دوشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۷
کد خبر: 35161
سلامت نیوز :آسیب‌های گردن می‌توانند جزیی یا بسیار شدید باشند به‌خصوص هنگامی كه آسیب به ستون مهره گردن واردشود، می‌تواند آسیب تهدید‌كننده حیات باشد. آسیب‌های شایع وارده به گردن طی ورزش عبارتند از: اسپاسم گردن، كشیدگی رباط‌ها و عضلات گردن، آسیب‌های شبكه عصبی بازویی در ناحیه گردن و شكستگی‌های مهره گردنی.

اسپاسم عضلات گردن
اسپاسم عضلات گردن باعث می‌شود عضلات سفت، سخت و دردناك شوند. این حالت می‌تواند ناشی از ضربه وارد شده به گردن، استفاده بیش از حد عضلات گردن یا ناشی از قرار‌گیری ثابت گردن برای مدت طولانی در یك وضعیت خاص ایجاد شود. به‌عنوان مثال این حالت در افرادی كه برای مدت طولانی در یك وضعیت پشت كامپیوتر به سر می‌برند نسبتا شایع است. همچنین این حالت می‌تواند به دنبال خوابیدن نادرست ایجاد شود.

كشیدگی عضلات و تاندون‌های گردن
كشیدگی عضلات و تاندون‌ها در ناحیه گردن معمولا به دنبال اصابت ضربه مستقیم به ناحیه گردن ایجاد می‌شود. درد به دنبال آسیب می‌تواند بلافاصله بعد از ایجاد آن یا در چند ساعت بعد ایجاد شود. سایر علایم شامل سفتی گردن، سردرد، گیجی و احساس غیرطبیعی مثل سوزش یا سوزن سوزن شدن گردن است.

آسیب شبكه بازویی
اعصاب مربوط به اندام فوقانی از ستون مهره گردنی به سمت دست می‌روند. آسیب و كشیدگی این اعصاب معمولا در ورزش‌های تماسی مثل فوتبال رخ می‌دهد. اغلب این آسیب‌ها زمانی رخ می‌دهد كه دست‌ها به سمت جلو پرتاب شده‌اند و همزمان سر به سمت عقب قرار گرفته است. این امر باعث كشیده شدن این اعصاب و آسیب آنها می‌شود. این صدمه می‌تواند در حركت ناگهانی سر از یك سمت به سمت دیگر یا در اثر شكستگی استخوان ترقوه هم رخ دهد. این امر باعث احساس گزگز یا سوزش در ناحیه بین شانه و گردن یا در ناحیه بازو می‌شود. بازو یا شانه می‌تواند بی‌حس یا ضعیف شوند.

شكستگی‌های ناحیه گردنی
مهره‌های ناحیه ستون مهره گردنی در اثر صدمات وارده به آنها یا در اثر حركات ناگهانی گردن به یك سمت مثل پرتاب شدن از موتور می‌تواند دچار شكستگی و جابه‌جایی شوند. در صورت ورود استخوان شكسته به نخاع احتمال فلج شدن كامل در زیرضایعه و در چهار اندام وجود دارد. شكستگی‌های مهره گردنی سبب درد شدیدی در گردن می‌شود كه می‌تواند با بی‌حسی یا گزگز یا فلج در اندام‌ها همراه باشد.

درمان آسیب‌های گردن
• اسپاسم گردن و كشیدگی‌های عضلانی- تاندونی: این آسیب‌ها را می‌توان در اغلب موارد با سرما درمانی – گرما درمانی و استفاده از شل‌كننده‌های عضلانی و ماساژ درمانی درمان كرد. در صورت كشیدگی‌های شدید عضلانی تاندونی مثل آسیب شلاقی گردن نیاز به اقدامات پزشكی مثل استفاده از گردنبند طبی برای مدت كوتاه وجود دارد. اغلب افراد طی چند روز از درد و ناراحتی راحت می‌شوند اما گاهی در برخی افراد این زمان چند ماه طول می‌كشد.

• آسیب شبكه بازویی: كشیدگی‌های شبكه بازویی اغلب طی چند دقیقه و خود به خود بهبود می‌یابد اما امكان دارد این امر چند روز تا چند هفته هم ادامه یابد. فیزیوتراپی در تقویت عضلات گردن و شانه و بهبود سریع‌تر علایم موثر است.

• شكستگی گردن: درمان بر حسب نوع شكستگی و شدت آن تفاوت دارد. در شكستگی‌های فشاری و گوه‌ای شكل مهره‌ها كه در آن مهره‌ها در هم فرو رفته‌اند استفاده از گردنبندهای طبی از نوعی سخت و غیرقابل انعطاف مفید است و باید برای شش تا هشت هفته استفاده شوند. در موارد شدید‌تر شكستگی نیاز به كشش روی گردن، جراحی یا درمان‌های دیگر دارد تصمیم نهایی برعهده پزشك معالج است.

در همه افرادی كه در آنها احتمال آسیب گردنی وجود دارد لازم است بر روی یك سطح صاف دراز بكشند و اگر ایستاده‌اند آنها را به پشت بخوابانیم و معاینه كنیم. چنانچه فرد كلاه به سر دارد و احتمال آسیب گردنی می‌دهیم نباید كلاه را در بیاوریم. سر، گردن و شانه را نباید حركت دهیم چرا كه می‌تواند به آسیب نخاع منجر شود. چنانچه مشكوك به شكستگی گردن هستیم نباید سر و گردن به هیچ‌وجه حركت داده شود مگر اینكه نیاز به احیا وجود داشته باشد و زندگی فرد در معرض خطر جدی باشد. باید بلافاصله با 115 تماس گرفته شود و سر و گردن در فاصله رسیدن اورژانس ثابت نگه داشته شود.

پیشگیری از صدمات گردن

• همواره در هنگام رانندگی از كمربند ایمنی استفاده كنید. این امر میزان صدمه وارده به گردن به خصوص آسیب شلاقی گردن را كاهش می‌دهد.
• هرگز در استخرهای كم‌عمق شیرجه نزنید.
• همواره در ضمن پرداختن به ورزش از وسایل ایمنی مناسب مثل كلاه استفاده كنید.
• كمتر از موتوسیكلت استفاده كنید.
• از نوشیدن یا غذا خوردن در ضمن رانندگی، شنا یا شیرجه پرهیز كنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha