سه‌شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹
کد خبر: 35179

چندین افسانه و تابو در مورد خودارضایی وجود دارد.اینها هیچ مبنای علمی ندارند و تنها چیزی است که باعث پارانویای جمعی و انتشار اطلاعات جعلی در بین مردم می شود. تنها راه مبارزه با این تهدید، آموزش صحیح جنسی از دوران مدرسه است تا همگان به خوبی مطلع شوند و شایعات و باورهای غلط منتشر نشود؛ چرا که خودارضایی یک میل جنسی اساسی در هر انسانی است.

خودارضایی عارضه جانبی فیزیکی ندارد
به گزارش سلامت نیوز به نقل از بولد کر، آیا در مورد افراط در "خودارضایی" ترس دارید؟ آیا از تأثیر منفی روی بدن خود می ترسید؟ ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم بفهمید که نیازی به ترس از چیزی نیست. خودارضایی نیز مانند هر میل جنسی دیگر یک پدیده کاملاً طبیعی است و بسیار طبیعی است که فرد درگیر آن شود. با این حال برخی از عوارض جانبی منفی خودارضایی بیش از حد وجود دارد که باید بدانید و در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
بیشتر ترس ها و اضطراب های مربوط به خودارضایی اغلب از افسانه های رایج در مورد عوارض جانبی خودارضایی روزانه ناشی می شود. این شایعات و افسانه ها اغلب توسط پورنوگرافی و رسانه های اجتماعی منتشر می شود. این افسانه ها که هیچ پیشینه علمی برای آنها وجود ندارد و اغلب توسط افراد مختلف شنیده می شوند.
اجازه دهید به شما کمک کنیم برخی از افسانه ها و باورهای غلط در مورد عوارض جانبی خودارضایی را که ممکن است بشناسید تا منبع دائمی اضطراب شما را از بین ببریم.

عوارض جانبی منفی خودارضایی

بگذارید یک چیز را کاملاً روشن کنیم، هیچ عارضه جانبی اصلی فیزیکی در خودارضایی روزانه وجود ندارد که بتواند زندگی شما را تهدید کند. نه کور می شوید، نه نابارور می شوید، نه موهای بدنتان بیشتر می شود. اینها شایعات ساده ای هستند که از فقدان شدید آموزش جنسی ناشی می شوند. با این حال، اگر به طور اجباری به خودارضایی اعتیاد داشته باشید، ممکن است با عوارض جانبی منفی مواجه شوید. این عوارض جانبی کشنده یا تهدید کننده زندگی نیستند، اما گاهی اوقات نیاز به احتیاط از جانب شما دارند.
برخی از این عوارض روزانه عبارتند از:
  • ادم

اگر مردان به طور مکرر و در مدت کوتاهی خودارضایی کنند، ممکن است تورم خفیفی در آلت تناسلی خود تجربه کنند. این وضعیت ادم نامیده می شود و اغلب غیر تهدید کننده و بدون درد است. اگر این وضعیت برای شما اتفاق افتاد، به یاد داشته باشید که کاملاً بی ضرر است و چنین تورمی به طور خودکار ظرف چند روز از بین می رود.
  • احساس گناه

یکی دیگر از عوارض جانبی خودارضایی، احساس گناهی است که ممکن است با آن مواجه شوید. احساس گناه مانند این اغلب ناشی از یک سری عوامل از جمله احساسات مذهبی، ناامنی های عمیق و غیره است. برخی ادیان زنان را از خودارضایی منع می کنند و آن را گناه می دانند. عواملی مانند این اغلب منجر به احساس گناه شدید پس از خودارضایی می شود.
اشکالی ندارد که به دلیل اعتقادات شخصی خود زیاده روی نکنید؛ اگر احساس گناه شما همیشه بر شما غلبه می کند، می توانید به یک درمانگر یا مشاور مراجعه کنید تا به شما در حل این مسائل کمک کند.
  • کاهش حساسیت جنسی

یکی از مهمترین عوارض خودارضایی بیش از حد، کاهش حساسیت جنسی است. مواقعی وجود دارد که افراد هنگام خودارضایی آلت تناسلی خود را خیلی محکم می‌گیرند و ممکن است باعث شکستن برخی از شریان‌های کوچک شود که به طور ناخواسته منجر به کاهش حساسیت جنسی در طول زمان می‌شود. اگر این اتفاق برای کسی بیفتد، توصیه می شود کمی خویشتن داری کند. چرا که شریان ها نیاز به بهبود دارند.
با این حال، در مواردی که ممکن است مطلقاً هیچ حساسیتی در آلت تناسلی وجود نداشته باشد یا رنگ آلت تناسلی متفاوت از حد معمول به نظر برسد، توصیه می‌شود خودارضایی را به طور کامل متوقف کنید و با یک متخصص مشورت کنید. فقط یک متخصص برای رسیدگی به چنین شرایطی مجهز است و برای درمان نباید به اینترنت اعتماد کنید؛ خود تشخیصی ممکن است وضعیت را بدتر کند.
  • اعتیاد

در حالی که مرزی تعیین نشده است که چند بار در یک روز یا یک هفته باید خودارضایی کنید. با این حال، خودارضایی می تواند بسیار اعتیادآور باشد. دلایل زیادی برای اعتیاد به خودارضایی وجود دارد از جمله: نداشتن یک زندگی جنسی فعال، استرس بیش از حد در یک روز، نداشتن زندگی اجتماعی و غیره.
برخلاف سایر عوارض جانبی خودارضایی بیش از حد، اعتیاد به خودارضایی اغلب زندگی روزمره شما را مختل می کند. مواردی وجود دارد که یک فرد به حدی خودارضایی می کند کهاین کار در زندگی او تداخل ایجاد می کند.

علائم اعتیاد به خودارضایی عبارتند از:

  1. آنها کار، مدرسه یا رویدادهای اجتماعی را از دست می دهند
  2. خودارضایی بر روابط بین فردی آنهاتاثیر می گذارد
  3. این دسته از افراد منزوی می شوند و خودارضایی به عنوان جایگزینی برای یک رابطه واقعی عمل می کند
اگر کسی این علائم را مشاهده کرد، باید فوراً با یک متخصص مراقبت های جنسی تماس بگیرد. اعتیاد به خودارضایی می تواند عواقب بسیار بد و طولانی مدتی داشته باشد.

خودارضایی عارضه جانبی ندارد

همانطور که در بالا چندین بار تکرار شد، خودارضایی یک میل طبیعی است و فرد هرگز نباید با آن مبارزه کند. عارضه جانبی از خودارضایی وجود ندارد(مگر در موارد شدید خودارضایی بیش از حد) و با وجود شایعات و افسانه های پیرامون آن، خودارضایی فوایدی هم دارد.
  • تنش را کاهش می دهد

برای مقابله با استرس و تنش شدید، خودارضایی بسیار مفید است. خودارضایی منجر به ترشح هورمون «احساس خوب» به نام اکسی توسین می شود. اکسی توسین به آرام کردن فرد در شرایطی که دارای استرس زیاد است کمک می کند.
اکسی توسین ناشی از خودارضایی با هورمون دیگری به نام کورتیزول که هورمون استرس است مقابله می کند. ترشح اکسی توسین شما را در حالتی آرام و شبیه خلسه قرار می دهد که به طور ناخواسته به شما کمک می کند بهتر بخوابید.
  • بارداری های ناخواسته و بیماری های مقاربتی را کاهش می دهد

اگر از بارداری ناخواسته اجتناب می کنید، خودارضایی می تواند یک گزینه بسیار امن برای شما و همسرتان باشد. خودارضایی مطمئناً گزینه بهتری برای رسیدن به رضایت جنسی بدون درگیر شدن در دخول واژینال است.
خودارضایی همچنین می تواند به شما در جلوگیری از بیماری های مقاربتی (STD) کمک کند. از آنجایی که هیچ تماس مستقیمی در خودارضایی وجود ندارد، هیچ خطری برای ابتلا به بیماری های مقاربتی ایجاد نمی کند.
  • خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد

احتمالاً مهمترین مزیت خودارضایی منظم این است که خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد. یک مطالعه استرالیایی در سال 2003 که توسط BJU International انجام شد، نشان داد که مردانی که بیش از 5 بار در هفته خودارضایی می‌کنند، یک سوم کمتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستند. سموم سرطان‌زا اغلب در طول خودارضایی خارج می‌شوند.
  • دردهای قاعدگی را برطرف می کند

خودارضایی یکی از عوامل اصلی برای تسکین دردهای قاعدگی است. از آنجایی که خودارضایی باعث ترشح هورمون‌های شادی آور مانند اندورفین، دوپامین و اکسی توسین در بدن شما می‌شود، عامل اصلی کمک به تسکین دردهای قاعدگی است. این هورمون ها اغلب با اثرات آرام بخش و شادی بخش همراه هستند.
  • ایمنی شما را افزایش می دهد

خودارضایی می تواند به شما کمک کند ایمنی خود را افزایش داده و سبک زندگی بهتر و سالم تری داشته باشید. خودارضایی انواع مختلفی از هورمون ها از جمله هورمونی به نام کورتیزول را در بدن شما ترشح می کند. در حالی که کورتیزول به عنوان یک هورمون استرس در نظر گرفته می شود و مقادیر زیادی استرس را القا می کند. واقعیت کاملا متفاوت است دوزهای کوچک هورمون کورتیزول که در طول خودارضایی ترشح می شود می تواند به تنظیم سیستم ایمنی بدن شما کمک کرده و شما را سالم نگه دارد.
  • رابطه جنسی را بهبود می بخشد

با وجود این تصور رایج که خودارضایی عملکرد جنسی شما را کاهش می دهد، واقعیت کاملاً در تضاد با این تصور است. خودارضایی اغلب منی غیر ضروری را که ممکن است در لوله های انتقال دهنده اسپرم باقی بماند، خارج می کند. این راه را برای انزال بهتر در حین رابطه جنسی که ناخواسته منجر به ارگاسم بهتر می شود هموار می کند.

افسانه ها در مورد خودارضایی

چندین افسانه در مورد خودارضایی وجود دارد. منشأ قطعی این افسانه ها و شایعات ناشناخته است و حتی ممکن است وجود نداشته باشد و اغلب فاقد دلیل علمی کامل هستند. عدم آموزش صحیح جنسی در مدارس یکی از شدیدترین دلایلی است که این افسانه ها تا به امروز ادامه داشته است و مردم همچنان در دام آن می افتند. برخی از این افسانه ها عبارتند از:
  • پرمویی
  • کوری
  • ناتوانی جنسی یا ناباروری
  • اختلال در نعوظ
  • کوچک شدن آلت تناسلی
  • انحنای آلت تناسلی
مطلقاً هیچ پشتوانه علمی برای این شایعات وجود ندارد. خودارضایی هیچ ارتباطی با هیچ عضو یا اعصابی ندارد که باعث پرمو شدن کف دست یا کور شدن شما شود و تا آنجا که به شایعات و افسانه‌های دیگر مربوط می‌شود، خودارضایی اغلب مایع منی باقی‌مانده و بی‌فایده را از بدن خارج می‌کند، که شانس تولید اسپرم سالم‌تر را افزایش می‌دهد و در نتیجه خودارضایی باعث ناتوانی جنسی یا ناباروری نمی‌شود.

روش های خودارضایی که ممکن است مضر باشد

دکتر مجید حقیقت/ جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری درباره روش های خودارضایی نوشت : درصدی از بیماران که بدلیل ناباروری به پزشک مراجعه میکنند پس از گرفتن شرح حال دقیق مشخص میگردد علت اصلی عدم باروری در واقع عدم توانائی در نزدیکی ناشی از زودانزالی شدید است. بدین معنی که قبل از انجام عمل دخول آلت تناسلی فرد به حالت ارضای جنسی و انزال میرسد لذا مایع منی و اسپرم داخل مهبل زن وارد نمیگردد تا بتواند منجر به حاملگی گردد. وحتی شخصا چندین مورد بیمارانی داشته ام که حتی چندین سال پس از ازدواج هنوز پرده بکارت زن سالم بوده. بدین معنی که حتی یک نزدیکی موفق نیز نداشته اند. و یا یکی از علل مهم عدم ثبات زندگی زناشوئی و حتی انحراف اخلاقی در زن ممکن است زودانزالی همسر وی باشد.

در اثر استمناء زیاد و کاهش شدید آستانه تحریک منجر به انزال با کوچکترین محرک جنسی و یا عصبی و روحی میگردد و دفع مکرر ودائم ترشحات غدد پارایورترال و غدد فرعی جنسی و پروستات منجر به ترشح مکرر و گاهی مداوم از مجرا میگردد که اصطلاحا به آن سیلان منی گویند.

افرادی که استمناء به تعداد بسیار زیاد انجام میدهند منجر به عوارض شدید عصبی بدنی مثل لاغری لرزش و افسردگی و اضطراب میگردد. البته جای بحث دارد که آیا مشکلات عصبی و اضطراب و زمینه مشکل روحی، منجر به استمناء به مقدار زیاد میگردد و یا استمناء زیاد، منجر به افسردگی و اضطراب میگردد؟

ولی به هرحال شیوع خودارضایی، در بیماران روحی و بستری بخش روانی بسیار بالاست.

عارضه دیگر استمناء ممکن است ناشی از روش انجام آن باشد. بدین معنی که روشی که فرد جهت ارضای جنسی انتخاب و یا ابداع میکند ممکن است مضر و حتی خطرناک باشد ویا منجر به آسیب به خود گردد.

روش غالب استمناء، استفاده از دو انگشت شست و اشاره تا تمام کف دست میباشد. البته پس از کاهش آستانه تحریک جنسی و ایجاد زودانزالی تحریکات بسیار کمتر مثل مالش قسمت ران پاها به آلت و حتی خوابیدن به روی شکم نیز میتواند منجر به انزال گردد که این خود نوعی استمناء است.

با توجه به زیاده طلبی و تنوع طلبی ذاتی انسان، فرد جهت ارضای بیشتر به روشهای دیگر ممکن است روی آورد مثل استفاده از اجسام که میتواند مخاطره آمیز باشد. یکی از شایعترین این روشها استفاده از اجسام به شکل حلقوی است. که فرد بتواند با عبوردادن آلت از داخل حلقه حس تحریکی بیشتری مشابه به نزدیکی به خود منتقل کند.

در این حالت با توجه به افزایش سایز وقطر آلت تناسلی حین تحریک جنسی ممکن است پس از وارد کردن آلت بداخل حلقه منجر به بدام افتادن آلت تناسلی داخل حلقه گردد. وچون در این حالت آلت تحت فشار میباشد و دردناک است فرد به اشتباه تصور میکند با توقف استمناء و قطع تحریک جنسی منجر به کاهش سایز آلت و توانائی در خارج کردن آلت از حلقه خواهد شد ولی با توجه به پرخونی قسمتی از آلت تناسلی که از حلقه عبور کرده و بالا بودن فشار خون سرخرگی که خون ورودی آلت است نسبت به خون سیاهرگی که تخلیه خون آلت است در نتیجه خون، به آلت وارد شده ولی خارج نمیگردد، لذا نه تنها سایز آلت کوچک نمیگردد بلکه احتقان، تشدید یافته و بدام افتادگی آلت تناسلی بیشتر نیز میگردد. این حالت منجر به بروز وضعیت اورژانسی و احتیاج به اطاق عمل و بیهوشی جهت بریدن حلقه از دور آلت تناسلی میباشد.

عکس زیر نمونه ای را نشان میدهد که با جسم سخت حلقوی شکل ( آچار ) اقدام به استمناء نموده، که منجر به بدام افتادگی آلت تناسلی شده و پس از بریدن حلقه فلری آلت آزاد شده است


حال اگرفرد در چنین حالتی بدلیل شرم و خجالت به پزشک مراجعه نکند بدلیل عدم خونرسانی به آلت بتدریج بافت مرده و نکروزه میگردد و سپس عفونی شده و ناچارا توسط جراحی ویا اگر باز مراجعه نکند بصورت خودبخودی آلت تناسلی قطع میگردد.

در روش دیگری که فرد از اجسام شکل پذیر جهت استمناء استفاده میکند، در جسم شکل پذیر سوراخی ایجاد کرده و از طریق آن حفره، اقدام به استمناء میکنند. که در این حالت بدلیل نرمی و شکل پذیری، جسم میتواند بداخل مجرا نفوذ کند و با تحریک مجرا منجر به عارضه گردد.

بعنوان مثال من در بیماران خود با مواردی برخورد داشته ام که از میوه جات و ایجاد حفره در آن و از طریق دخول آلت بداخل آن حفره اقدام به استمناء میکرده.

جالب است است بدانید در شرح حال دقیقی که از این بیماران گرفته شده استفاده از خیار با سایز بزرگ، لوله جاروبرقی و حتی از مجاری فاضلاب حمام، جهت استمناء ذکر شده است. دریک مورد ، بیمار بدلیل استمناء از طریق مجرای فاضلاب حمام دچار عفونت مجرای ادراری شده بود . حال تصور کنید در چنین حالتی ، آلت، داخل حلقه فلزی مجرای دفع فاضلاب، بدام افتد....

گاهی در حین عمل استمناء و در حالت نعوظ کامل با فشار شدید به آلت و خم کردن آن منجر به شکستگی آلت میگردد. که منجر به خونریزی شدید زیرپوستی و آسیب بافت آلت میگردد که احتیاج به ترمیم جراحی بصورت اورژانسی است. و درصورت عدم درمان منجر به خمیدگی و انحنای شدید آلت و نارسائی جنسی میگردد.

در روش خاصی از استمناء بنام hanging masturbation فرد جهت استمناء خود را در حالتی شبیه به دارزدن قرار میدهد، چون طرفداران این روش معتقدند در حالت کمبود اکسیژن، لذت جنسی بیشتری میبرند، که در این حالت ممکن است فرد نتواند در زمان لازم ، خود را از شرایط طناب دار و کمبود اکسیژن آزاد کند و منجر به آسیب مغزی و حتی مرگ گردد.( در پزشکی قانونی مبحث کامل این روش ذکر شده است).

با مطالعه مطالب ارائه شده فوق، ممکن است این این تصور بوجود آید که استمناء به مقدار کم نه تنها مضر نیست که شاید با کاهش فشار جنسی سودمند هم باشد.(حتی گروه متعددی از پزشکان، بخصوص در مقالات غربی چنین عقیدهای را ارائه کرده اند).

من هنگام جمع آوری این مطالب بیاد آوردم که شرب الکل در دین اسلام حرام میباشد، حتی به مقدار کم. در حالی که پزشکان مقدار کم الکل را مضر نمیدانند. ولی انسان پس از درک لذت آن، بدلیل زیاده طلبی ، به مقادیر کم راضی نیست. به همین صورت عمل استمناء و خودارضائی جنسی نیز بتدریج با زیاده طلبی در لذت جنسی و ارضاء ، و بتدریج با افزایش و استمرار آن تبدیل به اعتیاد روحی میگردد. بطوری که بسیاری از جوانان با علم به مضرات آن و تمایل شدید به ترک، وحتی پشیمانی شدید و انزجار پس از انجام استمناء، قادر به ترک آن نیستند.

لذا من نیز استمناء را به هر میزان مضر میدانم. ( البته استمناء را نشانه انحراف جنسی، بلوغ زودرس یا مشکلات روحی و اخلاقی نمیدانم که توسط گروهی ابراز شده است، مگر به میزان بسیار زیاد باشد ).

چرا در بسیاری مطالعات و مقالات غربی، عارضه ثابت شده را برای استمناء نمی پذیرند؟ بایستی در نظر داشت مطالعات غربی در شرایط و جوامعی انجام شده که جوانان از نظر روابط جنسی با جنس مخالف محدودیتی ندارند، امکانات تفریحی و ورزشی بسیار بیشتر از جامعه ما در دسترس، و عمومی میباشد، در چنین شرایطی فرد کمتر به استمناء روی می آورد. و شیوع و شدت استمناء، بسیار کمتراز جامعه ماست که بسیاری از جوانان شرایط مشاهده رفتارهای جنسی را از طریق فیلم و عکس و ماهواره دارند ولی امکان داشتن روابط جنسی را ندارند. و تمامی رفتار جنسی و تخلیه ارضای جنسی آنها از طریق استمناء میباشد. اینجانب بیمارانی داشته ام که تا روزی 10 مرتبه استمناء میکردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    60 8
    سلام برای برطرف شدن عوارض اون مث درد مفاصل کمر درد و کم شدن حافظه باید چه رژیم غذایی داشته باشیم تا دباره بدن توان خودش رو بدست بیاره؟ لطفا به ایملم پاسخ بدین...
  • adel20 ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
    20 6
    سلام الان این نتیجه تحقیق با اونی که در مقاله (بسیاری از جوانان به دلیل خود راضایی از ازدواج هراس دارند ) در تناقصه کدومش رو باور کنیم لطفا جواب بدین تو رو خدا
  • داود ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
    سلام خسته نباشید آیا بین خودارضایی و افزایش فشار خون ارتباط وجود دارد 25سال دارم ده ساله این کار را انجام می دهم لطفا کمکم کنید