سلامت نیوز: یك متخصص بیماریهای كلیوی گفت: مبتلایان به نارسایی كلیه نسبت به كم آبی حساس‌تر هستند بنابراین لازم است هنگام انجام مناسك حج، آب به همراه داشته باشند چرا كه گرمازدگی اثرات مخرب‌تری بر سلامت مبتلایان به نارسایی كلیه دارد.

دكتر منصور گتمیری در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: برخی از بیماران كلیوی به پرفشاری خون مبتلا هستند. این افراد به اندازه مصرف یك ماه باید داروهای خود را به همراه داشته باشند و براساس دستور پزشك از آن‌ها استفاده كنند البته با توجه به گرمای هوای عربستان ممكن است قدری دوز داروی تجویزی كاهش یابد.

معاون آموزشی مركز تحقیقات نفرولوژی با اشاره به رژیم غذایی بیماران كلیوی گفت: رژیم غذایی این بیماران معمولا كم نمك است البته به علت گرمای هوا در ایام حج مقداری از شدت این رژیم كاسته می‌شود با این حال لازم است در كاروان‌ها غذاهایی متناسب با وضعیت بیماران كلیوی در اختیار آنان قرار گیرد.

وی درباره مبتلایان به سنگ كلیه اظهار كرد: این بیماران لازم است روزانه دو لیتر ادرار كنند و با توجه به گرمی هوای عربستان لازم است مبتلایان به سنگ كلیه مایعات بیشتری مصرف كنند تا بتوانند این مقدار ادرار كنند.

متخصص بیماران كلیوی درباره سفر بیماران پیوند كلیه به حج گفت: تا دو ماه به این بیماران حتی اجازه حضور در محل كار نیز داده نمی‌شود و تا شش ماه آنان مجاز به سفر نیستند چون در شرایط ویژه‌ای به سر می‌برند. پس از شش ماه نیز اگر بیماران پیوندی شرایط خوبی داشته باشند به آنان اجازه رفتن به سفر حج داده می‌شود.

گتمیری در پایان اظهار كرد: بیماران پیوندی داروی كاهنده سیستم ایمنی بدن دریافت می‌كنند. آنان لازم است پس از رسیدن به مكه و مدینه با متخصص كلیه تیم پزشكی ایران ارتباط برقرار كنند تا در صورت نیاز بتوانند از خدمات آنان استفاده كنند. علاوه بر آن لازم است كه با رعایت نكات بهداشتی از ابتلای خود به بیماری‌های عفونی پیشگیری كنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha