دوشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۳
کد خبر: 35158
سلامت نیوز :اكثر ما زمانی كه در آینه به دندان‌های خود نگاه می‌كنیم، فقط به فكر این هستیم كه درد نگیرند و احیانا در فكر زیبایی و سفیدی آنها هستیم، اما مهم‌تر از ظاهر دندان‌ها، توجه به وضعیت آنها و البته لثه‌هاست. تقریبا 80 درصد مردم در قسمتی از زندگی خود به بیماری‌های مرتبط با لثه دچار می‌شوند.

تحقیقات نشان می‌دهد علاوه بر بدبو شدن دهان و پوسیدگی دندان‌ها، بیماری‌های لثه‌ها هم می‌توانند عامل ابتلا به بسیاری از مشكلات از جمله سقط جنین، بیماری‌های قلبی و باروری شوند. چندی پیش دانشمندان متوجه شدند زنانی كه به بیماری‌های لثه دچار شده‌اند، سخت‌تر از زنان دیگر باردار می‌شوند. بیماری‌های لثه زمانی اتفاق می‌افتند كه پلاك‌های غذایی روی دندان‌ها می‌چسبند و باعث تحریك لثه‌ها می‌شوند.

 پلاك‌ها مجموعه‌ای از میكروب‌ها هستند كه حالت ژله‌ای دارند و در اثر رعایت نكردن نظافت دهان، به مرور زمان روی دندان‌ها می‌چسبند. این پلاك‌ها باعث تورم لثه‌ها می‌شوند و بعد از مدتی با خونریزی در اطراف یك یا چند دندان، خود را نشان می‌دهند. معمولا این حالت هیچ نشانه‌ دیگری به همراه ندارد تا اینكه چند سال بعد دندان‌ها دچار مشكل می‌شوند و لق شده و حتی می‌افتند. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد كه بافت نرمی كه دندان‌ها را به استخوان‌ها متصل می‌كند به مرور زمان خورده می‌شود و در بعضی موارد حتی استخوان‌ها هم از این آسیب‌دیدگی در امان نمی‌مانند.

مرحله اولیه بیماری لثه كه همراه با تورم و خونریزی است، تورم یا آماس لثه نام دارد. دندان‌پزشكان معمولا از تغییر رنگ لثه‌ها، این بیماری را تشخیص می‌دهند، اما اكثر مردم توانایی تشخیص این حالت را ندارند.

مشكلات لثه ممكن است در هر شخصی و در هر سنی اتفاق بیفتند، اما این بیماری در بین سالمندان شایع‌تر است. در این دوره ترشح بزاق دهان كاهش پیدا می‌كند و به این ترتیب، باكتری‌ها راحت‌تر می‌توانند خود را به دندان بچسبانند. سیگاری‌ها، افراد مبتلا به دیابت و زنان باردار هم بیشتر از دیگران در معرض خطر آماس لثه‌ها قرار دارند. این در حالی است كه اگر فردی هر روز دو مرتبه دندان‌های خود را مسواك بزند به سادگی می‌تواند از این بیماری پیشگیری كند. اما متاسفانه آمار نشان می‌دهد كه در غرب بیش از 47درصد مردم به بهداشت دندان‌های خود توجه كافی ندارند و به طور مرتب مسواك نمی‌زنند. علاوه بر مسواك زدن و كشیدن نخ دندان، هر فرد باید دوبار در سال به دندان‌پزشك مراجعه كند تا از سلامت دندان‌هایش اطمینان حاصل كند.

زمانی كه فردی به بیماری‌های لثه مبتلا شود، باكتری‌ها می‌توانند از طریق رگ‌های خونی كه در اطراف دندان‌ها قرار گرفته‌اند، وارد خون شده و در سراسر بدن حركت كنند. این حالت می‌تواند فرد را در خطر ابتلا به دسته گسترده‌ای از بیماری‌ها و مشكلات قرار دهد كه در اینجا سعی می‌كنیم بعضی از آنها را به اختصار شرح دهیم.

تاخیر در بارداری
محققان استرالیایی متوجه شده‌اند اگر یك زن به بیماری‌های لثه دچار شود، تقریبا دو ماه دیرتر از زنانی كه دارای دندان‌ها و لثه‌های سالم هستند، باردار می‌شود.
به نظر می‌رسد باكتری‌هایی كه بیماری‌های لثه را به‌وجود می‌آورند باعث تورم در قسمت‌هایی از رحم می‌شوند و به این ترتیب تخم‌های بارور شده سخت‌تر می‌توانند خود را به دیواره آن بچسبانند.

 بیماری‌های لثه بعد از باردار شدن یك زن هم می‌توانند خطرناك باشند، چرا كه احتمال سقط جنین یا تولد پیش از موعد را افزایش می‌دهند.
چندی پیش در دانشگاه پنسیلوانیای آمریكا تحقیقاتی روی 872 زن باردار انجام شد كه 160نفر از آنها به بیماری لثه دچار بودند. در بین زنان بارداری كه به بیماری لثه دچار نبودند، فقط هفت‌درصد نوزاد خود را قبل از گذشت 35هفته بعد از بارداری به دنیا آوردند (یعنی زایمان زودرس داشتند)، اما در عوض آمار تولد زودتر از موعد در بین زنانی كه به بیماری لثه مبتلا بودند، نزدیك به 23درصد بود. تحقیقات دیگر هم نشان داده است، زنانی كه به بهداشت دهان و دندان خود توجه كافی ندارند بیشتر از دیگران ممكن است در ماه‌های آخر بارداری جنین خود را سقط كنند.
دانشمندان معتقدند تورم لثه‌ها ممكن است باعث تولید بعضی از مواد شیمایی در بدن شود كه روی مراحل رشد جنین تاثیر منفی می‌گذارند.

آرتروز
بیماری آرتروز معمولا خود را با تورم، درد و احساس داغ شدگی در مفاصل بدن نشان می‌دهد. به تازگی دانشمندان آلمانی متوجه شدند افرادی كه لثه‌های متورم دارند با احتمال 50درصد بیشتر از افراد سالم به این بیماری دچار می‌شوند.
البته درصورتی كه فرد بیمار، لثه‌های خود را درمان كند به تدریج علایم بیماری آرتروز هم برطرف خواهد شد. میزان تركیبات مضر در خون افرادی كه با مراجعه به دندان‌پزشك پلاك‌های دندانی خود را برطرف كنند بعد از شش هفته به طور قابل توجهی كاهش پیدا می‌كند و همراه با آن درد مفاصل هم كمتر می‌شوند.
به تازگی توجه جهانی نسبت به ارتباط بین بیماری‌های لثه و آرتروز افزایش پیدا كرده است و بر همین اساس تعداد زیادی از كشورها تلاش می‌كنند مردم خود را به رعایت بهتر بهداشت دهان و دندان تشویق كنند. باكتری‌های چسبیده به دندان‌ها، پروتئین‌هایی را به داخل جریان خون ترشح می‌كنند كه باعث تحریك سیستم ایمنی بدن انسان می‌شود و خود را با دردهای مفصلی نشان می‌دهد.

برونشیت
چند ماه پیش محققان به رابطه بین عفونت‌های ریوی و بروز برونشیت و بیماری‌های لثه پی بردند. مطالعه روی افرادی كه به عفونت‌های ریوی مانند برونشیت دچار بودند، نشان داد وضعیت لثه‌های اكثر آنها چندان رضایت‌بخش نیست. به گفته دانشمندان باكتری‌هایی كه در اطراف پایه دندان‌ها تجمع می‌كنند، می‌توانند از طریق تنفس خود را به ریه‌ها رسانده و باعث بروز تورم در آن منطقه شوند. در صورتی كه فردی قبلا دچار بیماری‌های ریوی شده باشد، رعایت نكردن بهداشت دندان‌ها می‌تواند شرایط او را بدتر كند.
زوال عقل
دو سال پیش محققان دانشگاه كلمبیا مطالعاتی را روی تعدادی از مردانی كه بالای 60 سال داشتند انجام دادند و متوجه شدند سالمندانی كه دندان‌های خود را از دست داده‌اند، به طور مرتب مسواك نمی‌زنند یا لثه‌های بیمار دارند، مشكلات بیشتری در به یاد آوردن نام‌ها و اتفاقات دارند.
با وجود آنكه هنوز مطالعات كافی در این زمینه انجام نشده است، اما محققان كالج كینگ در لندن معتقدند بیماری‌های لثه می‌توانند باعث افزایش تورم در مغز شده و منجر به ترشح یك پروتئین خاص در مغز شوند. این پروتئین آمیلوید نام دارد و با حمله كردن به سلول‌های مغزی به آنها آسیب می‌رساند.

بیماری‌های قلبی
لثه‌های متورم احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را تا صددرصد افزایش می‌دهد. محققان اسكاتلندی اعلام كردند افرادی كه حداقل دو بار در روز دندان‌های خود را مسواك نمی‌زنند در صورت مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی نباید تعجب كنند.

باكتری‌هایی كه از طریق لثه‌ها وارد جریان خون می‌شوند، می‌توانند خود را به رگ‌های خونی اطراف قلب رسانده و باعث آسیب رسیدن به آنها شوند. این باكتری‌ها همچنین باعث عفونی شدن دریچه‌های قلب می‌شوند و عملكرد آنها را دچار اختلال می‌كنند. به همین دلیل اگر یك بیمار قرار است تحت جراحی دریچه‌های قلب قرار بگیرد باید در مرحله اول به دندان‌پزشك فرستاده شود تا لثه‌های او تحت درمان قرار بگیرند.

دیابت
محققان دانشگاه ادینبرو متوجه شده‌اند درمان بیماری‌های لثه و كاهش تورم اطراف دندان‌ها می‌تواند به بهتر شدن علایم مرتبط با دیابت در بین بیماران كمك كند. برای مثال این افراد كمتر به بیماری‌های چشمی دچار می‌شوند یا در كنترل قندخون خود موفقیت‌های بیشتری كسب می‌كنند.
به نظر می‌رسد تورم لثه‌ها باعث بروز تغییرات شیمیایی خاصی در بدن می‌شود كه تاثیر انسولین در بدن را كمتر می‌كند. به این ترتیب افراد مبتلا به دیابت بهتر است علاوه بر رعایت رژیم‌غذایی و كنترل قندخون خود با مراجعه به دندان‌پزشك بیماری احتمالی لثه‌های خود را درمان كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha