سلامت نیوز:  یک محقق و مشاور ارشد در زمینه بررسی کیفیت شیر گفت: زنانی که در سن یائسگی قرار دارند، باید روزانه 4 لیوان شیر یا لبنیات کم چرب مصرف کنند تا نیاز کلسیمی بدنشان تأمین شود.

عزیزالله کمال‌زاده در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشت: در دوران یائسگی نیاز کلسیم بدن به 2 برابر می‌رسد و زنانی که در سن یائسگی قرار دارند، باید روزانه 4 لیوان شیر یا لبنیات کم‌چرب مصرف کنند تا نیاز کلسیمی بدن تأمین شود.

وی گفت: بهترین منبع کلسیم، شیر است و به دلیل محلول بودن املاح کلسیمی، وجود فسفوپروتئین‌ها، کازئین، ویتامین D و لاکتوز قابلیت جذب کلسیم شیر بسیار بالاست و حدود 2 برابر منابع دیگر کلسیم مانند قرص‌های مکمل کلسیم، آب‌های معدنی و منابع گیاهی حاوی کلسیم است.

این محقق و مشاور ارشد در زمینه بررسی کیفیت شیر افزود: در صورتی که برخی افراد به هر دلیلی نتوانند روزی 4 لیوان شیر مصرف کنند، می‌توانند روزانه 2 لیوان شیر، یک واحد ماست و یک واحد پنیر (حدود 50 گرم پنیر) مصرف کنند تا میزان کلسیم مورد نیاز برای فعالیت‌های روزانه از طریق وعده‌های غذایی تأمین شود و بدن برای تأمین کلسیم مورد نیاز به منابع ذخیره‌ای مثل دندان‌ها و استخوان‌ها رجوع نکند و بدین ترتیب از پوکی استخوان جلوگیری شود یا اینکه سرعت ابتلا به پوکی استخوان کاهش پیدا ‌کند.

کمال‌زاده اضافه کرد: میزان مقاومت و استحکام استخوان‌ها و دندان‌های زنان در دوران یائسگی، بستگی به رفتار تغذیه‌ای آنها قبل از این دوران دارد؛ اگر زنان قبل از دوران یائسگی کلسیم را از طریق مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی به مقدار کافی دریافت کرده باشند، استخوا‌ن‌ها و دندان‌های محکم‌تری دارند و در این دوران دچار پوکی استخوان نمی‌شوند.

وی بیان داشت: زنان یائسه در این دوران شیر و لبنیات کم چرب مصرف کنند تا کلسیم مورد نیاز بدن آنها تأمین شود و با ورزش کردن و قرار گرفتن در معرض آفتاب برای تولید ویتامین Dشرایط بهتری را برای جذب بیشتر کلسیم فراهم کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha