سلامت نیوز: رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران معتقد است: آلودگی هوای تهران نیازمند فرماندهی بحران است در حالیکه اکنون باد آلودگی هوای تهران را مدیریت می کند.

محمد هادی حیدرزاده در گفتگو با مهر با بیان اینکه آلودگی هوای تهران نیازمند مدیریت بحران است گفت: نهادهای مختلفی در بحث کنترل آلودگی هوا مسئولیت دارند از شهرداری تهران گرفته تا وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست که باید برآورد فعالیتهای این سازمانها را در موفقیت کنترل و کاهش آلودگی هوا در نظر گرفت.

آلودگی هوا مشکل مدیریتی دارد نه ماموریتی

وی با تاکید براین که آلودگی هوای تهران مدیریت نمی شود گفت: ما در بحث آلودگی هوا مشکل مدیریتی داریم و نه مشکل ماموریتی . بحث این نیست که شهرداری به ماموریتهای خودش خوب عمل کرده است یا نه بلکه مشکل مدیریت بحران است که اعمال نمی شود.

سلامت هوای پایتخت به باد بند است

حیدرزاده با اشاره به این که متولی حاکمیتی آلودگی هوا سازمان حفاظت از محیط زیست است گفت: این سازمان باید گزارش های مدیریتی بدهد و بر عملکرد نهادهای مسئول نظارت کند. اما متاسفانه در حال حاضر آلودگی هوای تهران را باد مدیریت می کند و بهبود وضعیت هوا ربطی به عملکرد سازمانها و ارگان های مرتبط ندارند. اگر باد خوب بوزد هوا خوب می شود و اگر وزش باد کم باشد مشکل سال گذشته پیش می آید که 6 ماه از سال را ما در وضعیت هشدار بوده ایم.

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران اضافه کرد: متاسفانه ما در شهری که مهمترین بحرانش آلودگی هوا است بهبود وضعیت را به باد سپرده ایم و چند روزی که وزش باد آغاز شده است هوای تهران نیز از وضعیت ناسالم بیرون آمده است که این ربطی به مدیریت ما ندارد.

دوران خشکسالی به پایان رسید

حیدرزاده با بیان این که دوران خوشحکسالی در ایران به پایان رسیده است گفت: امسال بارش باران خوب خواهد بود و وضعیت هوا نیز بهتر می شود. البته این موضع کوتاه مدت است زیرا مشکل آلودگی هوا اساسی است و به زیر ساخت های آن مرتبط است .

تهران قدرت خود پالایی ندارد

وی با بیان این که تهران قدرت خود پالایی خود را از دست داده است گفت: یکی از خصوصیت های اکوسیستم ها این است خود پالایی داشته باشد. اگر خاطرتان باشد قدیم ها زمانی که باران می آمد یکی، دو روز هوا خوب بود اما چند ماه پیش که باران آمد تنها چند ساعت هوی تهران سالم بود و دوباره وضعیت به حالت اول بازگشت. متاسفانه گسترش جمعیت و ساخت و ساز دلیل این مسئله است و ما هر کاری هم انجام دهیم اکوسیستم نمی تواند خودش را پالایش کند.

احتمال احیا شدن خود پالایی نیست

حیدرزاده با اشاره به اینکه احتمال احیا شدن این خود پالایی نیست گفت: بیشتر صنایع ما در غرب پایتخت احداث شده اند و
جهت وزش باد در تهران نیز غرب به شرق است و این ساخت و سازها جلوی ایجاد جریان هوا را می گیرد و اقدامات شهرداری تنها می تواند از تشدید بحران جلوگیری کند.

کاهش جمعیت می تواند بحران آلودگی هوا را حل کند

او با بیان این که تهران از لحاظ وضعیت زیست محیطی وضعیت مطلوبی ندارد گفت: باید برای بهبود هوا تناسب معنا داری بین اکوسیستم شهر و جمعیت شهری ایجاد شود و با کاهش جمعیت شهر می توانیم از بحرانی تر شدن وضعیت جلوگیری کنیم .

به گفته حیدرزاده اکوسیستم شهر تهران برای جمعیتی بین 3.5 تا 4 ملیون نفر است و جمعیت مازاد فشاری است که به اکوسیستم می آید.

اعتبار و اختیار بدهند آلودگی هوا را فرماندهی می کنیم

وی با بیان این که متولی مقابله با آلودگی هوای تهران استانداری و سازمان حفاظت از محیط زیست است گفت: شهرداری تهران برنامه های بسیاری برای کاهش اثرات آلودگی هوا بر شهروندان داشت که با آن مخالفت شد. متاسفانه متولیان مقابله با آلودگی هوا دست به دعا هستند و نمی گذارند ماهم کاری کنیم و می گویند در ماموریت های شما این فعالیت ها تعریف نشده است.

حیدرزاده با بیان این که گسترش حمل و نقل و عمومی ، صدور برگه معاینه فنی، آموزش و فرهنگ سازی و سنجش آلودگی هوا از وظایف شهرداری تهران است گفت: در صورتی که اعتبار و اختیارات لازم را به ما بدهند می توانیم مشکل آلودگی هوا را فرماندهی کنیم.

رکود سرطان در دنیا را زده ایم/ سرطان در کودکان افزایش یافته است

وی افزود: متاسفانه میزان بالای ابتلا به سرطانی که در شهر تهران وجود دارد نشان دهنده عمق بحران است. بر اساس آماری که وزارت بهداشت داده تهرانی ها از لحاظ ابتلا به سرطان در دنیا رکورد دارند و از نظر ابتلا کودکان به سرطان نیز جزو رتبه‌های بالا هستیم.

حیدرزاده معتقد است: وقتی هوای تهران در وضعیت بحران است نمی توانیم برای مردم قصه تعریف کنیم واز اقدامات مدیریتی مان بگوییم. مردم آنچه را که می بینند به عنوان نتیجه عمل به حساب می آورند.

آلودگی هوا باید در سطح سران سه قوه مطرح شود /تاوان آلودگی هوا از اختلاس 3 هزار میلیاردی بیشتر است

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان این که اهمیت توجه به آلودگی هوا باید در سطح سران سه قوه مطرح شود گفت: اختلاس 3 هزار میلیاردی توانسته است همه بخش های جامعه را درگیر کند اما اگر آسیب هایی  را که آلودگی هوای بر اقتصاد و محیط زیست و جان مرد گذاشته بررسی کنیم می بینیم که بسیار بیشتر از این اختلاس بزرگ است. حتی هزینه های سیاسی آن هم بالاتر از این موضوع بوده است. بسیاری از شبکه های برون مرزی عدم مدیریت آلودگی هوای پایتخت را مصداقی از عدم کفایت مدیریتی ما می دانند.

ایجاد دادگاه ویژه محیط زیست / مردم قربانیان اصلی بی توجهی به آلودگی هوا هستند

وی خواستار ایجاد دادگاه ویژه محیط زیست شد و گفت : باید پرونده های ویژه محیط زیست در دادگاه های تخصصی بررسی شود زیرا در بحث آلودگی هوا مردم تهران و ایران قربانیان اصلی بی توجهی ها هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha