سه‌شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۸
کد خبر: 35209
سلامت نیو ز: طرح غربالگری تنبلی چشم كودكان سه تا شش ساله از ابتدای آبان ماه امسال به‌ مدت یك‌ ماه در مهدهای كودك سراسر كشور اجرا می‌شود. در 15 سال گذشته، 16 میلیون و 700 هزار كودك معاینه شدند كه از این شمار 800 هزار كودك اختلالات بینایی و 200 هزار نفر تنبلی چشم داشتند.

"علی محمد زنگانه" روز سه شنبه با ارایه آمار طرح آمبلیوپی گفت: در 15 سال گذشته، 16 میلیون و 700 هزار كودك معاینه شدند كه از این شمار 800 هزار كودك اختلالات بینایی و 200 هزار نفر نیز تنبلی چشم داشته اند.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از آسیب های سازمان بهزیستی كشور تاكید دارد كه اختلالات بینایی، شنوایی و عقب‌ماندگی‌های ذهنی شدید، ناشی از اختلالات ژنتیك است.

وی تصریح كرد: براساس آمار 50 درصد از این مشكلات ناشی از اختلالات ژنتیك است و بر همین اساس از سال 76 برنامه‌های پیشگیری از تنبلی چشم اجرا و در طول سال‌های گذشته پیشرفت خوبی داشته است.

زنگانه افزود: 51 هزار پایگاه در مناطق روستایی و شهری و 320 مركز ثابت بینایی‌سنجی فعال در كشور به كودكان زیر 6 سال خدمات طرح آمبلیوپی را ارایه می‌دهد.

وی با بیان اینكه غربالگری آمبیلیوپی در سه سطح انجام می شود گفت: در سطح اول كودك معاینه می‌شود و در صورتی كه مشكوك به نظر برسد برای انجام خدمات تخصصی به متخصص بینایی‌سنجی یا سطح دو معرفی می‌شود و در صورت تشخیص اختلالات بینایی به چشم پزشك و سطح سه ارجاع داده می شود.

زنگانه همچنین گفت: غربالگری شنوایی كودكان نیزبه صورت مداوم در كشور انجام می‌شود.
معاون امور اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی افزود: 281 مركز غربالگری شنوایی در 30 استان وجود دارد كه می‌تواند 50 درصد كودكان را زیر پوشش قرار دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha