، دهان و چشمهایتان خودداری كنید.
سیگار نكشید
دود سیگار می تواند موجب تحریك دستگاه تنفسی و افزایش احتمال ابتلا به سرماخوردگی و سایر عفونت ها شود. حتی در معرض دود سیگار بودن نیز خطر ابتلای شما- و فرزندتان- به سرماخوردگی را افزایش می دهد.

تا حد امكان از ظروف یك بار مصرف استفاده كنید
استفاده از لیوان های یك بار مصرف مانع از سرایت سرماخوردگی می شود، یادتان باشد كودكان دوست دارند از لیوان های دیگران آب بنوشند.

سطوح مختلف را تمیز نگه دارید
دستگیره های در، صفحه كلید كامپیوتر، كلیدهای برق، تلفن، دستگاه كنترل از راه دور و سینك محل مناسبی برای انتقال ویروس سرماخوردگی هستند. به طور مستمر این سطوح را با آب و صابون یا محلول ضدعفونی تمیز كنید.

اگر فرزندتان دچار سرماخوردگی شده اسباب بازی های او را نیز بشویید.

از حوله های كاغذی استفاده كنید
برای شستن دستها در آشپزخانه و حمام حوله های كاغذی قرار دهید. میكروب ها ساعت ها بر روی حوله های پارچه ای به زندگی خود ادامه می دهند.

برای هر كدام از اعضای خانواده حوله ای جداگانه در نظر بگیرید و برای مهمانان نیز یك حوله تمیز كنار بگذارید.
پس از استفاده از دستمال كاغذی آن را دور بیندازید
دستمال كاغذی استفاده شده منبع ویروس محسوب شده و می تواند باعث آلودگی سطوح شود.

یك زندگی سالم را در پیش بگیرید
هر چند مدركی در این مورد وجود ندارد كه تغذیه مناسب و یا ورزش كردن مانع از سرماخوردگی شود ولی خواب كافی، تغذیه سالم و تمرینات ورزشی تقویت سیستم ایمنی بدن را به همراه دارد و موجب می شود بهتر بتوانیم به جنگ سرماخوردگی برویم.
استرس خود را كاهش دهید
مطالعات نشان می دهد استرس باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود و احتمال ابتلای انسان را به سرماخوردگی افزایش می دهد.

راههای درمان
1- نوشیدن مایعات زیاد
اولین توصیه ما به شما برای درمان سرماخوردگی این است كه مقدار زیادی آب، آب میوه، چای و سایر نوشیدنی های گیاهی مصرف كنید، نوشیدن مایعات مانع از «خشك شدن» گلو و بینی می شود و در ضمن برای پایین آوردن تب بسیار مفید است.
به علاوه تأمین آب مورد نیاز بدن باعث دفع مواد سمی ناشی از سلول های مرده می شود.

2- از نوشیدن قهوه خودداری كنید
مصرف نوشیدنی های حاوی كافئین باعث از دست دادن آب بدن شده و این مسئله مانع از بهبود شما می شود.

3- بخور دادن و گرفتن حمام آب گرم
بخوردادن و گرفتن حمام گرم متداول ترین راه درمان خانگی سرماخوردگی می باشد. برخی از مردم در حالی كه شیر آب گرم را بازگذاشته اند در حمام می ایستند و گروهی نیز بخار آب موجود در یك ظرف را استنشاق می كنند.
بخارآب مانع از تراكم خلط می شود. در ضمن دمای بالا ویروس سرماخوردگی را تضعیف می كند.

4- سوپ گرم بخورید
بسیاری از مردم خوردن سوپ گرم را بهترین راه درمان سرماخوردگی می دانند. مواد موجود در سوپ، تورم حفره های بینی را كاهش می دهد و روند بهبود شما را تسریع می بخشد.
در ضمن خوردن سوپ جوجه پروتئین بدن شما را تأمین می كند و لازم به ذكر است پروتئین برای ساخت آنتی بادی هایی كه به جنگ ویروس ها می روند ضروری می باشد.

5- مرطوب كردن هوا
مرطوب كردن هوا روش خوبی برای درمان سرماخوردگی می باشد. این كار مانع از بسته شدن حفره های بینی می شود ولی در استفاده از دستگاه مرطوب كننده هوا دقت كنید.

6- استراحت كردن
یكی از مهمترین عوامل درمان سرماخوردگی خواب كافی است. این كار مقاومت بدن شما را افزایش می دهد. اگر شما تب دارید و باید در خانه بمانید تلفن همراه خود را خاموش كنید و به استراحت بپردازید. كارشناسان توصیه می كنند به مدت دو روز در محیطی گرم استراحت كنید. بهتر است دمای هوا 24 یا 25 درجه سانتیگراد باشد.

7- شستن دهان با آب نمك
شاید با خواندن این توصیه به یاد توصیه های مادربزرگ خود بیفتید ولی تحقیقات نشان می دهد كه شستن دهان با آب نمك یكی از راه های درمان گلو درد می باشد.
نصف قاشق چایخوری نمك را در یك لیوان آب حل كنید و پنج یا شش بار آن را غرغره نمایید.

8-سیگار نكشید
سیگار كشیدن در زمان سرماخوردگی مضرات زیادی دارد و علائم آن را تشدید می كند.حتی در معرض دود سیگار بودن نیز درمان سرماخوردگی را به تعویق می اندازد.

9- مراقب رژیم غذایی خود باشید
هرچند این مسئله اثبات نشده ولی رژیم غذایی مناسب در درمان سرماخوردگی بسیار موثر است. مصرف میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C در بهبودی شما تأثیر بیشتری دارد. ویتامین C قدرت بدنی شما را افزایش می دهد و به درمان بیماری های ویروسی كمك می كند.
این كار باعث می شود گلبول های سفید خون كه وظیفه مبارزه با ویروس ها را برعهده دارند بهتر عمل كنند.
سایر مواد غذایی كه برای درمان سرماخوردگی مفید هستند عبارتند از: سیر، عسل، نعناع صحرایی، پرتقال، لیمو، گریپ فروت، جعفری، كرفس، گل كلم و غذاهای حاوی روی.

10- ورزش را كنار بگذارید
به مدت سه چهار روز ورزش و هرگونه فعالیت بدنی را كنار بگذارید تا بدن شما توان لازم برای مبارزه با ویروس ها را پیدا كند.
منبع:کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha