دوشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۰
کد خبر: 35199
سلامت نیوز: رئیس فدراسیون پزشکی و ورزشی ایران گفت: آسیب‌پذیری جسمی و روانی زنان به مراتب بیشتر از مردان است و بانوان از باید و نبایدهای سلامتی روحی و جسمی خود را آگاه باشند.

لطفعلی پورکاظمی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: مسئولیت خطیر دوران ۹ ماهه بارداری و شرایط پزشکی خاص آن، تربیت و پرورش فرزندان، مراقبت از همسر، مدیریت داخل خانه و به ویژه تحصیلات دانشگاهی، شغل اداری زنان بیانگر آن است که این فرشتگان الهی که به حق بهشت نیز زیر پایشان است باید مورد حمایت همه جانبه از نظر روحی و جسمی قرار گیرند.

وی افزود: از آنجایی که شدت احساسات عاطفی، دلسوزی، همدردی و مهربانی در زنان هر جامعه بسیار بالاتر از مردان است در نتیجه آسیب‌پذیری جسمی و روانی در آنان نیز به مراتب بیشتر خواهد بود و بدین منظور برای ازدیاد طول عمر مفید آنان و انسجام تشکیلات گرم خانواده نیازمند آن هستیم که آنان را به بهترین شیوه حفظ و حمایت کنیم.

*  پیاده روی و نرمش‌های هوازی روزانه ۴۵ دقیقه برای زنان

پورکاظمی بیان کرد: انجام ورزشهای سبک روزمره به ویژه پیاده روی و نرمشهای هوازی روزانه ۴۵ دقیقه همراه با رژیم غذایی استاندارد از بهترین راه‌های پیشگیری و درمان انواع بیماری‌های در زنان است.

* سردرد، دردهای قلبی، عضلانی، اسکلتی و گوارشی در دو سال اول بعد از زایمان

وی ادامه داد: شیوع انواع سردردها، دردهای قلبی و عضلانی و اسکلتی و گوارشی چه در دوران تحصیل و چه در بارداری و به ویژه در دو سال اول بعد از زایمان در بانوان بسیار شایع است. آن هم به دلیل استرس‌های فراوانی است که در این مقاطع حساس بر مغز، قلب و اندام‌های داخلی آنها به وجود می‌آید.
 
پور کاظمی گفت: با توجه به شرایط خاص هورمونی که در بدن بانوان است در نتیجه شدت بالای احساسات و شکنندگی عوارض حاصل از عواطف موجود در جسم و روان آنان سبب می‌شود که حتی شکستگی و ترک‌های استخوانها در بدن آنان به دلیل ازدیاد استرس زندگی ایجاد شود. دچار دردهای متعدد عضوی و آناتومی شوند و افسردگی‌های خفیف تا شدید در دوران‌های متعدد زندگی خود کسب کنند.
 
* دردهای زانو، کمر، قفسه سینه، گردن و دست‌ها  

وی بیان داشت: دردهای زانو، کمر، قفسه سینه، گردن و دست‌ها به ویژه پس از نخستین بارداری به طور شایع در بانوان ایجاد می‌شود. این عوارض برای سال‌ها در بدن آنان باقی می‌ماند و به ویژه اگر زایمان دوم و سوم هم صورت گیرد و شاغل، یا دانشجو یا مدرس هم باشند میزان آسیب‌پذیری به مراتب فراتر خواهد رفت.

* اضافه وزن ۸ کیلویی در دوران ۹ ماهه بارداری

پورکاظمی ادامه داد: چاقی پس از هر بارداری به طور خواسته یا ناخواسته به دلیل اضافه وزن حدود ۸ کیلو در دوران ۹ ماه بارداری در جسم زنان ایجاد می‌شود و عوارض قلبی، استخوانی و گوارشی آن در بدن تاثیرگذار می‌شود و چاقی، افزایش فشار خون، قند خون، چربی خون به طور روز افزون افزایش می‌یابد.

* کم خونی در بانوان به دلیل مسائل هورمونی و عادت ماهانه

وی تصریح کرد: کم خونی در بانوان به دلیل مسائل هورمونی و عادت ماهانه به ویژه در دختران جوان بسیار شایع است و متعاقب آن کم خونی و عوارض سردرد، بی حالی، کم حوصلگی، اضطراب و ضعف عمومی ایجاد می‌شود.

رئیس فدراسیون پزشکی و ورزشی ایران اظهار داشت: آرتروز، پوکی استخوان، نقرس، بیماری‌های کبدی، کلیوی و گوارشی یکی پس از دیگری از سنین ۳۵ سالگی به بعد با شدت بیشتری ایجاد می‌شوند و به دلیل مسئولیت خطیر دوران بارداری و مدیریت فرزندان و مسائل خاص خانوادگی و متعاقب آن نگرانی‌ها و اضطراب ناشی از مسائل مالی و اجتماعی موجود در جوامع صنعتی معاصر سبب می‌شود تا انواع بیماری‌های سرطانی، افسردگی و اختلالات عضلات اسکلتی به طور روز افزونی در زنان شایع شود.

* شیوع سرطان پستان به دلیل مسائل ژنتیکی، چاقی و تغذیه بد
 
وی گفت: شیوع سرطان پستان به دلیل مسائل ژنتیکی، چاقی، بیماری‌های زمینه‌ای و آداب و شیوه تغذیه و سایر موارد ناشناخته دیگر در بانوان نیازمند چکاپ‌های متعدد پزشکی است و معاینات منظم پستان، سونوگرافی، ماموگرافی در پیشگیری از بروز سرطان سینه بسیار ضرورت دارد.

پورکاظمی ادامه داد: شیوع سرطان روده بزرگ چه در بانوان و آقایان به دلیل مصرف کم میوه و سبزی و مصرف زیاد اغذیه گوشتی و به ویژه فست فود همراه با مسائل ارثی، چاقی و کم تحرکی یکی از شایعترین علل مرگ و میر است که باید به طور منظم با انجام آزمایشها و معاینات پیشگیرانه از آن جلوگیری کرد.

وی افزود: فست‌فودها از جمله پیتزا، سوسیس، کالباس، همبرگر، مواد غذایی شور و ترشیجات و سیب زمینی سرخ شده به ویژه در روغن‌های حیوانی و سرخ شده از علل اصلی مرگ و میر زودرس ناشی از سرطان و سکته است.

* مرگ زود رس در زنان ده ها برایر بیشتر است
 
رئیس فدراسیون پزشکی و ورزشی ایران اظهار داشت: مصرف دخانیات، الکل و انواع مواد مخدر نیز می‌تواند یک مرگ زودرس یا فلجی و ناتوانی فزاینده طول عمر مفید را در زنان کاهش داده و فرد را از پای در آورد، به ویژه اینکه در بانوان با توجه به شرایط آناتومیکی و هورمونی که دارند مواد فوق می‌توانند ده‌ها برابر بیشتر در بدن آنان عوارض مرگ‌زا ایجاد کند.

پورکاظمی بیان داشت: ورزش منظم و روزانه حدود ۴۵ دقیقه به همراه تغذیه متعادل و اصلی دو عامل اصولی در بقاء عمر مفید در بانوان و آقایان است. با ورزش هم می توان از بروز سکته قلبی و مغزی و سرطان و بیماری‌های متعدد قرن معاصر پیشگیری کرد و هم می‌توان شادابی و سلامت روحی و جسمی و اعتماد به نفس را در زندگی افزایش داد.

وی تصریح کرد: با کم خوری و مصرف غذاها بر اساس دستورات پزشکی می‌توان در جوار ورزش علاوه بر پیشگیری از بروز چاقی و عوارض و معلولیت‌های حاصل از آن؛ سال‌ها نیز با سلامت کامل به زندگی مفید ادامه داد.

رئیس فدراسیون پزشکی و ورزشی ایران گفت: با اعتقاد به یک نیروی ماوراء الطبیعه و خداوند مهربان و بخشایشگر و وجود باورهای مذهبی ارزشمند و مسافرت‌های داخلی و خارجی و به ویژه اماکن دلنشین زیارتی و توریستی می‌توان در جوار ورزش‌های منظم و تغذیه صحیح به طور بسیار فزاینده‌ای از نظر روحی و جسمی در بدن افراد و به ویژه بانوان شادابی و لذت و خودباوری را افزایش داد و یک زندگی شیرین و آینده‌ای دلنشین را برای بانوان و خانواده‌شان ایجاد کرد.

* مصرف میوه و غلات برای پیشیگری از سکته و سرطان در زنان
 
پور کاظمی با اشاره به اغذیه مفید برای پیشگیری از سکته و سرطان به خصوص در زنان افزود: میوه و سبزیجات، غلات و حبوبات، ماهی و مرغ به صورت کبابی، بخارپز یا آب‌پز و خورشتی، روغن‌های گیاهی، مختصری برنج، نان، ماکارونی، سیب‌زمینی پخته باید به طور منظم مصرف شود.

وی با اشاره به موادی که در تشدید بروز سکته و سرطان به خصوص در زنان دخالت دارند، گفت: نمک، گوشت قرمز از جمله گوشت گاو، گوسفند، گوساله، دل، قلوه، جگر، پیتزا، سوسیس، کالباس، همبرگر، ترشیجات، نوشابه‌های گازدار، سیگار، الکل، انواع مواد مخدر ،انواع اغذیه پرچرب، شیرین، نمک، روغن‌های حیوانی و اغذیه سرخ باید در مصرف این مواد ملاحظات ویژه‌ای شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha