دوشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۵
کد خبر: 35159
سلامت نیوز :مواد غذایی می‌توانند در سلامت چشمان شما بسیار مهم باشند، برای مثال ویتامین A و كاروتنوییدها، ویتامین C، E و مواد معدنی برای حفظ سلامت چشم‌ها ضروری هستند. آنتی‌اكسیدان‌ها مولكول‌هایی هستند كه با خنثی كردن «رادیكال‌های آزاد» مانع اثرات مخرب آنها بر سلول‌های بدن می‌شوند.

رادیكال‌های آزاد تركیباتی هستند كه بر اثر بعضی واكنش‌های شیمیایی در داخل بدن تولید می‌شوند. تحقیقات نشان داده است كه بعضی از آنتی‌اكسیدان‌ها خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های چشمی مثل آب‌مروارید را كاهش می‌دهند. مواد غذایی حاوی آنتی‌اكسیدان شامل انگور، شاتوت، تمشك و... هستند.

علاوه بر این مواد غذایی حاوی رنگدانه‌های گیاهی زردرنگ هم در حفظ سلامت چشم بسیار موثر هستند. لوتییین و گزانتین رنگدانه‌های گیاهی زردرنگ هستند و بهترین منبع تامین این مواد، ذرت، كلم، سبزیجات سبز و پربرگ به ویژه اسفناج است. سبزیجات پخته مقادیر بیشتری لوتیین دارند، زیرا پختن سبب شكسته شدن دیواره سلول‌ها و آزاد شدن لوتیین می‌شود اما از زیاد پختن آنها خودداری كنید.

مواد غذایی حاوی لسیتین و سیستیین هم باعث مراقبت از چشم در برابر بیماری آب‌مروارید می‌شوند. بهترین منبع تامین این مواد هم سیر، پیاز و موسیر است. میوه‌های خانواده تمشك، انگور و بلوبری هم حاوی آنتی‌اكسیدان و خاصیت ضدالتهابی هستند و به تقویت بینایی كمك زیادی می‌كنند.

ماهی سالمون غنی از ویتامینA و D و اسیدهای چرب امگا ۳ است كه این تركیبات باعث تقویت بینایی می‌شود. برای درمان كم‌آبی و خشكی چشم‌ها هم نوشیدن آب تصفیه‌شده را فراموش نكنید. روزی هشت لیوان آب تصفیه‌شده باعث بلوری و شفاف شدن سطوح داخلی چشم‌ها می‌شود.

1- تمرینات چشمی
با انجام این حركات ساده قبل از خواب، بعد از بیدار شدن از خواب و در تمام مدت شبانه‌روز می‌توانید بینایی خود را تا حد زیادی بهبود بخشید و از بیمار شدن چشم‌هایتان جلوگیری كنید.
قبل از ورزش دادن چشم‌ها حتما دست‌های خود را تمیز شست‌وشو دهید و بدن خود را در حالت آرامش قرار دهید. تمرین دایمی و مداوم اثر بسیار خوبی روی بینایی شما خواهد داشت. ابتدا چشم‌تان را گرم كنید یعنی كف دست‌هایتان را بر هم بمالید تا كمی گرما تولید شود. سپس دست‌ها را به مدت پنج ثانیه پشت پلك‌هایتان نگه دارید. این كار را سه بار تكرار كنید.
چرخش چشم‌ها
برای شروع، چشم‌هایتان را به سمت بالا و پایین ببرید و سپس هر چشم را 10 بار در جهت عقربه‌های ساعت و 10 بار بر خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید.

تمركز كنید
یك خودكار را در امتداد بازوهای خود نگه دارید. سعی كنید كه چشم‌تان را روی خودكار متمركز كنید در همان حال خودكار را به آرامی به سمت بینی خود نزدیك كرده و تا ۱۵ سانتی‌متری نگه دارید؛ سپس به آرامی دوركنید. این كار را 10 بار تكرار كنید. سعی كنید تمركز خود را حفظ كنید و نگاه‌تان را از خودكار برندارید. این كار به تقویت ماهیچه‌های چشمی كمك فراوانی می‌كند.

ماساژ دادن
دو طرف ناحیه پیشانی بالای چشمان‌تان را به صورت مدور ۲۰ مرتبه در یك جهت و۲۰ مرتبه خلاف آن جهت ماساژ دهید. همین عمل را برای دو طرف استخوان بینی كه نزدیك چشمان‌تان است نیز انجام دهید.
سرتان را به جایی تكیه دهید، چشم‌هایتان را ببندید و فقط برای دقایقی آرام باشید. این كار آرامش را به چشم‌هایتان می‌دهد.

2-كم كردن مواد مضر برای چشم
فاكتورها و عوامل خارجی مانند نورهای فلوئوروسنت، صفحه رایانه‌ها، مواد حساسیت‌زای محیطی، كلر موجود در استخرها، تهویه‌ها، مطالعه در نور كم، می‌توانند باعث بروز آسیب‌های چشمی شوند. سیگار نكشید، استفاده از سیگار به تدریج باعث كاهش بینایی چشم‌ها شده و باعث بروز آسیب‌های جدی در چشم می‌شود.
فراموش نكنید برای جلوگیری از آسیب‌های اشعه ماورای بنفش خورشید از عینك‌های آفتابی استاندارد استفاده كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha