سلامت نیوز: رئیس مرکز سلامت و کار وزارت بهداشت گفت: به علت ضعف همکاری دستگاه‌های اجرایی قانون جامع کنترل دخانیات روی کاغذ مانده است، صدا و سیما انیمیشن های هشدار مصرف دخانیات را پخش نمی کند و ادارات دولتی نیز ممنوعیت استعمال دخانیات را جدی نمی گیرند.

کاظم ندافی در گفت و گو با فارس، افزود:‌ قانون جامع کنترل دخانیات کشورمان جزء‌ قوانین مترقی کشور است اما بنده به عنوان دبیر ستاد کشور کنترل دخانیات از ضعف همکاری دستگاههای اجرایی برای اجرای این قانون انتقاد دارم.

وی اضافه کرد:‌ یکی از مفاد این قانون کاهش و کنترل مصرف قلیان است در سالهای اول اجرای قانون به علت همکاری وزارت بازرگانی و نیروی انتظامی در برخی استانها تا ۹۵ درصد توانستیم استعمال قلیان را در اماکن عمومی کنترل کنیم اما این همکاری بعداً ادامه پیدا نکرد.

وی گفت: بر خلاف تبلیغاتی که در مورد قلیان می شود که استعمال آن به علت عبور دود آن از بین آب می شود، عوارض استعمال قلیان چندین برابر سیگار است و استعمال آن در بین خانواده ها و از بین رفتن قبح مصرف آن در بین جوانان زمینه ساز اعتیاد به سایر مواد دخانی و مواد مخدر است که بلای خانمانسوز کشورمان است.

ندافی ادامه داد:‌ مسئله دیگر عوارضی است که دود سیگار و مواد دخانی برای اطرافیان این معتادان دارد که به آن دود دست دوم گفته می شود، طبق آیین نامه قانون جامع کنترل دخانیات استعمال دخانیات در ادارات دولتی ممنوع است و افراد متخلف باید جریمه شوند اما در اکثر ادارات دولتی این قانون اجرا نمی شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا بسیاری از مفاد قانون جامع کنترل دخانیات مانند ایجاد مراکز مجاز عرضه دخانیات، منع فروش نخی سیگار و فروش آن به افراد زیر ۱۸ سال اجرا نشده است گفت: این قانون بندهای زیادی دارد که خیلی های آن اجرا نشده است از جمله اینکه صدا و سیما موطف شده است برنامه های اطلاع رسانی و تبلیغاتی زیادی برای کاهش مصرف دخانیات بخش کند.

وی ادامه داد: برای این کار وزارت بهداشت ۵۲ قسمت انیمیشن تولید کرد و آن را در اختیار صدا و سیما قرار داد که فقط ۸ قسمت ان بخش شد ولی بقیه همچنان بلاتکلیف مانده و پخش آن متوقف شده است علت آن هم این است که صدا و سیما برای پخش این انیمیشن‌ها از وزارت بهداشت مبالغی را می خواهد که در توان وزارت بهداشت نیست.

مدیر کل سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: ما قانون خوبی برای کنترل دخانیات داریم اما به علت ضعف همکاری دستگاههای مسئول اجرا نشده و فقط بر روی کاغذ مانده است، کشورهای غربی و کشورهای با درآمد بالا نیز کمابیش قوانینی شبیه ما ندارند اما آنها قوانین شان را اجرا کردند و اکثر آنها روند نزولی مصرف دخانیات را دارند اما بر عکس اکثر کشورهای با درآمد سرانه متوسط و پایین مانند ما شاهد روند نزولی استعمال دخانیات هستند.

وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته به این راحتی به افراد اجازه تهیه و مصرف دخانیات نمی دهند باید صدها متر پیاده روی کنند تا سیگار تهیه کنند و بعد هم باید صدها متر دیگر پیاده روی کنند تا به مکان مجاز برای استعمال دخانیات برسند اما در کشور ما در هر جا که بخواهی توسط دستفروش ها و دکه ها به راحتی سیگار تهیه می شود و همه جا نیز می توان آن را استعمال کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha