سلامت نیوز: مدیر گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با بیان این مطلب كه سن شیوع پوكی استخوان در كشور به زیر 30 سال رسیده است، گفت: زمانی كه استخوان دچار پوكی می‌شود به راحتی و با ضربات كوچك می‌شكند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر محمد امامی درحاشیه برگزاری نوزدهمین كنگره بین‌المللی ارتوپدی افزود: مهمترین علت مراجعه مردم به بیمارستانها شكستگی‌ها و تصادفات جاده‌ای است و یكی از مهمترین علت شكستگی‌ها پوكی استخوان است.

استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با بیان این مطلب كه زنان ما ویتامین D را كه از نور آفتاب حاصل می‌شود را به میزان كافی دریافت نمی‌كنند، اظهار كرد: نورآفتاب از اصلی‌ترین منابع دریافت ویتامین D است كه متاسفانه عنوان می‌شود برای پوست هم مضر است.

وی افزود: آلودگی هوا نیز در كاهش جذب ویتامین D اثرگذار است زیرا آلودگی هوا اشعه‌های آفتاب به ویژه اشعه ماورابنفش را كه نقش بزرگی در ساختن ویتامین D در پوست دارد را فیلتر می‌كند.

امامی همچنین ضمن اشاره به این مطلب كه میزان مصرف محصولات لبنی در كشور ما پایین است، عنوان كرد: بدن روزانه به دریافت هزار و 200 میلی‌گرم كلسیم نیاز دارد.

وی اضافه كرد: علاوه برلبنیات مصرف سویا نیز در تامین كلسیم موثر است زیرا سویا منبع سرشار كلسیم است.

مدیرگروه ارتوپدی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینكه مسئله ما همیشه پیشگیری از ایجاد پوكی استخوان است، عنوان كرد: پیشگیری از ایجاد پوكی استخوان با تغذیه مناسب، اصلاح عادات نادرست زندگی و ورزش میسر می‌شود.

وی افزود: پوكی استخوان معمولا در زنان و به ویژه در دوران یائسگی باعث ایجاد شكستگی در اطراف مچ دست، ران و لگن می‌شود. امروز می‌توان به دستگاه‌هایی كه چگالی استخوان را اندازه گیری می‌كنند میزان تراكم استخوان و یا وجود پوكی استخوان را در فرد مشخص كرد.

امامی در ادامه پیشرفتهای تكنیكی كه در قرن 21 حاصل شده است را عامل مهمی در رشد علم معرفی كرد و گفت: پیشرفتهایی كه در صنعت تولید مفاصل مصنوعی حاصل شد و ورود دستگاه‌های هوشمند به منظور تشخیص، درمان و جراحی انقلاب عظیمی در علم طب به وجود آورد به گونه‌ای كه امروز می‌توان به كمك آندوسكوپی یا سیستمی چون DICOM عملهای جراحی پیشرفته را انجام داد. باید توجه كرد اكنون بیش از هر چیز دیگری قدرت یك كشور به میزان تحقیقات علمی است كه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha