«400 دستگاه دیالیز تا پایان امسال به چرخه دیالیز كشور وارد می‌شود» ، این جمله را بارها از زبان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در گفتگوهای اختصاصی و نشست‌های خبری شنیده‌ایم.

آیا وعده ورود 400 دستگاه به چرخه دیالیز كشور تا پایان امسال محقق می‌شود؟

 این وعده هزاران بیمار دیالیزی را كه اغلب از اقشار آسیب پذیر جامعه هستند به بهره مندی از خدمات بهتر دیالیز امیدوار كرد.

از زمان مطرح شدن این موضوع بیش از دو فصل می‌گذرد. دو فصلی كه برای یك یك بیماران دیالیزی كه گاه باید در نوبت‌های دیالیز منتظر باشند همچون یك عمر گذشت. اكنون تعداد این بیماران به بیش از 15 هزار نفر رسیده است.

در این میان با وجود افزایش فزاینده این جمعیت، تنها 236 دستگاه دیالیز جدید به سیستم دیالیز و فقط 3 بخش به بخش‌های دیالیز كشور تا پایان سال 84 افزوده شده و شمار آنها را به ترتیب به 2 هزار و 486 دستگاه و 330 بخش رسانده است.

آیا این تعداد دستگاه و بخش، پاسخگوی نیازهای جمعیت رو به افزایش بیماران دیالیزی كه پیش بینی می‌شود تا 5 سال آینده به 2 برابر شمار فعلی برسد، می‌باشد؟ اگر چنین نیست آیا بالاخره تا پایان امسال وعده افزودن 400 دستگاه دیالیز جدید به نظام سلامت كشور محقق می‌گردد؟


تعداد بیماران دیالیزی بیش از 6 برابر تعداد دستگاه‌های دیالیز است!

افزایش 3 بخش دیالیز به ازای افزایش هزارو855 بیمار دیالیزی جدید!

به گزارش سامانه خبری سلامت نیوز به نقل ازایسنا بر اساس اطلاعات استخراج شده از مركز تحقیقات، آموزش و پیشگیری انجمن خیریه حمایت از بیماران كلیوی ایران، تعداد بیماران دیالیزی در سال 1376، 5 هزار و 953 نفر بوده است كه این تعداد تا امسال به بیش از 2 برابر رسیده است. تعداد این بیماران تا سال 77 تنها 321 نفر افزایش داشته است كه به ازای این تعداد افزایش 159 دستگاه و 36 بخش دیالیز جدید افزوده شده است. اما نكته اینجاست كه این رقم در مقایسه با افزایش تعداد دستگاه و بخش دیالیزتا آغاز امسال چندان منطقی به نظر نمی‌رسد زیرا به ازای افزایش هزار و 855 نفری بیماران دیالیزی تا پایان سال84،تنها 236 دستگاه و فقط 3 بخش دیالیز افزوده شده است!

از سوی دیگر،افزایش تعداد بیماران دیالیزی تا سال 80 كمتر از هزار نفر در هر سال بوده است اما تا سال 81، تعداد این بیماران با هزار و 81 نفر افزایش نسبت به سال 80 به 9 هزار و 476 بیمار رسیده است .این افزایش تعدادی تا سال 82 شمار بیماران دیالیزی را به 10 هزار و 463 نفر رسانده واین روند رو به رشد ادامه می یابد تا اینكه با هزار و 283 نفر افزایش، تعداد بیماران دیالیزی در سال 83 به 11 هزار و 746 هزار نفر می رسد .اما به سال 84 كه می‌رسیم افزایش شمار بیماران دیالیزی به بالاترین حد خود در طول یك دهه گذشته می‌رسد. افزایش چشمگیری كه لزوم افزایش آگاهی مردم نسبت به انجام اقدامات پیشگیرانه از ابتلا به نارسایی كلیه اعم از كنترل فشار وقند خون را آشكارتر ساخت. افزایش رو به رشدی كه نگرانی مسئولان نظام سلامت را در خصوص لزوم تامین نیازهای جدی جمعیت نیازمند بیماران دیالیزی بیشتر برانگیخت.


افزایش دستگاه های دیالیز متناسب با گسترش جمعیت بیماران دیالیزی نیست

تعداد بیماران دیالیزی تا پایان سال 84 به 13 هزار و 601 نفر و در سال جاری به بیش از 15 هزار بیماررسیده است كه این جمعیت با توجه به گزارشات رسیده همچنان رو به گسترش است .

نكته جالبی كه از مقایسه افزایش شمار بیماران دیالیزی با تعداد افزوده شده دستگاه‌های دیالیز در طول یك دهه گذشته به ذهن می‌رسد این است كه تا سال 80 كه افزایش تعداد این بیماران زیر هزار نفر در هر سال بوده است بیشترین افزایش در تعداد دستگاه‌های دیالیز مشاهده می‌شود یعنی افزایش تعداد دستگاه‌ها در محدوده 160 تا 250 ماشین شمار این دستگاه‌های حیاتی را به هزار و 827 دستگاه تا سال 80 رسانده است. اما منحنی افزایش تعداد دستگاه‌های دیالیز علی رغم افزایش تعداد بیماران از سال 80 رو به نزول گذاشته و در نهایت با افزایش 236 عددی این دستگاه‌ها از سال 83 تا پایان سال 84 شمار این ماشین‌ها را به 2 هزار و 486 دستگاه می‌رساند.

اما چگونه این تعداد دستگاه نیاز تصفیه خون بیش از 15 هزار بیمار را پاسخ می دهد؟

گفتنی است، بیشترین افزایش تعداد دستگاه‌های دیالیز از سال 78 تا 79 بوده كه در این زمان تنها 824 نفر به تعداد بیماران دیالیزی افزوده شده است. از سوی دیگر تعداد این دستگاه‌ها تا سال 82 ،2 هزار ماشین بوده و از سال 76 تا كنون نیز علی رغم اینكه تعداد بیماران دیالیزی بیش از 2 برابر شده است به تعداد ماشین‌های دیالیز تنها هزارو458 دستگاه افزوده شده است.


تعداد بخش های دیالیز برای بیماران كافی نیست

منحنی افزایش تعداد بخش های دیالیز نیز در طول 10 سال گذشته تقریبا نتایج مشابهی بدست می‌دهد. بیشترین افزایش بخش دیالیز تا سال 81 بوده است . یعنی تعداد بخش های دیالیز تا آن سال به 295 بخش رسیده است اما نكته‌ای كه در این میان بسیار جلوه می‌كند نزول منحنی افزایش تعداد بخش‌های دیالیز از سال 81 تا كنون است. از آن سال تا سال 82 تعداد بخش‌های دیالیز با 19 عدد افزایش به 314 بخش، از سال 82 تا سال 83 شمار این بخشها با 13 عدد افزایش به 327 بخش و از آن سال تا پایان سال 84 نیز تعداد بخش‌های دیالیز با تنها 3 عدد افزایش به 330 بخش رسیده است.

به راستی آیا 330 بخش دیالیز موجود در مراكز درمانی برای بیش از15 هزار بیمار دیالیزی كافی است؟‌

آیا این معضل كه با توجه به كمبود دستگاه‌ها جدی تر می‌شود،‌نوبتی شدن دیالیز را برای بیماران به همراه ندارد؟ بیمارانی كه باید حداقل هفته‌ای 3 بار و هر بار 4 ساعت از عمر خود را با این بخشها و با دستگاه‌های موجود در آن سپری كنند، این بخش‌ها را دیگر جزئی از اتاق‌های امن خانه و دستگاه‌های دیالیز را به عنوان عضوی از خانواده می‌شناسند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha