سلامت نیوز:  مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: هر نوجوان مبتلا به سوء مصرف مواد همزمان یک یا دو اختلال روانپزشکی دارد و نیاز به کادری متخصص و تیم حرفه‌ای برای درمان وی است. در حال حاضر گروه‌های روانپزشکی در اولویت ورود به حیطه درمان اعتیاد نوجوان هستند.

دکتر محمدباقر صابری‌زفرقندی در کارگاه آموزشی «آموزش‌ مربی برای درمان جامع و مؤثر سوء مصرف مواد در نوجوانان» که در محل موسسه مطالعات و بهره‌وری منابع انسانی برگزار شد، گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر و دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل (UNODC) همکاری‌های دو جانبه‌ای با یکدیگر دارند و سعی دارند تا کارگاه‌های آموزشی را در قالب برنامه‌های مشترک برگزار و اینگونه کارگاه‌ها را چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی ارتقاء‌ بخشند.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد گفت: پزشکان و روانپزشکان حوزه اعتیاد در این کارگاه گرد آمده‌اند تا آنچه را که برای درمان اعتیاد نوجوانان دارای سوء مصرف مواد لازم است، اعمال کنند و مدل عملیاتی و منطبق با آموزه‌های فرهنگی و نیازمندی‌های جامعه هدف را طراحی و توسعه دهند.
 
روانپزشکان در اولویتند

صابری در ادامه، ظرفیت‌سازی کمی و کیفی در حوزه نیروی انسانی را از اهداف کوتاه و بلند مدت و مورد توجه اداره کل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد برشمرد و گفت: از آنجا که دوره نوجوانی احتمال گرایش فرد را به سوء مصرف داروهای جدید افزایش می‌دهد، لذا مداخله در حوزه درمان اعتیاد در نوجوانان می‌بایست توسط افراد ذی‌صلاح صورت بگیرد.

وی افزود: هر نوجوان مبتلا به سوء مصرف مواد همزمان دارای یک یا دو اختلال روانپزشکی است و نیاز به کادری متخصص و تیم حرفه‌ای برای درمان اواست و این امری اجتناب‌ناپذیر و الزامی برای کشور است.

این مقام مسوول در ستاد با بیان اینکه در حال حاضر گروه‌های روانپزشکی در اولویت ورود به حیطه درمان اعتیاد نوجوان هستند، گفت: نباید فضا برای اقدامات غیر علمی که گاهی منجر به رفتارهای غیر اخلاقی و انسانی می‌شود، فراهم شود بلکه باید در حیطه آموزش روانپزشکی، آموزش اعتیاد و درمان آن در دانشگاه‌های علوم پزشکی به طور جد مورد توجه قرار گیرد.
وی تاکید کرد: اعتیاد یک معضل روانپزشکی و به عبارتی دیگر یک اختلال رفتاری- روانی است و درمان آن با کار گروهی و افراد حرفه‌ای امکان‌پذیر است.
 
شروع اعتیاد از نوجوانی است

همچنین آنتونینو دلئو نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) در این کارگاه گفت: سوء مصرف مواد اکثراٌ از دوره نوجوانی آغاز می‌شود و می‌تواند سرآغازی برای رفتارهای پرخطر همچون رفتارهای جنسی محافظت نشده و بزهکاری باشد.

وی هدف نهایی درمان را خودداری کامل از قطع مصرف مواد مخدر عنوان کرد و افزود: در صورت امکان می‌بایست فضای درمانی مجزایی برای نوجوانان دارای سوء‌مصرف مواد و خانواده‌های آنان فراهم کرد.

نماینده دفتر (UNODC) تاکید کرد: درمان نوجوان دارای سوء‌مصرف مواد، نیازمند گروهی متشکل از روانشناسان کودک و نوجوان، روانپزشکان، مشاوران و متخصصان حوزه اعتیاد است.

دلئو همچنین افزود: دوره‌های تخصصی درمان اعتیاد می‌بایست در اختیار مشاوران، متخصصان و دیگر افرادی که در زمینه درمان اختلالت نوجوان تبحر دارند، قرار گیرد.
وی در پایان یادآور شد: این کارگاه آموزشی می‌تواند سرآغازی برای ارائه درمان و بازتوانی علمی به گروه‌های آسیب‌پذیر به‌ویژه نوجوانان باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha