سلامت نیوز :مدیر کل سازمان خوار بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در پیامی به مناسبت روز جهانی غذا 17 اکتبر 2011 برابر با 25 مهر ماه جاری گفت 98 درصد از گرسنگان جهان در کشور های در حال توسعه زندگی می کنند و تولید مواد غذایی در این کشور ها تا سال 2050 باید دو برابر گردد تا بتوان جمعیت در حال رشد را تغذیه نمود.

متن کامل پیام ژاک دیوف به شرح زیر است:

 امسال "قیمت مواد غذایی- از بحران تا ثبات " به عنوان موضوع روز جهانی غذا جهت روشنگری در مورد روند آسیب به مصرف کنندگان فقیر، تولید کنندگان خرد و بطور کل کشاورزی بر گزیده  شده است. قیمت مواد غذایی که چندین دهه ثابت بود به طور روز افزونی متغیر گردیده است.

اگر بخواهیم به طور جدی به مساله گرسنگی در جهان بپردازیم، باید تلاش بیشتری جهت رسیدگی به مشکل نوسانات قیمت مواد غذایی نمود، خصوصا برای افرادی که غالب در آمد آنان  صرف مواد غذایی می شود، تا اطمینان حاصل گردد که آنان قادر به تهیه غذای کافی و مغذی جهت خانواده های خود از بازار هستند.

علل بی ثباتی قیمت مواد غذایی به خوبی شناخته شده اند. اما آنچه می تواند برای رفع این مشکل انجام شود نیازمند اراده سیاسی است.                                                        

بازار مواد غذایی جهانی در تنگنا است، چرا که عرضه در تلاش برای رسیدن به سطح تقاضا و ذخیره مورد نیاز، در پایین ترین سطح تاریخی خود است. خشکسالی و سیل  درمناطق کلیدی تولید مواد غذایی، موجب افزایش بیشتر قیمت مواد غذایی گردیده است. کشاورزی به جهت سطح پایین سرمایه گذاری دراز مدت در تحقیقات ، فن آوری، تجهیزات وزیرساخت ها  قادر به پاسخگویی سریع در افزایش تولیدات مواد غذایی نیست.

 افزایش ثروت بدین معنی است که بسیاری از مردم در سراسر جهان با خوردن بیشتر گوشت و محصولات لبنی باعث افزایش قیمت خوراک دام می شوند. هر ساله هشتاد میلیون نفر در جهان متولد می شوند که  موجب تقاضای بیشتر مواد غذایی می گردند .                      


  عامل موثر دیگر می تواند ورود جدید سرمایه گذاران قوی به همراه مبالغ هنگفت پول به بازارهای آتی محصولات غذایی باشد. علاوه بر این، سیاست های تجاری حمایت گرایانه، و همچنین سیاست هایی که منجر به آشفتگی کشاورزی می شوند، بخش عمده ای از مشکلات را موجب می گردند.

در سطح شبکه کشورهای وارد کننده مواد غذایی، افزایش قیمت می تواند کشور های فقیر را مورد آسیب قرار دهد چرا که واردات محصولات غذایی برای آنها  بسیارگرانتر تمام       می شود. کشاورزان  نیز از این موضوع آسیب می بینند چرا که آنها از چندین ماه قبل از فصل بر داشت  باید بدانند که محصولاتشان به چه قیمتی به فروش خواهد رسید. اگر قیمت ها قرار باشد بالا بروند آنان نیز احتمالا بیشتر خواهند کاشت و اگر قیمت ها پایین تر پیش بینی شود آنان نیز کمتر خواهند کاشت و هزینه ها پایین می آیند. نوسانات سریع قیمت، محاسبه را بسیار دشوارتر می سازد.

هماهنگی بیشتر سیاست ها در تجارت جهانی غذا می تواند باعث کاهش بی ثباتی از طریق کمک به حفظ جریان مطمئن کالاها شود. فائو از حذف یارانه های کشاورزی در کشورهای ثروتمند که باعث آشفتگی تجارت می شود حمایت می نماید.
در مقام پیش بینی، تحقیقات فائو نشان می دهد در عین حال که ممکن است تغییرات قیمت ایجاد نشود اما می تواند اندازه و مدت تغییرات قیمت ها افزایش یابند. اطلاعات بیشتر و بهتری مورد نیاز است تا بتوانیم شفافیت بیشتری در بازارهای آینده داشته باشیم که به دولت ها و تجار کمک می نماید تا بتوانند تصمیمات آگاهانه گرفته و آشفته نشده و واکنش های غیر منطقی از خود بروز ندهند.

جهت کاهش تاثیرات بی ثباتی قیمت ها بر قشر فقیر، چترهای حمایتی ملی و منطقه ای، احتمالا به شکل ذخائر غذایی اضطراری، می توانند به تامین مواد غذایی به نیازمندان در زمان بحران کمک نمایند. به مصرف کنندگان بی بضاعت نیز می توان از طریق پرداخت نقدی یا کالا برگ های غذا وبه کشاورزان از طریق نهاده ها مانند کود و بذر کمک نمود.

 ساز و کارهای مالی متفاوتی می توانند به  دولت ها کمک نمایند تا مصرف کنندگان خود را  در برابر افزایش  قیمت مواد غذایی حمایت نمایند. به عنوان مثال می توان از خرید تضامنی نام برد که به دولت ها این حق را می دهد تا حتی ماه ها جلوتر، بدون توجه به اینکه در این مدت، بازار چگونه حرکت خواهد نمود، مواد غذایی را با قیمتی ثابت خریداری نمایند.

 قاطعانه باید گفت که ثبات در بازار مواد غذایی به افزایش سرمایه گذاری در کشاورزی وابسته است، بویژه در کشورهای در حال توسعه که در حال حاضر 98 درصد از گرسنگان در این کشور ها زندگی می کنند و باید تولید مواد غذایی در این کشور ها تا سال 2050 دو برابر گردد تا بتوان جمعیت در حال رشد را تغذیه نمود.                                                            

اجازه دهید در روز جهانی غذا سال 2011  به گونه ای  جدی به انعکاس عواملی بپردازیم که نوسانات قیمت های مواد غذایی را موجب می شوند و راههای جایگزین مورد نیاز در سطح ملی، منطقه ای و جهانی برای کاهش تاثیرات برتقریبا یک میلیون نفر گرسنه را در پیش گیریم.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha