خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: دانشجویان پزشکی سلامت نگر تربیت نمی شوند و فقط به فکر درمان و ویزیت کردن بیماران هستند.

شاهرخ رامین، قائم مقام سابق معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یکی از بزرگترین دانشگاه‌های کشور اسلامی ما است. این دانشگاه با قدمت دیرین و با اسم بزرگ و مزین به شهیدی بزرگوار چون شهید بهشتی وظیفه ارائه خدمات حوزه سلامت به جمعیتی بالغ بر 13 میلیون نفر را دارد.
 
وی ادامه داد: این یک رسالت بسیار بزرگ در امتداد تفکر بعد از انقلاب اسلامی بر اساس تفکر مدرن و پیشرو و پاسخگو در جهت ادغام نظام آموزش در ارائه خدمات است.

وی افزود: این دانشگاه با سازمان بهداری استان تهران ادغام شد و امروز وظیفه آموزش نیروهای تخصصی در کل نظام را برعهده دارد.

رامین افزود: این دانشگاه از کارهای بسیار معمول مانند بهداشت رستوران‌ها و مراکز تهیه و توزیع غذا تا سلامتی پرسنل و کارکنان کارخانجات در این حوزه و تربیت دانشجویان دکترا و فوق‌ تخصص‌های این مملکت را برعهده دارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: در نتیجه رئیس چنین دارالعلمی بایستی که از توانایی‌های بالا و از هوش استراتژیک بالایی برخوردار باشد، تحلیل بالایی از کلان نظام سلامت داشته باشد و برای مدیریت چنین سیستمی پرورش یافته باشد.

وی ادامه داد: طبیعی است که چنین شخصیتی می‌بایستی نیروی چند سازمانی باشد سیاست و مدیریت بداند، حتمأ اقتصاد را بداند و از مدیریت شهری نیز آگاه باشد و در نهایت یک دانشمند تخصصی پزشکی نیز باشد تا بتواند تبعیت اعضای هیئت علمی چنین دانشگاهی را به دنبال خود بیاورد.

رامین در پاسخ به این پرسش که دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال حاضر باید بر چه موضوعاتی متمرکز شود، افزود: برگشت به اصول؛ یعنی اینکه اگر ما بیاموزیم که سلامت مردم در نهایت با توجه به شاخص‌های سلامت تأمین می‌شود و نه با تکیه بر تکنولوژی‌های مدرن و آن وقت خواهیم دید که دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و تمام دانشگاه‌ها خواهند توانست به وظایف کلان خود عمل کنند.

* معضل تأمین نیروهای تخصصی برای مناطق دور افتاده

وی ادامه داد: ‌محدودیت‌های ما در ابتدا فاصله گرفتن از تئوری‌های نظام ادغام سلامت در آموزش پزشکی است و بعد مشکلات بودجه‌ای است و من فکر می‌کنم اگر ما امروز در شرایط قرار گرفته‌ایم که تأمین نیروهای تخصصی دور افتاده مملکت‌مان یک معضل تلقی می‌شود و این به دلیل کوتاهی کردن در اصولمان است.

وی ادامه داد: ما می‌توانستیم برای یک طبیب که در دورافتاده‌ترین نقاط این کشور مشغول انجام وظیفه است در جهت اهداف سلامت‌نگر اصولمان اقدام می‌کند برایش امکان دسترسی به اطلاعات و منابع را تأمین می‌کردیم.

رامین گفت: پزشکان تحصیلکرده گروهی از جامعه هستند که قبل از منافع مالی و رفاه زندگی برایشان امکان رشد و پیشرفت علمی چه برای خود و خانواده‌شان و فرزندانشان اهمیت دارد و در نتیجه اگر معضلی به اسم تأمین نیروی تخصصی در شهرستان‌ها و  استان‌های دورافتاده داریم به خاطر این است که پزشکان را سلامت‌نگر بار نیاورده‌ایم و آنها را صرفأ درمان‌نگر بار آورده‌ایم.
 
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بیان داشت: در نتیجه طبیب یاد گرفته است که ب‌نشیند در یک جایی و بیمار ببیند به جای اینکه مدیریت نظام سلامت را بر عهده بگیرد و همه جانبه نگاه کند و در نتیجه دانشگاه‌ها باید به اصول برگردند.
 
رامین گفت: در آموزش ‌پزشک و همه فارغ‌التحصیلان باید تلاش شود که سلامت‌نگر آموزش ببینند و نظام ارائه خدمات بر اساس همین مسائل طراحی شود. نظام پزشک خانواده که جزء راه حل‌هایی اساسی نظام سلامت به حساب می آید درگیر مشکل فقدان آموزش سلامت نگری پزشکان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha