سلامت نیوز: دانشمندان ادعا می كنند سه ژن معیوب جدیدی را كشف كرده اند كه می تواند خطر ابتلاء به كشنده ترین سرطانهای پوست را تا 30 درصد افزایش دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از دیلی میل، دانشمندان از سالها پیش می دانستند افراد دارای پوست روشن، چشم های سبز یا آبی، موی قرمز یا طلایی، با داشتن تعداد زیادی خال گوشتی و همچنین دارابودن سابقه فامیلی بیماری، همگی در خطر ابتلاء به سرطان پوست ملانوما قرار دارند.

اكنون گروهی از پژوهشگران دانشگاه لیدز انگلیس ادعا می كنند نخستین DNA معیوب مرتبط با كشنده ترین سرطان پوست را كشف كرده اند.

این یافته می تواند راه را برای ارائه آزمایشی تشخیصی افراد در معرض خطر ابتلا به ملانوما، هموار سازد و به ارائه درمانهای جدید برای این بیماری مهلك كمك كند.

در حقیقت، دانشمندان می گویند این نخستین باری است كه آنها نقص هایی را در ژنهایی كه مرتبط با مو، پوست و یا رنگ چشم فرد نیست كشف كرده اند.

این پژوهشگران با همكاری كنسرسیوم GenoMEL برای تحقیقات خود ژنهای موجود در نمونه های خونی حدود سه هزار شهروند اروپایی مبتلا به ملانوما را اسكن و این نمونه ها را با نمونه های خونی جمعیت عمومی مقایسه كردند.

پژوهشگران در تحقیقات پیشین پنج ژن مرتبط با رنگدانه دار شدن و سه ژن مرتبط با شكل گیری خال های گوشتی را كه همگی با بروز سرطان پوست ملانوما مرتبط هستند كشف كرده بودند.

اكنون این دانشمندان سه ژن جدید را كشف كرده اند كه با رنگدانه دار شدن و شكل گیری خال گوشتی ارتباطی ندارند.

نتایج این تحقیقات در نشریه `Nature Genetic منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha